Gå til innhold

Har mennesket en sjel?


Anbefalte innlegg

Min første gang her :)

 

Okay, jeg ser at det er tatt opp her og der i diverse poster, men jeg ønsker en stor og samlet tråd om dette, pga jeg synes det er fasinerende.

 

Altså, har mennesket en sjel? Er det noe annet til oss enn kjøtt, blod og noen elektriske impulser? hvor "kommer" denne sjelen fra i så fall da? "Består" den av noe?

 

Hvordan betegner en ordet "sjel"? Hva har sjel, hvordan bestemmes det og hva er den? Og hvis vi så skulle ha dette, hva enn det er, hva skjer når kroppen ikke er? Går den i evig hvile?

 

Min personlige mening blir den at mennesket kun er kjøtt og blod, det er det vi er og det er det vi vil alltid være. Det er ikke noe mer til det. Men så har vi dette med intelligensen vår, dette med tankene og alt slikt. HVA e det? Når vi HUSKER noe, HVA husker vi? Og HVOR? Er det masse elektriske impulser som blir lagret i et batteri? Blæ :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjelen er et bilde av kroppen, alt som skjer i kjøttet har som regel ett motstykke i sjelen/ tankene eller underbevisstheten.

 

Vi har en vilje eller rettere sagt virkeligheten fortoner seg som valg av mer eller mindre grad. Om noe av hva som var meg rent åndelig vil bestå etter at kroppen råtner vet jeg ærlig talt ikke, rent logisk virker det ikke slik, og om så er tilfellet har det ingen betydning for hvordan jeg velger å leve mitt nåværende liv.

 

Tro for meg er ett filosofisk selvmord, håp en flukt. I meningsløshetens golde ørken vil jeg heller spankulere rundt å se, uten å forringe opplevelsen av livets absurditeter med en tro på det transcendentale. (Paradiset, alt skal bli mye bedre etter døden o.l.)

Lenke til kommentar
Min personlige mening blir den at mennesket kun er kjøtt og blod, det er det vi er og det er det vi vil alltid være. Det er ikke noe mer til det. Men så har vi dette med intelligensen vår, dette med tankene og alt slikt. HVA e det? Når vi HUSKER noe, HVA husker vi? Og HVOR? Er det masse elektriske impulser som blir lagret i et batteri? Blæ :(

Hukommelse er forbindelser, eller "broer", mellom hjernecellene. Det er mange millioner hjerneceller, og alle kan connecte til de andre. Da blir det sykt mange connectioner til slutt.

 

Nøyaktig hvordan det funker er det vel ingen som forstår. Hva en tanke består av osv. Men jeg tror ikke på noe slags sjel. Det blir bare for dumt.

 

Den Simpsons-episoden der Bart selger sjelen sin til Milhouse er forresten dritbra. Dørene på Quick-E-Mart åpner ikke och så der.. :lol:

Lenke til kommentar

Hvis vi ikke hadde sjel ville vi vært roboter.

(Vi dansar, vi dansar vi dansar som robotar :lol: )

 

Hvis vi ikke har en sjel hva er poenget med allt da?

 

Når det gjelder hukommelse så har ikke dette noe med sjelen å gjøre, det er fysiologisk. Noen medisinstudenter/leger/nevrologer/etc her?

Lenke til kommentar

Etter min mening har allt som lever en slags sjel. Allt liv er energi og fortsetter etter døden, men i en annen form. Men om petuniaer, katter og mennesker alle kommer til paradis eller noe sånt er en annen sak.

 

Jeg personlig tror at alle mennesker lever evig. Dyrene og plantene er til for oss her på jorden, men kommer nok ikke til paradis.

Lenke til kommentar

Vi slipper ikke så lett unna. Dette livet er bare en skole. Etterpå følger eksamen, og så begynner alvoret. (Dette hadde jo allerede de gamle egyptere funnet ut). Skille mellom kropp og omgivelse er oppspinn, og sjel bare et ord. Det er DU som smertelig vil gjøre disse efaringene (antagelig for sent, men du vil da plutselig huske hva jeg sa i dette innlegget).

Visse ting kan bare antydes. All sann informasjon er "kryptert".

Lenke til kommentar

Vel, jeg er overbevist om at jeg har en sjel, JEG er sjelen, jeg har et instrument som husker ting og som jeg bruker til å "kalkulere" ting med, der allt lagres, men den som tar beslutningen utifra det er sjelen, det tror jeg, for hvorfor kan jeg se alt jeg gjør, hvorfor kan jeg ikke se "bak dine øyne" eller "andres øyne" forstår du tankegangen, det er sjelen som gjør så vi kan ta avgjørelser mellom to helt like verdier, la oss nå si at du spør en datamaskin om den vil ha appelsin eller grapefrukt, det er ingen verdier, den har ikke noe å gå ut fra, og den kan ikke velge, maskinen kan kun velge ut fra matematiske og logiske forutsettninger, alt annet kan den ikke velge mellom, men det kan vi, fordi forskjellen er sjelen, den kan gjøre slike valg som det. Uten sjelen kunne jeg ikke gjort slike valg, eller jeg hadde ikke sett noe, jeg hadde ikke vært til stede, kroppen ville kansje levd, men jeg ville ikke vært der. Slik tror jeg det er, hva andre tror får være deres sak.

 

For meg er det ikke tro, men det er bevist for meg, fordi det i mine øyne må være slik, det er logisk på en måte, for meg i allefall.

Lenke til kommentar

Om man har en sjel er vel egentlig et av de vanskligste spørsmålene å få et ordentlig svar på. Mye tyder på at man har det, men ingen kan spesifikt bevise det.

 

Det jeg selv tror på er at det er mere mellom himmel og jord enn det vi ser, men vår lille hjerne klarer ikke å oppfatte det. I de eldre dager så så vi på det som magi, guder, dårlige varsler osv.. Idag kaller man de samme tingene for vitenskap. Hvordan vil det bli i fremtiden?

 

Å tro på noe har vel egentlig vært menneskes naivitet ovenfor det ukjente. Siden vår kunnskap for 2000 år siden var meget begrenset, så var det lettere å manipulere og kue folk. Det ser man lett gjennom historien med tanke på slaver osv. Siden kunnskapen har gått kraftig oppover så har menneske blitt mindre og mindre naive og den samme verdien av å tro har fallmet. Jo mere kunnskap jo mindre tro. Man ser det pågrunn av at flere melder seg ut av trossamfunn og inn i f.eks Human Etisk forbund, oppmøte i kirkene blir stadig mindre. Noen tror kanskje jeg tar litt vann over hodet når jeg sier dette:

"Men se på alle de menighetene som oppstår rundt omkring?" Yup og flere skal de bli. Hvorfor? Jo fordi noen har vistnok skjønt at naiviteten til menneske er på vei bort. Evnen til å manipulere oss har blitt svekket siden kunnskapen har gått opp. Man vil nok se en kraftig økning av menigheter rundt omkring og fanatikere. Et annet eksemple er å dra likhetstegn fra oss her i Norge til en stamme som lever i Afrika. Stammen har fortsatt sine egne guder. Noen mange andre få. Dette bevisser kun at kunnskapen trykker vekk tro og religion. Liten kunnskap = større tro. Mye kunnskap = Lite tro. Såklart så finnes det unntak og det er overalt.

 

Dette ble litt vel mye, men så fikk jeg sagt mitt. Uansett for å komme til poenge. En kan tro eller ikke tro hva som helst om sjeler osv. Det vil komme en dag hvor alt sammen blir klart og vi vil skjønne vår eksistens, vår oppgave og om vi har sjeler. Frem til den dagen så kommer det til å være en slik diskusjon hele tiden. Jeg tror ingen har et godt svar på det med sjeler, men det er lov å diskutere det :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror ikke vi har sjel. Jeg har ingen tro på at en samling molekyler og enkeltatomer kan ha noe mer enn den energien de har.

 

Altså... Hva skal til for at man skal få en sjel?

 

Menneskene har utviklet seg fra apene. Har apene sjel? Hvis ikke, er det da at mennesker har høyere intelligens enn apene som gjør at vi har sjel? Hva med mentalt tilbakestående mennesker? Det finnes de mennesker som har mindre intelligens enn aper pga. feil, betyr det da at de ikke har sjel?

 

Hvis man forkaster intelligens-argumentet, hva er det da som avgjør hva/hvem som har sjel? For hvis da aper har sjel, hva med katter og hunder? Og mus og bakterier? Amøber og stoler? Hva med A.I.? Får datamaskiner sjeler?

 

Nei, så lenge man ikke finner noen tydelige tegn på at menneskene har sjel, så tror jeg ikke noe på det. Det er jo absolutt ingenting som tyder på at menneskene er mer enn en samling av atomer, er det?

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke vi har sjel. Jeg har ingen tro på at en samling molekyler og enkeltatomer kan ha noe mer enn den energien de har.

 

Altså... Hva skal til for at man skal få en sjel?

 

Menneskene har utviklet seg fra apene. Har apene sjel? Hvis ikke, er det da at mennesker har høyere intelligens enn apene som gjør at vi har sjel? Hva med mentalt tilbakestående mennesker? Det finnes de mennesker som har mindre intelligens enn aper pga. feil, betyr det da at de ikke har sjel?

 

Hvis man forkaster intelligens-argumentet, hva er det da som avgjør hva/hvem som har sjel? For hvis da aper har sjel, hva med katter og hunder? Og mus og bakterier? Amøber og stoler? Hva med A.I.? Får datamaskiner sjeler?

 

Nei, så lenge man ikke finner noen tydelige tegn på at menneskene har sjel, så tror jeg ikke noe på det. Det er jo absolutt ingenting som tyder på at menneskene er mer enn en samling av atomer, er det?

 

Fint eksempel på teknokratenes induksjons-tankegang. Man tar utgangspunkt i noe man kjenner, og utvider regelverket rundt det til å omfatte noe man ikke helt aner rekkevidden av.

 

Innenfor visse grenser kan induksjon ha sin nytte, men brukt i stor målestokk (slik toolshed gjør her), er den boritmot verdiløs.

 

Det er litt på høyde med å anta at "atomene" i universet er bygd opp av små mikro-universer. Man baserer sin "nye viten" på de observasjoner man har gjort i den tilværelse man har (sånn noenlunde) oversikt over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...