Gå til innhold

Summer flere tall i en celle - Excel 2010

miCro

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å komme i gang med å føre et budsjett og har tatt i bruk en mal fra MS. Dette er et enkelt årsbudsjett som har ulike poster per måned, f.eks. dagligvarer osv. Under den sistnevnte posten er det mange summer som skal inn i løpet av en måned og jeg kan selvsagt plusse de sammen på forhånd, men for å ha litt mer oversikt ønsker jeg at hver celle skal inneholde alle beløp brukt på f. eks. dagligvarer ila en måned.

Så vidt jeg har forstått er det enklest å bruke denne formelen: =400+300+200+100

Den fungerer forsåvidt bra, men problemet er at hvis cellene over og under er tomme fyller excel inn denne formelen i alle cellene. Hvis jeg f. eks. fører inn dette i en celle:

post-26550-1286221861,0063_thumb.png

og trykker på enter, så blir dette resultatet:

post-26550-1286221870,8694_thumb.png

Hvordan unngår jeg at formelen blir kopiert til alle cellene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke gjøre det på den måten -uten at jeg har sett malen.

Et Excel 2010-ark har mer enn 16 milliarder celler -og en Excelfil har mange Excelark. Så ikke spar på plassen. Dessuten er det der lite brukervennlig, hvis du kjøper brød må du inn i brød-cellen og skrive +28 i enden av en lang sårbar formel.

I sin enkleste form, før inn dato, kategori, hva, beløp i cellene ved siden av hverandre:

2.10.2010 | Mat | Brød | 28

2.10.2010 | Mat | Melk | 14

Summer under. Hvis orden er viktig skriver du mat i et område, klær i et annet, hus i et tredje osv. Du får en lang fin liste nedover som kan sorteres, filtreres og summeres.

Jeg vet det ikke var dette du spurte om, håper det var til hjelp allikevel. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Jeg ser tankegangen min er litt feil i forhold til hvordan Excel fungerer. Går det an å hente verdier fra celler mellom forskjellig excel-ark? Jeg vurderer å ha et ark som viser totalen for et spesifikt år og et ark per måned som viser kostnader per måned. Er det en god måte å gjøre det på? Eller er det bedre å samle alt i et excel-ark?

Malen jeg brukte i de vedlagte bildene er et ark for et helt år der de måndelige kostnadene er listet opp rett under hverandre. Jeg vurderer å bare bruke det og ikke være fullt så nøye. En samlet sum for dagligvarer er i grunn godt nok, jeg trenger ikke dele de opp i de spesifikke matvarene. Jeg får tenke litt på hvor detaljert jeg ønsker å gå til verks.

Lenke til kommentar

Det er ingen problemer å hente data fra verken forskjellige ark eller bøker(filer).

Ett ark pr måned og ett ark på ett år høres ut som en grei måte å gjøre det på.

Eller du kan ha alt på ett ark, f.eks måned bortover og hva nedover også bare fylle inn etterhvert.

Hvor detaljert du vil ha det får du nesten finne ut av før man starter på arket :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg ser tankegangen min er litt feil i forhold til hvordan Excel fungerer. Går det an å hente verdier fra celler mellom forskjellig excel-ark? Jeg vurderer å ha et ark som viser totalen for et spesifikt år og et ark per måned som viser kostnader per måned. Er det en god måte å gjøre det på? Eller er det bedre å samle alt i et excel-ark?

uten at jeg sitter på noen form for fasit ser jeg for meg at dette er en av de vanligste måten å løse lignende problemer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...