nomore Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei, Eg jobber med å se på alternativer til vårt nåværende spamfilter og ønsker innspill til hvilke leverandører det pr 2010 er verdt å se på. Vi vil vurdere både inhouse og hostede løsninger. Pr i dag kjører vi på en hosted løsning, men vil av ulike årsaker vurdere alternativer. Kravspec generelt: - Brukere: 5000-6000+. - Støtte for pr bruker karantene og/eller pr domene/kunde karantene. - Lett og oversiktelig grensesnitt for gjenfinning av stoppet e-post. - Supportavtale med leverandør. Krav inhouse: - Clustering: load balancing og failover. - 2 eller 3 fysiske maskiner med distribuert konfigurasjon. - Rack. - 2 nettverksporter(ønskelig med gigabit, men ikke et krav). - LDAP/AD-integrasjon. Eg har på nåværende tidspunkt ikke tall på antall tilkoblinger eller mengde data som blir scannet igjennom nåværende løsning. Tallene eg har tilgjengelig viser i gjennomsnitt at det slippes inn ca 95-100.000 e-poster som ikke er spam(filtrert e-post) pr dat. Skal vi ta utgangspunktet i at 90% av e-posten som vi mottar er spam så vil det bety at antall tilkoblinger kan komme opp i godt over millionen pr dag. Dvs ca 700 tilkoblinger pr minutt i gjennomsnitt. Ut i fra overvåkingssystemet vårt så kan antall transporterte e-poster toppe seg på 1000-1500 pr minutt. Så med andre ord må vi finne en løsning som takler dette og mere til. Når det gjelder mengde så ser eg at det i gjennomsnittet blir mottatt meldinger som samlet gir ca 300GB pr dag. Dette er da kun hva som slippes igjennom. Scannet mengde er da tilsvarende mye mer(gjennomsnittlig). Så om vi fordeler spec over tre inhouse servere i cluster må de hver enkelt takle følgende: - Tilkoblinger(pr minutt): 250 avg / 600 max(minst) - Brukere: ca 2000 stk - Data(pr minutt): ca 2GB avg Har nå sett på inhouse løsninger fra Barracuda og Fsecure. Andre forslag settes pris på Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Jeg leverer en hosted løsning som treffer alle kravene dine til mine kunder. I tillegg er filteret faktisk vanvittig treffsikkert. Kombinerer man det med en periodisk oppsummering av meldinger filteret er usikker på til hver bruker så er det nærmest ingen administrasjon av systemet (kan naturligvis skrus av). Det skalerer tilnærmet uendelig, og har veldig god redundans. Jeg har vel ikke opplevd reell nedetid eller tap av mail hittil. Plattformen er også utbyggbar med en haug med tjenester. Normalt vil jeg ikke reklamere for noe jeg leverer selv, men i dette tilfellet kan jeg kanskje dytte deg i retning av leverandøren. I den størrelsesklassen kan det hende de vil håndtere deg direkte i stedet for å gå gjennom en forhandler. Send meg en mail på jorgen hos infolink i norge hvir du vil ha mer info Endret 6. oktober 2010 av enden Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Takk for tipset. Kontaktet salgsavdelingen hos dere i dag så får vi se hva som kommer ut av det Lenke til kommentar
enden Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Fikk du noe fornuftig ut av det? Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Det hadde vært kult å hørt hva du endte opp med å gå for, og hvilke alternativer som ble satt opp i mot hverandre til slutt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Det ble tatt en midlertidig beslutning om å ikke ta noen beslutning enda Det er mye å gjøre for tiden da vi har hendene fulle med å slå i sammen datasentraler. Vi har derfor bestemt oss for å ta opp tråden igjen etter sommeren når dette arbeidet er gjennomført. Eg har fått kontakt med en håndfull selgere(deriblant kontakten til enden) og har såvidt vært inne på den tekniske vurderingen. Så eg har ikke så veldig mye mer å gå etter akkurat nå. Eg skal prøve å huske å legge ut oppdateringer her når vi er lenger i prosessen Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg har satt opp 2 stk Barracuda bokser i cluster før hos en middels stor ISP, og det funker bra. Bare pass på at du velger de nest største boksene eller bedre. Lenke til kommentar
myrke10 Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 vi kjører symantec messagelabs (antispam i skyen) og er kjempefornøyd med det. det er langt billigere enn å drive på med slikt selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå