Gå til innhold

Bøker om grunnleggende administrasjonskunnskaper

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter bøker på norsk eller engelsk som gir god innføring innen nettverksadministrasjon. Jeg har veldig liten erfaring med det fra før, så det må være noe som har en enkel tilnærming og ikke bruker unødvendig mye fagord uten å forklare dem.

Hvis noen har tatt høgskole/universitetsutdanning innen nettverksadministrasjon vil anbefalninger fra pensum der være spesielt av interesse.

Jeg er interessert i både teori og praksis. Hovedområder som jeg ønsker fokus på i bøkene er stabilitet, sikkerhet og relativt komplette basiskunnskaper. Jeg er hovedsakelig interessert i bøker som tar for seg Windows Server, siden min Linux-kunnskap er minimal. Kom gjerne med forslag til bøker som tar for seg andre operativsystem, men da er jeg helst interessert i en mer teoretisk tilnærming.

Jeg har en tendens til å falle ut hvis det er dårlig forklart eller små logiske mangelpunkter (hvert fall i mitt hode). Jeg vil ikke pugge noe, men forstå det. Jeg vil derfor helst ha enkle og gode forklaringer framfor "gjør det sånn og sånn". Oppgaver er ikke viktig, men det er hvert fall ikke negativt om boka inneholder det. Det viktigste er detaljerte og enkle forklaringer uten forutsetninger om gode forkunnskaper om maskinvare, programmering, programvare, maskinvare, fagord osv (men likevel ikke helt tilbakestående).

Bøker knyttet direkte opp mot maskinvare er også interessant, som f.eks. RAID, store trådløse nettverk, maskinvaretips for servere, beskrivelser av "alt" innen maskinvare osv. I disse tilfelle er jeg ikke interessert i modellnavn o.l., men grunnleggende informasjon og krav, og generelt lære å tenke seg fram til hva man trenger selv.

Jeg vil heller ikke ha alt for overfladiske bøker, hvor man kun sitter igjen med "en viss forståelse" av hva det går ut på.

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

vet ikke om du har fått svar et annet sted enda, men hvis du vill ha gode bøker angående nettverk og hardware generelt så anbefaler jeg og kjøpe bøkene til CompTIA A+ sertifiseringene eller CompTIA Network+ sertifiseringen (er bare og søke på "CompTIA" i hvilken som helst netbutikk for bøker eller bruke google)

ellers så kan jeg anbefale og se på videoene til Professor Messer, der han tar og forklarer de fosjellige "kapitlene" i CompTIA bøkene og det er helt gratis.

link: http://www.professormesser.com/

link: http://www.comptia.org/home.aspx/

Edit: bøkene finnes også som pdf dokumenter som kan skaffes på div. sider på nette bla, torrent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...