Merko Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Hei. Er ute etter en løsning hvor man kan betale XX kr, så får man XX sum på kontoen sinn. Jeg søkte litt på forumet til jeg kom over en annen tråd hvor en fyr sa at man kunne laste ned et ferdig script fra paypal.sourceforge.net, så opprette en developer konto hos paypal sandbox, for testing. Er det andre her som har testet det samme systemet, som kan fortelle meg hva jeg har gjort galt? Selve betalingen osv fungerer fint, men jeg får ikke opp informasjon om kjøperen etter han har betalt og overført til "Success.php", som igjen kan gjøre det vanskelig og adde XX Kr til kontoen hannes siden infoen ikke kommer frem fra paypal..? Har lest igjennom readme-fila, så ganske sikker på at config-filen skal være riktig oppsatt. Noen som har en anelese på hva som kan være glat galt? Endret 5. oktober 2010 av Merko. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Nå kjenner eg ikke til det scriptet som du henviser til, så det er umulig å si noe konkret om det. Men i de tilfellene eg har vært borti PayPal med PHP så har flyten vært som følger: - brukeren er på nettsiden til bedriften - kunden velger hvilke(eller hvilken) vare h*n ønsker å kjøpe - brukeren blir omdirrigert til PayPal sin betalingsside - brukeren logger seg inn eller fyller inn betalingsinformasjon - PayPal prosesserer betalingen og viser enten en PayPal side eller sender brukeren tilbake til bedriften - PayPal kontakter et script på websiden til bedriften for å informere om betalingen var vellykket, avbrutt, ikke godkjent osv, hvilken valuta det ble betalt med og sum. Her brukes Paypal IPN. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Takk for svar. Ja, det scriptet jeg bruker har en ferdig løsning, sammen med IPN som du snakker om. Det som er greia er scriptet fungerer fint. Om man kansellerer bestillingen fra paypal, så blir man sendt tilbake til kansellerings-siden som er på min host. Samme når bestillingen blir godtatt, så blir dem sendt til "Godtatt"-siden min. Men paypal sender ikke informasjonen fra kjøperen over til den siste "godtatt"-siden. Bestillingsformen som kommer med scriptet ser slik ut: Informasjonen jeg legger inn der, blir sendt inn til den første paypalsiden hvor man skal betale. Men ser ikke ut som informasjonen sendes tilbake til hosten min igjen, etter at betalingen er godtatt. Mulig det bare er en liten brukerfeil fra min side, men setter pris på om noen har god kjennskap til scriptet Endret 5. oktober 2010 av Merko. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 En link til scriptet kunne jo vært en veldig god start Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Skrev i førstepost, men glemte http, så ble vel rota bort Du finner det iallefall her -> http://paypal.sourceforge.net Bruker også testkonto fra http://developer.paypal.com Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Beklager. Eg såg den ikke Lenke til kommentar
alfw Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Disse scriptene er ifra 2004 og det som skjer er att den kun sjekker att betalingen er VERIFIED eller ikke. For å få informasjonen til din side er du nøtt til å kode noe selv i filen ipn_success.php. Endret 5. oktober 2010 av alfw Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Disse scriptene er ifra 2004 og det som skjer er att den kun sjekker att betalingen er VERIFIED eller ikke. For å få informasjonen til din side er du nøtt til å kode noe selv i filen ipn_success.php. Hmm ok.. i sucess.php, så står det iallefall <td width="20%" bgcolor="#EEEEEE"> First Name: </td> <td width="80%" bgcolor="#EEEEEE"> <?=$_POST[first_name]?> </td> </tr> så bare anntok at det var navnet på kjøperen som ble automatisk fylt ut der fra paypal Selve ipn_success.php er relativt tom <?php /* * ipn_success.php * * PHP Toolkit for PayPal v0.51 * http://www.paypal.com/pdn * * Copyright (c) 2004 PayPal Inc * * Released under Common Public License 1.0 * http://opensource.org/licenses/cpl.php * */ //include file - not accessible directly if(isset($paypal['business'])) { //log successful transaction to file or database } else { die('This page is not directly accessible'); } ?> Endret 5. oktober 2010 av Merko. Lenke til kommentar
alfw Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Det er i den filen du må kode selv, for å sjekke om dem faktisk bruker din paypal bruker for å betale. Laga en gang paypal script som skulle bli brukt til kjøp av Credits til en Counter Strike Source RPG server. Der gjorde eg den tabben, og noen utnyttet den. Betalingen så Ok ut og Credits ble gitt ut. Så fant eg ut att dem hadde endret betaling addressen til en anna, og så ble scripte utnyttet. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Det er i den filen du må kode selv, for å sjekke om dem faktisk bruker din paypal bruker for å betale. Laga en gang paypal script som skulle bli brukt til kjøp av Credits til en Counter Strike Source RPG server. Der gjorde eg den tabben, og noen utnyttet den. Betalingen så Ok ut og Credits ble gitt ut. Så fant eg ut att dem hadde endret betaling addressen til en anna, og så ble scripte utnyttet. Hmm ok. Du har ikke tilfeldigvis et script liggende som du vil dele? Skal bruke det til noe av det samme som du gjorde. Bare her skal man kunne kjøpe "poeng" til en "wannabe appstore" jeg har kodet i et annet program. Evt en plass hvor jeg kan finne et enkel oppsett? Som nevnt, så kan jeg kunn basic php, så kode ting fra bunnen av er ikke helt aktuelt Men takk for input folkens Edit: Leste litt fort istad. Så det er kunn ipn_success.php som må "oppgraderes" ? Alt det andre kan være som det er? Endret 5. oktober 2010 av Merko. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hele poenget er at hvorvidt en transaksjon er gjennomført eller ikke blir kommunisert via IPN. Paypal tar da kontakt med det du har satt opp som IPN mål, og sender et gitt sett med variabler som inneholder informasjon du må kontrollere. Aldri, aldri, aldri ta for gitt at når dette scriptet blir kjørt så er betalingen gjennomført. 1. Det første du skal sjekke er at mottakeren av betalingen(og IPN meldingen) er deg og din Paypal-konto. Er det ikke det så kan du fint overse meldingen. 2. Det andre du må gjøre er å sjekke at meldingen er ekte og ikke er modifisert underveis for å gi feilaktig informasjon/resultat. Dette gjøres ved at meldingen sendes tilbake til Paypal som da bekrefter eller avkrefter at meldingen er fra dem, og at den er uendret. 3. Først nå sjekker du hva meldingen sier. Her må du da sjekke status, sum, produkter og alt annet som er relevant for deg. I tillegg lønner det seg og at du sjekker at betaler er den samme som du har registrert. Det beste her kan være at du lager et system som gjør at det ikke er viktig at brukeren din og betaleren av varen er den samme personen. For eks kan man bruke to forskjellige e-postadresser, og da kan du gå glipp av en transaksjon som du burde fått med deg automatisk. Du vil naturligvis ikke gå glippp av transaksjonen bokstavelig talt, men du vil ikke kunne koble betalingen mot brukeren din korrekt om du ikke gjør det rett. Her pleier eg å sende Paypal bruker ID'en når brukeren ønsker å betale, for så å sjekke bruker ID'en opp mot databasen når IPN meldingen kommer i retur med status på betalingen. 4. Lagre nødvendige data i databasen slik at du har registrert der at brukeren har betalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå