Gå til innhold

Regnskapsføring fortegnkonto

Pekka-90

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter med et spørsmål til et Case.

Spørsmålet jeg får er:

Faktura datert 28.12.07 for kjøp av materialer fra Seaside Solutions AB i Göteborg. Fakturaen lyder på SEK 42 500. Forfall 28. januar 2008. Fakturaen bokføres til kurs 88,00. Materialene er ankommet til Oslo og befinner seg på Oslo Havnelager. Der vil de bli hentet over nyttår. Disse materialene er ikke kommet med i den vareopptellingen som bedriften har gjort 31.12.07.

Regelen er jo at dette fortsatt skal føres inn på konto for varer. Men så stusser jeg på om dette blir riktig siden I spørsmålet så står det jo at disse materialene ikke er kommet med i den vareopptellingen som bedriften har gjort. hva vil dere gjort her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent juridisk tilhører vel antagelig varene selger inntil mottaker har hentet og kvittert for forsendelsen?

Det er vel egentlig bare to muligheter; enten utgiftsføre varene og i tillegg endre vareopptelling/varelager (hint: føre beløpet rett inn på varelagerkonto i stedet for varekostnad-konto), eller å føre beløpet som en fordring på leverandøren -altså at leverandøren skylder deg varer til en viss verdi, samtidig som du skylder leverandøren akkurat samme sum i penger. Det ovenstående om eiendomsretten tatt i betraktning, så er kanskje det siste mest korrekt? :hmm:

Lenke til kommentar

ja juridisk så gjør de det, men i boka så står det omvendt. men dem reglene som tilsier at det er avsender som er eieren fram til mottaker har fått pakken er sånn de fleste transport firmaer har, men i regnskaps sammenheng så blir de vel egentlig mine?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...