dan1el Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Hei. De siste 3-4 dagene har det oppstått et merkelig problem: * Stadig vil det åpnes en link i bakgrunnen når jeg klikker på en helt vanlig lenke på en side... lenken som åpnes på en tab i bakgrunnen, er gjerne med adressen: http://205.234.231.38/ after.php?type=www.hardware.no . IP-adressene er gjerne forskjellige, men det som står i "after.php?type" gjengir domenet jeg er inne på. Jeg tenkte jeg hadde virus/spyware. Dette er litt rart, siden jeg ikke har hatt noe sånt på flere år. Er ganske nazi på sikkerhet. Spybot, MalwareBytes og AVG Free fikk bryne seg på datamaskinen, men ingenting ble funnet. Kanskje det var en bug i betaversjonen av Opera jeg bruker? Jeg byttet til Chrome. Samme problem. I kveld tok jeg fram min bærbare PC. Denne brukes svært sjeldent og kjører en clean Win7-install. Her er det knapt noe programvare. Til min store forundring, var det samme problemet også her og også i flere nettlesere. Min mistanke gikk til et virus som kanskje herjet på hybelnettverket eller den printeren jeg lånte tidligere i uka. Antispyware-programmene fikk kjørt seg på den bærbare også, men ingen resultat. Og av en eller annen merkelig grunn, fikk jeg ikke oppdatert definisjonene til Malwarebytes, så mistanken om spyware ble ytterligere forsterket. Å laste ned definisjonene manuelt, resulterte i at nettsiden "ikke kunne finnes", selv om den garantert var oppe. Da starter jeg om maskinen for å boote inn i Ubuntu. Nå skal definisjonene lastes ned og innstalleres manuelt! Kan noen gjette hva som skjer? Det samme problemet oppstår også i Ubuntu og på tvers av nettleserene: tabs åpner seg i bakgrunnen. Hvordan er dette mulig? Kan noen ha erstattet firmwaren på routeren? Den stasjonære datamaskinen (først omtalt) er koblet til en router med kabel, den bærbare er koblet til den samme routeren via wifi. Om problemet ikke oppstår på nettet på skolen, utelukker jeg spyware/virus-faktoren på den enkelte datamaskin. Tips noen? Endret 5. oktober 2010 av dan1el Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Et skudd i blinde: Har du sjekka hosts fila på hver maskin? Prøvd å koblet maskinen(e) direkte uten å gå via ruteren? Og ja - Det ER mulig å omkonfigurere ruteren slik at f.ex bilder på nettet blir oppned og tilsvarende tull. Mulig det kun gjelder for en bestemt type ruter - lenge siden jeg leste dette. [edit] Da er det selvsagt fint mulig også å legge inn filter på ruteren som endrer på en hvilken som helst tekst i et d0kument, typisk lenker slik som ditt tilfelle. Når jeg tenker meg litt om etter å ha lest siste avsnittet i posten din: Ja, det ser ut som noen har tuklet med ruteren din. Lever den inn og få en ny Endret 5. oktober 2010 av geir__hk Lenke til kommentar
norbat Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Noen har nok klusset/hijacket ruteren. Resett ruteren og sett den opp på nytt. Endret 5. oktober 2010 av norbat Lenke til kommentar
cocopara Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hmm. Det er nok bare at noen har lagt til DNS. Kjempe lett og rette på, om du skanenr med "Hitmanpro.nl" så vil den finne og rette dette problemet. Og evt finne skadevare. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hmm. Det er nok bare at noen har lagt til DNS. Kjempe lett og rette på, om du skanenr med "Hitmanpro.nl" så vil den finne og rette dette problemet. Og evt finne skadevare. Ikke hvis dette er knyttet til ruteren, noe det mest sannsynlig er ut fra det TS nevner. Lenke til kommentar
cocopara Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hmm. Det er nok bare at noen har lagt til DNS. Kjempe lett og rette på, om du skanenr med "Hitmanpro.nl" så vil den finne og rette dette problemet. Og evt finne skadevare. Ikke hvis dette er knyttet til ruteren, noe det mest sannsynlig er ut fra det TS nevner. Det viste jeg ikke, tusen takk. Men vet at det noe av det samme kan skje med at noen endre DNS eller setter deg på proxy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå