Gå til innhold

Hvordan setter jeg RAID disker sammen?

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med RAID tror jeg.

Jeg har 4 disker som ikke kan leses av det er 2 Samsung HD501LJ og Seagate 500 GB disker.

Problemet er at jeg faktisk ikke vet om de er satt i raid eller om de bare ikke klarer å leses av.

Pc'n er ikke min, Dama jeg fikser den får kan ikke noe om den så der er jeg like langt.

siden det er 2 identiske Samsung disker og 2 identiske Seagate disker antar jeg at de er satt i raid. jeg vet bare ikke hvordan jeg får satt dem sammen igjen.

Det jeg har gjort med pc'n er å

Fjerne den gamle oprativ system disken.

instalert Windows 7.

Finnes det noe programm som setter sammen Raid disker ?

jeg lurer også på om den orginale Windows Vista disken også har en Raid bit det er en Samsung HD501LJ.

Teksten kan vere lit rotete :D prøv å fårstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID enabler/disabler du på hovedkortet - normalt har du en tast du kan trykke i oppstarten (rett etter POST skjermen) for å komme inn i RAID setup, og der bare velger du hvilke disker som skal tolkes som et enkelt RAID sett av hovedkortet.

Dette er vel og merke hardware RAID, jeg anntar det var det du snakket om, og da må jo selvfølgelig de relevante diskene være koblet på innganger som har RAID støtte.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

jeg har en dokking stasjon, Når jeg setter in de aktuelle diskene er det bare 1 av 3 som er synerlig som en disk men den må reformateres får og kunne brukes.

jeg mener å huske at før jeg instalerte Windows 7 så var det en Disk med 1 eller 2 terra så jeg er temerlig sikker på at de er satt i raid.

Lenke til kommentar

For å hjelpe deg å hente ut RAID infoen så vil jeg anta at det ikke er software RAID ala Windows, men fakeRAID på hovedkortet, og at vi snakker RAID 0 her.

I så fall må du bruke det gamle hovedkortet, gi oss navnet på dette så blir det litt lettere å finne ut om det er Intel ICH løsning, Nvidia's søppelraid eller muligens AMD eller noe annen rar type RAID.

Derifra kan vi sjekke om du kan gjenoppbygge arrayet på en annen disk.

Lenke til kommentar

Ok, om det er det gamle hovedkortet, så er det kriminelt lett å få det opp og gå på ett nytt system med Intel ICH8-9 eller 10R sørbro.

Eneste du må gjøre er å koble alle SATA diskene til det nye hovedkortet med samme sørbro (Alle Intel systemer etter sokkel 775 har en av disse 3!) gå deretter inn i BIOS og sett SATA fra IDE til RAID, installer OS eller koble på en IDE disk med OS og voila, diskene skal da være oppe og gå i OSet om de var i RAID og klare til å få hentet ut data.

Lenke til kommentar

det virker såm at noe må vere feil.

jeg har totalt 6 disker i 2 av de vet jeg ikke kjører noe form får raid kan disse fremdeles brukes?

Kan jeg bytte hovedkort eller må det være det samme hovedkortet som de ble brukt på?

må diskene vere satt i en spessigjel rekkefølge iforhold til hovedkort kablene?

jeg vet på mit eget hovedkort hadde jeg 4 egene raid slots men jeg klarer ikke å finne det her.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, nå lenge du handler Intel med ICHxR sørbro, noe alle stortsett har idag så er det plankekjøring.

De 4 portene var ikke RAID på det andre kortet men vanlig ICH porter, med muligens EZRaid eller noe sånt tull som ASUS kallte det.

Men saken er sånn, at om det er ett Intel hovedkort, så spiller det ingen rolle om det er laget av ASUS, EVGA, ABIT eller (Sett inn din favoritt produsent) her da det er INTEL som har levert brikkene.

Eneste du må huske på er å skru på RAID i BIOS!!! Ellers er du like langt, og du kan fint ha vanlige harddisker og disker satt opp i RAID på samme kontroller uten problemer.

Lenke til kommentar

ver gang jeg sterter PC'n så fungerer det ikke så Widows 7 velger å prøve å fikse dem.

jeg husker ikke hva det heter. System gjennopretting eller noe

Et lite spørsmå.

Hvordan raid fungerer.

fungerer disker som har samme størelse og samme Catche overens selv om de ikke er fra samme produsent ?

Lenke til kommentar

Vell! Det forklares best med ett eksempel.

Du kan sette en 500Gb harddisk i RAID 0 med en 60Gb SSD om du så har lyst, men du får da ytelsen til 2x 60Gb harddisker siden det skalerer etter SVAKESTE ledd.

Resterende plassen i allefall på fakeRAID ala Intel ICH som befinner seg på harddisken vil da gå tapt ut i det store intet.

Så svaret er, du kan RAID hva som helst av disker!

Lenke til kommentar

ok takk :D

jeg har fremdeles problemet men jeg tror det er forde jeg mangler disken som er formatert.

Har dere noen forslag på hvor jeg kan sende diskene å få alt til å fungere?

det er da den ene disken som må rettes opp og resten må bare fungere rundt den.

jeg har lit dorlig tid for jeg skal på jobb å jeg skal prøve å formulere meg bedre når jeg kommer hjem i dag.

HA EN ELLERS FIN DAG :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...