Gå til innhold

Stativ hode?

Anbefalte innlegg

Jeg har to stativer som jeg ønsker og bruke på to kameraer med hurtigplate på så jeg kan bytte stativ og kamera etter behov.

Har ett Manfrotto 455B treepod og en Gorillapod focus.

Gorillapoden ønsker jeg og bruke et lett kulehode på og Manfrottoen ønsker jeg et stabilt hode. Det må være samme hurtigplate på begge hodene.

Ønsker tips om passende hoder.

De skal brukes på Canon EOS 7D og G11.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger ekstremt av budsjettet - det er omtrent ubegrenset hvor dyrt det er mulig å gjøre dette.

For å ta hodene først, så bør man helst ha hoder fra samme produsent for at alt skal være kompatibelt. Manfrotto har for eksempel en del propetiære hurtigfestesystemer som egentlig er helt okay. Jeg har ikke satt meg grundig inn i hvordan andre produsenter gjør dette, men opplegget ligner vel som regel. I Manfrottos tilfelle er det i alle fall et suffiks på modellnummeret som angir festesystemet, for eksempel det ganske vanlige -RC2. For dine stativer ville jeg kanskje valgt for eksempel et Manfrotto 486MGRC2 for 455-en (den tilsvarer omtrent 055, eller husker jeg feil?) og 486RC2 for Gorillapoden.

Det svakeste leddet her vil være RC2-platene. De er stort sett bra, men har en kjip tendens til å rotere når kameraet er i vertikal posisjon (spesielt med teler). Det finnes en spesiell RC2-plate som skal løse det problemet med en kant som går parallelt med kamerahuset (har ikke prøvd den).

Men når kompabilitet mellom flere kameraer og stativer/stativhoder er viktig, er helt klart den idéelle løsningen et Arca-Swiss-basert system. Det er en relativt (!) universell standard for festeplater og -klemmer, og ikke minst alskens tilbehør i form av blitsbraketter, makro- og panoramaskinner, støttesystemer for tungt glass, osv. Ulempen er selvfølgelig at det er dyrt, i likhet med det meste annet som er gøy, men på sikt kan man sikkert si at det er verdt det. Det avhenger jo litt av hvor mye du bruker stativer også.

Et bra sted å starte for informasjon om dette er nettsiden til Really Right Stuff (ja, veldig corny navn), som forteller i detalj om fordelene med dette. Du kan enten kjøpe stativhodene med hurtigfester og bytte til Arca-Swiss senere dersom det er ønskelig, eller gå rett på, mest avhengig av budsjett, men uansett vil du trenge en festeklemme (feks denne for hvert hode, og en plate for hvert kamera. Tilpassede plater som denne og denne vil sitte bedre og være enklere å bruke enn generiske plater. L-braketter, som de jeg linker til her, er klart å foretrekke for å holde kameraene i vertikal posisjon (kanskje ikke så veldig nødvendig for kompaktkameraet).

Håper dette var litt mer oppklarende enn forvirrende. Kan sikkert gi litt mer konkrete tips om jeg får vite omtrent hvor mye penger du vil bruke :)

Lenke til kommentar

Første svar sa jo det meste, men så vidt jeg vet lager Benro hoder og plater som er kompatible med Arca-Swiss/RRS. Benro selges i hvertfall av Foto&Video i Norge og det er kanksje en del å spare der i forhold til høystatatusprodusentene.

Lenke til kommentar

Første svar sa jo det meste, men så vidt jeg vet lager Benro hoder og plater som er kompatible med Arca-Swiss/RRS. Benro selges i hvertfall av Foto&Video i Norge og det er kanksje en del å spare der i forhold til høystatatusprodusentene.

Benro er ikke helt RRS kaliber, derav forskjell i pris :)

Lenke til kommentar

Benro er ikke helt RRS kaliber, derav forskjell i pris :)

Poenget var å få Arca-Swiss kompatibilitet uten at det ble alt for dyrt, setter du et Benro hode på en Gorillapod er neppe hodet det svake leddet.

Lenke til kommentar

Bra kommentar se#.

@TS: Hvorfor ikke gå for et Benro B-00 hode på Gorillapoden, bruke hurtigplata fra den på G11 og kjøpe et RRS BH-40 hode med nødvendige tillegg for Manfrotto stativet. Om du vil kan du også kjøpe en L-plate fra RRS til G11 kameraet.

Om budsjett er et avgjørende punkt - noe det er for mange av oss, så er faktisk ikke Benro B-series hoder dårlige kjøp. Man har da mulighet til å kjøpe RRS sine L-plater og faktisk skifte ut deler etterhvert om man ønsker. Noen av oss bruker heller ikke stativ mer enn at det å legge mer i stativ enn i kamera med optikk blir nesten meningsløst.

Litt værre med BH og HD-seriene, fordi det er hoder som ikke er kompatible med annet enn Benro sine egne plater.

Og jeg har ikke problem med å se at det er kvalitetsforskjell på Benro og RRS, men egen erfaring med B-0 hode fra Benro forteller at kvaliteten er bedre enn mange tror.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kirk og Really Right Stuff (RRS) som allerede er nevnt er gode alternativer. Markins er ikke nevnt, men de får generelt god omtale på nette. Q3 er lite og lett.

Hvorfor ikke kjøpe ett skikkelig som du veksler mellom stativene?

Benro er selvsagt et billigere alternativ. Har du vurdert bruktmarkedet på foto.no, finn, QXL eller ebay?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...