methosmen Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Ønsker å sette opp et teknisk rom med: 1-2 pc'er Altibox dekoder Mulighet for spillkonsol Rommet hvor jeg setter teknisk utstyr blir enten vaskerommet eller på råloft. Uansett blir jeg nødt til å kunne overføre bilde/lyd til tv'en i stua som er omtrentlig 10-15 meter fra både vaskerom og loft. Jeg ønsker mulighet til å utvide til enda en tv på soverom/barnerom senere. Til nå har jeg vurdert utstyr fra Octava, og da henholdsvis en HDMI-matrix 4x2 og en HDMI -> Ethernet adapter evt denne HDMI -> Ethernet adapter. Har noen erfaringer med disse produktene? Det som er kjekt er at det følger med IR extender på disse så jeg slipper å tenke RF til fjernkontrollene. Førstnevnte av ethernet adapterne har fordel av å ha toslink lydoverføring i tillegg til HDMI, men her kreves 2 ethernet kabler. Sistnevnte har fordel av å fordele signalet over kun 1 kabel men mangler toslink lyd. Jeg har i dag en 40" Sony LCD samt en Samsung HT-X810 soundbar (som dessverre ikke har HDMI lydinngang.. bare phono og toslink). Dersom jeg skulle gå for sistnevnte av HDMI-Ethernet adapter vil jeg trenge en HDMI->HDMI+toslink, men det virker litt dumt å bruke så mye ekstra penger bare for å slippe å dra èn ekstra ethernet kabel!? I tillegg til dette kunne jeg tenkt meg et rent musikkrom i stue nr2. Her har jeg tenkt aktive høyttalere som kan henges på veggen (gjerne noen flate). Jeg tenker aktive høyttalere for å slippe å dra høyttalerkabler rundt hele huset men jeg er vel uansett nødt til å dra noen form for kabel? Som fjernkontroll tenkte jeg å bruke Ipad/Ipod. Trenger litt innspill til denne delen: hvilke høyttalere (ikke dyrere enn 3000,-) og hvilken kabling bør jeg gå for? Som en ekstra liten utfordring ønsker jeg å ha en ekstern blu-ray leser bak tv'en. Dette betyr at jeg må forlenge usb 2.0 signalet (ca 15 meter). Løsninger som jeg har sett på til nå går også over ethernet kabel men koster skjorta (300-500 dollar). Noen som har god erfaring med billigere løsninger? Alle tips mottas med stor takknemlighet. Endret 4. oktober 2010 av methosmen Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Står endel om noen av disse problemstillingene i en tråd hos avforum http://avforum.no/forum/av-prosessorer-mediaspillere/106623-mediaserver-nettverk-ny-bolig-gir-belonning-beste-forslag-2.html#post1549315 ebay har masse hdmi-utstyr fra HongKong til en brøkdel av prisen. Det meste funker bra. Har selv handlet både 10m kabel og 4-1 switch til under 200lappen som takler 1080p uten stress. USB er i utgangspunktet spesifisert til maks fem meter, men du kan ha fem etterhverandre med hub/aktiv forsterker. Jeg har kjøpt billige femmetere med forsterker fra ebay, en av de jeg handlet hadde liten nok forsterker til at den fikk plass inn i et 32mm trekkerør, men bare såvidt. Selv syns jeg det er helt uproblematisk å gå en tur i boden når jeg skal skifte film. Men det gjelder jo bare bluray, alt av dvd og serier er rippet og ligger på server. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå