Gå til innhold

Hva er risikoen ved å kjøre et program som krever Java RE 1.6 på 1.4?

koda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja du kan risikere dette, forutsatt at det stemmer at produsenten krever Java 1.6 (eller nyere). Alt er avhengig av hvordan programmet er laget (og den eneste som kan svare deg korrekt er produsenten).

Men husk også at Java 1.4 regnes som usikker og kan ha sikkerhetshull som kan utnyttes av malware og trojanere.

Lenke til kommentar

Takk for svar, (og sorry for dobbeltpost:)

Er ikke veldig redd for sikkerhetsaspektet da dette kjøres i et relativt lukket miljø.

Problemet er å få leverandør til å fortelle hva som evt ikke vil virke. De stiller jo krav til hw/sw, og er ikke veldig interessert i å svare på spørsmål dersom dette ikke er oppfylt. (Selvfølgelig er jo det å ikke kunne få support også en risiko ved å kjøre på usupportert plattform..)

Lenke til kommentar

Spørsmålet var ikke ment å gjelde spesiell funksjonalitet i appen, men generelt om apper vil kunne ha problemer (med annet enn sikkerhet) når de kjøres på gamle java-versjoner.

Lenge siden jeg programmerte i java, men jeg minnes noe om at det bla kom nye klasser i nye versjoner, noe som vel kanskje kunne skape problemer.

Jeg vet også at apper skrevet for eldre versjoner ofte ikke fungerer på nyere versjoner.

Uansett dårlig formulert spørsmål, men jeg har vel fått svar nå, så takk:)

Lenke til kommentar

På den ene siden så er det veldig rart av en leverandør å kompilere et javaprogram for 1.4.2, dersom det bruker biblioteker som ikke er tilgjengelig for 1.4.2 - det vil jo bare føre til unødvendig masse support.

På den andre siden så burde ikke en leverandør kreve nyere javaversjon enn hva som faktisk er nødvendig, men det er jo avhengig av at de som stiller kravene til versjoner er utviklere som faktisk kjenner programmet.

Jeg vil tippe, iom at du får startet opp på en 1.4.2 jvm, at du ikke støter på problemer ved å kjøre på 1.4.2. Antagelig er kravet der bare fordi det er den eneste jvm som er støttet av sun da Java 1.5 sin "end of lifetime" var i oktober 2009.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...