Gå til innhold

gå ned i vekt i millitæret?

Anbefalte innlegg

hei. har nå vært i millitæret i litt over en uke. jeg kom hit med et mål om å gå ned en del kilo. per i dag veier jeg 96 kg og er 180cm høy. det jeg lurer på er om det vil lønne seg å kjøpe protein shake med 100% proteiner, forbrenningspiller pga veldig dårlig forbrenning eventuelt kreatin for å bygge muskler. egentlig er det ikke så veldig viktig dette med vekten men. det er mest fett på kroppen jeg vil bli kvitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått ned i vekt ca 20 kg nå på noen måneder, men selve omleggingen av levestilen startet i Januar 2010.

Ønsker du å gå ned i vekt kan du prøve følgende :

*Fjern Sukkerprodukter fra kosten (brus , snop , boller etc).

*Kutt ut alt som er laget av hvete og velg grovt brød (tynne brødskiver og mye pålegg).

*Proteinpulver er greit om du skal ta vare på muskler , men pass på at du fordeler inntaket protein utover dagen og at du prøver å velge et som er balansert. Om det skal erstatte et måltid må du passe på å ha litt olje i og få i deg et eple eller bannan sammen.

Min erfaring fra å være i forsvaret er at de to første månedene går det greit, men så fort rekrutten er over daler formen kraftig. Man må da være ekstra flink til å trene (anbefaler vekttrening for å gå ned i vekt) og ikke minst sørge for å ta daglige spasserturer så at forbrenningen holdes oppe.

Siden du sier du har et forbrenningsproblem kan du jo teste disse tipsene :

*Gå litt ekstra hver dag, dette øker forbrenningen betydelig.

*Sørg for å drikke mye vann, med riktig væskebalanse øker forbrenningen.

*Start dagen med vann og om du har mulighet til det, gå en liten tur før du har i deg frokost. 20 Min hjelper mye.

*Unngå store matinntak og del heller opp med flere små inntak av mat. Man bør stort sett ha i seg noe ca hver 2-3 time for å øke forbrenningen. Typiske feil er gjerne å spise 2 ganger pr dag...

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter dårlig forbrenning, med mindre du har noe problemer med stoffskifet, noe som er lite sannsynlighet for at du har. Sannheten er vel heller den at du får i deg mere kcal enn du er klar over og/eller at du beveger deg lite.

Forbrenningspiller gir deg ingen ting hvis du ikke har kostholdet i orden. Det er ikke noe hokkus pokkus.

Proteinpulver er greit hvis du sliter med å få i deg nok proteiner gjennom kosten.

Til Malvado: Nå har det også blitt bevist at det å hoppe over frokosten og spise få, men store måltider har en positiv innvirkning på både blodsukkeret og fettforbrenningen, og at man ikke trenger å spiser hver 2-3 time. Det kalles periodisk faste, og går ut på at du har et spisevindu på rundt 8 timer (hvor du da har 2-3 store måltider) og faster resten av tiden. Typisk faste går fra kvelden til lunsjtider dagen etter. Så jeg vil påstå at det du sier er feil.

PF passer selvfølgelig ikke for alle, så om du har en veldig aktiv hverdag er det anbefalt å spise frokost.

Ellers så er tipsene om å kutte sukker og hvete gode og det med å gå litt hver dag gode.

Lenke til kommentar

Til Malvado: Nå har det også blitt bevist at det å hoppe over frokosten og spise få, men store måltider har en positiv innvirkning på både blodsukkeret og fettforbrenningen, og at man ikke trenger å spiser hver 2-3 time. Det kalles periodisk faste, og går ut på at du har et spisevindu på rundt 8 timer (hvor du da har 2-3 store måltider) og faster resten av tiden. Typisk faste går fra kvelden til lunsjtider dagen etter. Så jeg vil påstå at det du sier er feil.

PF passer selvfølgelig ikke for alle, så om du har en veldig aktiv hverdag er det anbefalt å spise frokost.

Nja, stikk motsatt av hva jeg har efart. Jeg hadde et spisemønster der jeg spiste få men store måltider og resultatet var at jeg la på meg / gikk ikke ned i vekt.

Med et hyppigere spisemønster fungerer forbrenningen bedre hos meg, problemet er at forskning ofte ikke tar forbehold til at det er store individuelle forskjeller og at man må rett og slett prøve seg fram til det som er mest effektiv for hver enkelt person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...