Gå til innhold

Rimelig Switch gbps min Uplink 15-20~¨port

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp anngående rimelig switch til lan.

Minimum 16-24port dvs, rundt 15stykk personer

Usikker på hva jeg trenger av hastighet. er 1 gbps overkill for uplink?

Skal spilles mest via nett.dvs wow sc2 etc...

Vil forekomme en del filoverføringer lokalt via server

Pris. ca 1k.

Noen forslag?

Endret av mtvw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3gb/s uplink? Vet du hva du snakker om?

Hvis du skal ha svitsjer for 15-20 stk, så kjøper du en 24-porter, slik at du kan koble alle inn i samme svitsj. Hastigheten på denne kan være 10/100 om du vil spare penger, da spill ikke bruker noe særlig med båndbredde. Skal det kopieres mye filer, så kan det godt kjøpes gigabit, da du slipper flaskehalser. Begrensingen vil ligge på nettlinjen din uansett.

Lenke til kommentar

du trenger ikke noen stor uplink vi greide oss fint med 1Gb/s pr. switch på TG og da tenker jeg du greier deg fint med 1GB/s jeg skal tillogmed si deg det at om du ikke har en helt sinsyk nett linje trenger du ikke med enn 100Mb/s.

jeg regner liksom med at det er bare de som sitter på switchen som er med på lanet, så du trenger jo da bare en link til modem for nett. dette betyr jo for det første at om du ikke har et modem som har gigabit lan forbindelse så er det bare tull med en gedigen uplink, for det andre så regner jeg med at du ikke har en så stor linje at du trenger en gigabit link uansett.

men om du poster litt info om hva annet det er på nettet slik som hvilket modem du har ol. så kan folk hjelpe deg mye bedere. det er kansje en ting å si noe om hvilken hastighet nettlinja du bruker har osv. så info om nettverket slik det er nå eller kommer til å være under lanet er fint for folk som skal hjelpe.

og så er jo spørsmålet hvor mye ober 1000 kr er du villig til å gå, samtidig som man gjerne trenger å vite hva du kan med tanke på nettverk og hvilke funksjoner du ønsker av switchen.

Lenke til kommentar

Jeg mener såklart kapasitet, finns vel neppe så mye som 3gb dataoverføring for uplink tlgjengelig hos oss dødelige. Det vil derimot forekomme en del filoverføringer lokalt ifm at jeg har en server som vil bli gjort tilgjengelig under lan. Har tidligere slitt med trege overføringer pga min utdatere cnet switch. Og Når det gjelder gbps vs 100mbps uplink er jeg vel usikker og uvitende. Husker ikke her og nå hvilket modem jeg har, hastigheten er uansett 35mbinn 50ut. flex fiber. Her er det jeg trenger råd.

Finner vel 24ports 10/100 til rundt en tusenlapp (ish 5-10gbps kapasitet)? men hvorvidt det strekker til vil jeg gjerne høre mer om. Må vel kanskje opp i det dobelte om ikke mer for gbps uplink med like mange porter?. altså hvor mye 16 stykker sc2 klarer og bruke av "nettlinja"

takk,

Endret av mtvw
Lenke til kommentar

d-link sine websmart switcher er solide arbeidsjern til en billig penge.

såpass høy kapasitet at de tåler 100% bruk på alle porter samtidig uten lag/hickup.

de har også trunking så du kan ta f.eks 4kabler mellom 2switcher i en trunk for 4gbit kobling/uplink (1210 serien har maks 6trunks pr switch og opptil 8porter pr trunk).

Har du dobbelt eller quad nettverkskort i serverne støtter de fleste av de (ihvertfal alle intel) også trunk så du kan få en 2-4gbit til servern.

Passende modeller:

16x1000 ca 1500kr - DGS-1210-16 (kapasitet - 32 Gbps)

24x1000 ca 2000kr - DGS-1210-24 (kapasitet - 48 Gbps)

24x100 4x1000 ca 1200kr - DES-1210-28 (kapasitet - 12.8 Gbps)

Jeg ville nok gått for en ren gigabit modell siden det ikke er mye og spare på 100mbit lenger, slipper også bytte de ut på en god stund.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...