Gå til innhold

Har mennesket en sjel?


Anbefalte innlegg

Fint eksempel på teknokratenes induksjons-tankegang. Man tar utgangspunkt i noe man kjenner, og utvider regelverket rundt det til å omfatte noe man ikke helt aner rekkevidden av.

Mens du baserer ingenting på absolutt ingenting og går ut ifra at mennesker har en sjel, og at Gud finnes.

 

La meg få sitere et slående argument jeg vanskelig kan motsi:

Stor sjanse for at vi har en sjel, liten sjanse for at vi bare er kjøtt og blod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint eksempel på teknokratenes induksjons-tankegang. Man tar utgangspunkt i noe man kjenner, og utvider regelverket rundt det til å omfatte noe man ikke helt aner rekkevidden av.

Mens du baserer ingenting på absolutt ingenting og går ut ifra at mennesker har en sjel, og at Gud finnes.

 

Hovedbudskapet mitt, er imidlertid ikke at jeg har rett, men at teknokrat-tilnærmingen ikke har noe vesentlig større troverdighet enn tros-tilnærmingen når den beveger seg utover sitt eget fundament. Noe mange teknokrater har (litt) vanskelig for å innse.

 

La meg få sitere et slående argument jeg vanskelig kan motsi:

Stor sjanse for at vi har en sjel, liten sjanse for at vi bare er kjøtt og blod.

Aha! Nøkkelordet her er "sjanse for". Jeg påpeker at det finnes en mulighet for det ene scenarioet (skrevet på en måte som (naturligvis) er farget av _min_ overbevisning).

 

Mange teknoknotter derimot, avfeier ikke-bevisbare scenario helt, på bakgrunn av en argumentasjon som ofte er faretruende nærliggende trosbasert argumentasjon.

 

Det jeg prøver å si, er at induksjonsbasert viten, innebærer et moment av usikkerhet. Den usikkerheten vokser, jo lenger vekk fra utgangspunktet du beveger deg.

 

At noen velger å se slik viten som absolutt og samtidig forkaste trosbasert overbevisning uten forbehold, forundrer meg litt.

Lenke til kommentar

Hovedbudskapet mitt, er imidlertid ikke at jeg har rett, men at teknokrat-tilnærmingen ikke har noe vesentlig større troverdighet enn tros-tilnærmingen når den beveger seg utover sitt eget fundament. Noe mange teknokrater har (litt) vanskelig for å innse.

 

Aha! Nøkkelordet her er "sjanse for". Jeg påpeker at det finnes en mulighet for det ene scenarioet (skrevet på en måte som (naturligvis) er farget av _min_ overbevisning).

 

Mange teknoknotter derimot, avfeier ikke-bevisbare scenario helt, på bakgrunn av en argumentasjon som ofte er faretruende nærliggende trosbasert argumentasjon.

Jeg må si meg fascinert over din besettelse over "teknokrater", eller "knotter", som du vil.

 

Jeg vil bare sitere meg selv på et lite punkt:

Jeg tror ikke vi har sjel. Jeg har ingen tro på at en samling molekyler og enkeltatomer kan ha noe mer enn den energien de har.

 

Nei, så lenge man ikke finner noen tydelige tegn på at menneskene har sjel, så tror jeg ikke noe på det. Det er jo absolutt ingenting som tyder på at menneskene er mer enn en samling av atomer, er det?

Og så vil jeg sitere deg igjen:

Aha! Nøkkelordet her er "sjanse for". Jeg påpeker at det finnes en mulighet for det ene scenarioet (skrevet på en måte som (naturligvis) er farget av _min_ overbevisning).

La meg sitere hva jeg skrev:

Jeg tror ikke vi har sjel.

Du forsvarer deg selv med at du ikke benekter noe, men simply påpeker at det er en mulighet.

 

Aha! Nøkkelordet her er "tror". Jeg påpeker at det finnes en mulighet for det ene scenarioet (skrevet på en måte som (naturligvis) er farget av _min_ overbevisning).

 

Så ikke kom med noe teknokrat-piss. Jeg strekker det ikke noe lenger enn deg, vet du.

Lenke til kommentar

Så ikke kom med noe teknokrat-piss. Jeg strekker det ikke noe lenger enn deg, vet du.

 

Vet du hva? Jeg er enig med deg. Ikke at alt jeg skriver er piss :D , men at du ikke strekker det noe særlig lenger enn meg. Var ikke meningen å trampe deg på tærne. :oops:

 

Det var ikke ment som et personlig angrep mot deg, men mot en argumentasjon som jeg anser som sviktende.

 

Det kan vel argumenteres for at trosbaserte holdninger er minst like sviktende, men poenget mitt er at den ene formen IMO ikke, i vesentlig grad, er noe bedre (eller værre) enn den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...