to88he Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei Har lenge vudert å gå til innkjøp av et 50mm objektiv. Fattig student og dersom man skulle gå til innkjøp av noe som f.eks. canon sin F/1,4 ville dette blitt alt for dyrt. Derfor har jeg kjøpt meg et gammelt Yashica 50mm F/1,7 objektiv fra ebay. Måtte også kjøpe med et adapter slik at det passer på EF mount. Noen som har erfaringer med slike gamle helmanuelle objektiver? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Helmanuelle objektiver var vanlig i "gamle dager". Både med hensyn til fokusering og blenderstyring. jeg kan ikke huske Yashica som kvalitetsobjektiv. De fleste urginale kom med fatning til systemkameraer, de billigste med M42 skrufatning og tilsvarende lav kvalitet. En viktig ting og huske på var at kamerahus på den tiden hadde matskive hvor det var eneklt å stille skarpt manuelt (som splitscreen og fresnel). Dagens kameraer har ikke dette. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Helmanuelle objektiver var vanlig i "gamle dager". Både med hensyn til fokusering og blenderstyring. jeg kan ikke huske Yashica som kvalitetsobjektiv. De fleste urginale kom med fatning til systemkameraer, de billigste med M42 skrufatning og tilsvarende lav kvalitet. En viktig ting og huske på var at kamerahus på den tiden hadde matskive hvor det var eneklt å stille skarpt manuelt (som splitscreen og fresnel). Dagens kameraer har ikke dette. Det var derfor jeg kjøpte AF confirm coverter. Man vil fortsatt få AF confirm lyden når du stiller fokus. Objektivet har bajonettfatning.(Contax/Yashica mount) Kom over denne artikkelen om et liknede objektiv: http://www.retrocamera.net/review-of-yashica-ml-50mm2.html (skulle da tro at F/1,7 versjonen var vel så bra som F/2 versjonen) Dette blir gøy! Endret 4. oktober 2010 av to88he Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Yashica var billigmerket til Contax og helt OK uten å utmerke seg spesielt. Jeg kjenner ikke deres optikk, men 50mm med F1.7 til F2.0 var typisk objektiver som fulgte med kameraer på samme måte som standardzoomene gjør i dag. Det vil sannsynligvis fungere helt fint hvis du får til fokuseringen, men ikke forvent fantastiske optiske egenskaper. Personlig hadde jeg heller kjøpt Canons 50mm F1.8 for å få autofokus, men det koster jo nesten 900 kroner. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Yashica var billigmerket til Contax og helt OK uten å utmerke seg spesielt. Jeg kjenner ikke deres optikk, men 50mm med F1.7 til F2.0 var typisk objektiver som fulgte med kameraer på samme måte som standardzoomene gjør i dag. Det vil sannsynligvis fungere helt fint hvis du får til fokuseringen, men ikke forvent fantastiske optiske egenskaper. Personlig hadde jeg heller kjøpt Canons 50mm F1.8 for å få autofokus, men det koster jo nesten 900 kroner. Ja du sier noe der, ikke at 900 kroner er så mye i det hele tatt. Men 1,8II er så kjedelig. Er jo ikke store utgiften dersom kvaliteten skulle være dårlig. Skulle jeg først kjøpt ny 50mm i dag tror jeg at jeg heller hadde spart til 1,4 versjonen. Blir spennende å se om det er noe å spare på. Endret 4. oktober 2010 av to88he Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå