ltdata Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 ja hvor mange? har nå installert 2 hardisker i pcen. Ser ut som det ikke er flere kontakter. kan det stemme? hører jo om kabinetter med 8 harddisker. Så min bare 2? Packard bell M2N-NVM Chipset NVIDIA Geforce 6150 Southbridge nForce 410/430 MCP Har dette hovedkortet kjøpt i 2005(i pcen) Men kan ikke finne noe info om dette på nettet. noen som vet? Lenke til kommentar
War Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Du kan ha 2 stk ATA pr port med slik kabel ( og disk ) du setter da disk nr 1 som master og nr 2 som slave. (med jumper bak) Så kan du ha en disk (sata) pr sata-port.Skal du ha mer kan du kjøpe et kontrollerkort som passer i ett av de ledige PCI-sporene dine for eks dette. Nyere hovedkort har 1 ATA port og 10-12 sata-porter. Endret 4. oktober 2010 av War Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 Hva er ATA? Så det du sier er at med 2 disker installert så er det fullt, og at jeg må kjøpe et slikt kontrollerkort slik at flere disker kan kobles på? Festes et slikt kort der jeg tidligere har festet et skjermkort? pci express? (skjermkortet er der ikke lenger så har plass) noen rimelige slike kontrollerkort å anbefale? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Mer om IDE / ATA: http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA Du kan ha maks 2 disker per ATA port, og ingenting og hvordan du enn snur og vender på det så får du ikke plass til mer. Når det gjelder kontrollerkort uten RAID så er det såpass enkelt at da handler du det med mest porter og det du får billigst. Men du kan ikke bruke skjermkort porten til kontrollerkort, du kan bruke den hvite nedenfor for ett PCI-E 1x kort eller PCI sporene. Bruker du X16 PCI-E (Svarte porten) så vil det integrerte skjermkortet koble seg ut og du har da ingenting og vil ikke få start på PCen. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) takk! har ikke så mye peiling på data, men tror jeg forstod det nå ja ser at det er 2 slike hvite porter under den svarte på hk mitt Endret 4. oktober 2010 av ltdata Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 hvor mange disker kan et slikt kontrollerkort ta? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Det spørs på kortet og lommeboken din det. Er mulig å få kort opp og over 24 porter, riktignok PCI-E med enda flere i eksterne SAS expandere, men da snakker vi fort 6 sifferet beløp her altså og bedriftsutstyr. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 haha nei jeg tenkte mer på 2-3 disker ok skjønner, man får alt fra 2 til 24 regner jeg da med. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Og enda mer, som jeg sa... Er bare lommeboken som setter grenser her, med SAS expanderne kommer tallet opp i rundt 256 disker om jeg husker korrekt. Endret 4. oktober 2010 av 007CD Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Se på dette bildet av M2N jeg har snekret litt på. Burde vel oppklare spørsmålet ditt. Du kan kople til 4 SATA disker på hovedkortet ditt , så kontrollerkort er ikke nødvendig (enda) Lenke til kommentar
War Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Har du slike porter ledig som er røde på bildet over så trenger du sata-kabel. Det skal følge med hovedkortet, eller så kjøper du bare en. Deretter kjøper du 3,5" intern SATA harddisker. SSD er vel ikke aktuelt. For eks slik. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 så vidt jeg vet har jeg ikke 2 slike røde porter. kunen blå og en svart, der mine 2 disker er koplet til Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Da foreslår jeg det at du åpner dataen din, tar et skikkelig fint bilde av hovedkortet og alt som er tilkobla, og legger det inn her så vi kan se på det. Så får du et skikkelig svar en gang for alle. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 ok skal gjøre det Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) http://bildr.no/view/733266 Så der! Endret 5. oktober 2010 av ltdata Lenke til kommentar
War Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Du kan ha en ATA/IDE-disk som slave på samme kabel som dvd-rommet. Så kan du ha 2 nye disker på en ny kabel i den blå ata/ide-porten. Edit: Brir da slike disker ATA/IDE Ellers må du kjøpe kontrollerkort uten raid for pci/pci x1 med sata. Endret 5. oktober 2010 av War Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Du kan ha en ATA/IDE-disk som slave på samme kabel som dvd-rommet. Så kan du ha 2 nye disker på en ny kabel i den blå ata/ide-porten. Edit: Brir da slike disker ATA/IDE Ellers må du kjøpe kontrollerkort uten raid for pci/pci x1 med sata. Da går jeg for et slikt kontrollerkort. takk for hjelpen Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 dette er litt off topic men vil ikke starte et helt nytt emne. Jeg lurer på om hovekortet mitt støtter 5.1 høytalere. jeg ser at det er 6 små hull helt nederst på bakpanelet til hovedkortet. er dette tilkoblingene for 5.1 høytalere? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 dette er litt off topic men vil ikke starte et helt nytt emne. Jeg lurer på om hovekortet mitt støtter 5.1 høytalere. jeg ser at det er 6 små hull helt nederst på bakpanelet til hovedkortet. er dette tilkoblingene for 5.1 høytalere? Her er et bilde http://bildr.no/view/733437 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå