Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Eksem - hud flasser av

Gamer93

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt plager med eksem helt siden jeg var liten og nå nylig fikk jeg konstatert at jeg har en form for kronisk eksem(atopisk).

Legen min gav meg en ganske sterk eksem salve som heter elocon. Jeg brukte den i 1 uke, smørte morgen og kveld og den funket bra. Så ble jeg bedt om å ta en pause med salven.

Men nå nylig har huden min på halsen(der eksemen er værst) begynt å bli tørr. Dette har skjedd før, men denne gangen så flasser huden rett og slett av, som om jeg skulle vært kraftig solbrent. Det samme skjer på det ene øyelokket hvor jeg hadde litt eksem. Uansett hvor mye fuktighetskrem jeg smører på så tørker det bare ut igjen og har brukt 5 forskjellige fuktighetskremer mot det(spenol og div kremer med forskjellig karbamid % + en til jeg ikke kommer på).

Jeg mistenker at det kan være en slags bivirkning av elocon salven, jeg vet ikke.

Setter stor pris på svar :)

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde psoriasis da jeg var yngre og fikk også denne salven anbefalt etter mye frem og tilbake.

Led av flass i flere år før jeg brukte denne salven. Alt ble borte og jeg har ikke vært plaget av noe i etterkant.

Men nå i år ser jeg at jeg har begynt å bli veldig tørr spesielt rundt øynene/øyenbryn og i kanten av håret osv.

Skulle nesten tro at det hadde noe med luftfuktigheten å gjøre.

Leste litt på nett også om hvilke bivirkninger salven har, men ser i grunn ikke for meg at det er dette som er tilfellet mitt.

Her er sideeffektene:

Side effects

Medicines and their possible side effects can affect individual people in different ways. The following are some of the side effects that are known to be associated with this medicine. Just because a side effect is stated here, it does not mean that all people using this medicine will experience that or any side effect.

* Thinning of the skin.

* Changes in skin pigmentation.

* Pins and needles (paraesthesia).

* Acne.

* Allergic inflammation of the skin (contact dermatitis).

* Stretch marks (striae).

* Excessive hair growth (hypertrichosis).

* Inflammation of the hair follicles (folliculitis).

* Temporary burning and stinging on application.

This list may not include all of the side effects reported by the medicine's manufacturer.

For more information about any other possible risks associated with this medicine, please read the information provided with the medicine or consult your doctor or pharmacist.

Lenke til kommentar

Psoriasis, som er en hudsykdom skyldes av immunforsvaret anngriper seg selv. Høres rart ut, men... Derfor er det lurt å behandle innvendig i tillegg til utvendig.

Aloe Vera Power er en naturlig organisk Aloe Vera juice utvunnet av hele blad fra Aloe Veraplanten. I tillegg til å være god mot eksem er den også rik på ensymer og vitaminer, som styrker immunforsvaret nå på høsten. Mye mer info her: http://www.cosmopharmas.com/produkter/800-Aloe-Vera-Power-Juice?tillh_konsulent=NO64504

Anbefaler også en krem som er veldig rik på fuktighet og som kan brukes på hele kroppen, også i annsiktet. http://www.cosmopharmas.com/produkter/204-Multi-Purpose-Cream-Severl-Dry?tillh_konsulent=NO64504 (også fin som kuldekrem, nå som kulda nærmer seg..)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Eksem er vel en autoimmun sykdom ja. Men jeg har lest om krokodilleolje og at det fungerer svært godt mot eksem. Jeg var veldig skeptisk til å begynne med, krokodilleolje lissom. Men det er ganske logisk, krokodillen har jo vært slik den er i millioner av år og har et svært godt utviklet immunforsvar. De lever for det første i grumsete og skittent vann og får ofte sår og avrevede lemmer til og med. Men får aldri infeksjoner eller noe. I tillegg har forskere aldri klart å overføre HIV og AIDS til dem. Immunforsvaret tar det med én gang.

Det er tankegangen bak krokodilleoljen. Det er olje som er hentet ut av hudlagene til krokodiller og lukter litt smårart. Men det fungerer svært godt til å hele sår osv, det har jeg erfart first hand da jeg har en liten flaske stående. Det tørker inn svært sakte. Men søk litt om det sammen med eksem. Husker jeg så et tilfelle hvor en person hadde slitt med eksem over hele kroppen siden han var liten. Og krokodilleoljen hadde såsi tatt bort eksemet fullstendig.

Det koster relativt lite og er definitivt verdt å prøve! :)

Lenke til kommentar

Når jeg får utslag av eksem og bruker kortison salve mye, faller huden av etter en stund, da kommer det ny hund under, det er bare slik som skjer noen ganger, ubehaglig og skjenerende, men det går over, så forsvinner kanskje eksemen en stund før du får den tilbake, eksem er også høyt avhenig av pysken, har du en dårlig uke vill eksemen komme tilbake så fort som faen, har du noen uker eller måneder med gode dager kan det ta lang tid å få det igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...