Gå til innhold

radeon 9700 eller 9700 pro

Mala

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du tilgang til ett 9700 non pro ville jeg gått for denne siden ytelsesforskellen er minimal og de aller fleste lar seg klokke opp til pro hastigheter.

Dette er et hot kort og produseres ikke lenger (sannsynligvis fordi dette kortet konkurerte ut på det daværende tidspunkt ATI`s flaggskip 9700pro

i YTELSE/PRIS) :wink:

Lenke til kommentar
hørte at forskjellen mellom pro og non-pro bare var rundt 5-10 fps i diverse spill.

Klokker du det litt er de nok på par begge to:)

Ja du har nok rett idet men legg merke til hvor vanskelig dette kortet er å oppdrive , (til å med vanskelig å få tak i brukt ) sier vel noe i seg selv ?

Lenke til kommentar
Altså.. det er ikke slik at det BARE blir 5-10fps mer i alle spill.. 9700pro er kraftigere og har større båndbredde.

Det eneste som skiller 9700 fra 9700pro er klokkehastigheten.

Så ved å overklokke kortet så øker man båndbredden og ytelsen på kortet.

Personlig så ville jeg gått for 9700 non pro.

Lenke til kommentar
Altså.. det er ikke slik at det BARE blir 5-10fps mer i alle spill.. 9700pro er kraftigere og har større båndbredde.

Nei minnebåndbredden på 9700nå er 9gb-10gb og på pro er det opp til 19.. på mitt 9800pro er det 21gb

Lenke til kommentar

Nei minnebåndbredden på 9700nå er 9gb-10gb og på pro er det opp til 19.. på mitt 9800pro er det 21gb

trodde non-pro 9700-kortene hadde mere i båndbredde !

er det ikke så at 9700non-pro har 256bits minne da.

hvis båndbredden er bare på 9-10 har det jo ikke mere ytelse enn ti-kortene.

hvis dette er riktig,synes jeg at 2200 er mye for dette kortet.

Lenke til kommentar
Ingen av dere som vurderer 9500np med softmod?

MPX og Psdata har fått inn nye partier. Ca. 15-1600kr er jo ikke så dyrt for 9800pro ytelse. :p

"softmod" mener du opptatere bois på kortet.

men blir det 9800 ytelse av det da ?

vet du gpu og ram speed på 9500 kortet ?

Lenke til kommentar
Tror nok ikke det blir 9800pro speed, men jeg får 5700 2003 3DMarks med en XP2000+@1950MHz. Det er jo litt mer enn chris88 :smile:

C3D 9500 kortet mitt klokka greit opp til 380MHz på core og 310MHz på RAM med stock vifta. Med vannkjøling på GPU ble det 425MHz. :p

Linken viser hvordan, og det er virkelig enkelt.

http://duhvoodooman.com/9500mod/9500mod_1.htm

5700 er jo meget bra på 3d mark 2003.

hadde ikke slabbedasken 5566(tror jeg)på 3d mark

han har jo xp 3000 og ati 9800pro

takk for linken..skal studere.. 8)

Lenke til kommentar
Tror nok ikke det blir 9800pro speed, men jeg får 5700 2003 3DMarks med en XP2000+@1950MHz. Det er jo litt mer enn chris88 :smile:

C3D 9500 kortet mitt klokka greit opp til 380MHz på core og 310MHz på RAM med stock vifta. Med vannkjøling på GPU ble det 425MHz. :p

Linken viser hvordan, og det er virkelig enkelt.

http://duhvoodooman.com/9500mod/9500mod_1.htm

Men hvis du ser på dette:

IMPORTANT NOTE ADDED 2/10/03!! Since this article was written, the situation with Radeon 9500 cards has CHANGED!! The early versions that used the Radeon 9700 card layout and were widely available in January 2003 when this story broke are disappearing quickly. For example, two prime US sources for the Sapphire Atlantis Radeon 9500, NewEgg.com and Allstarshop.com, now show photos of these cards that are completely different than the one pictured above. The PCB (see it HERE) is now black, and--more importantly--the memory chip layout is now exactly like the 9500 Pro. This clearly indicates that these newer cards are no longer being built with the 256-bit memory bus. Hence, the modifications described in this article will not convert such cards into Radeon 9700 clones! Assuming that the GPU's still contain the 8 pixel pipelines with 4 of them disabled (and I have no direct knowledge if this is still true with these newer cards), the modification would turn them into a 9500 Pro. Not bad, but well off the 9700 performance standard. So if you are reading this article with the intent of purchasing a 128MB 9500 non-Pro card to try the modification on, it may already be too late. Such a card MUST be built with the 9700 card layout for the mod to work as described herein! LOOK CLOSELY BEFORE YOU BUY!!

så kan det hende at de nye kortene som mpx og psdata ikke kan moddes

til 9700+ ytelse..... Fordi de er av den nye typen 9500

Lenke til kommentar

Tror de fleste misforstår litt her, særlig Chris88. 9700 non-pro er akkurat det samme kortet som 9700 Pro, men med lavere klokkefrekvenser: Pro: 325/310 non-Pro: 275/270. Vanligvis er også ns'n på rammen på non-Pro kortene noe høyere: 3,0-3,6ns, istedenfor 2,86ns.

Lenke til kommentar

Chris88: 400MHz FSB vil nok hjelpe godt på 3DMark`en din ja. :smile:

Jeg ringte MPX og fikk bekreftet at det nye partiet med 9500non-pro kort har den gamle layout`en på PCB. (2 RAM brikker over vifta og 2 på siden.)

Skjønner at folk er kritiske, hvis det hadde vært så enkelt så hadde jo alle gjort det. Eller når en ting høres for godt ut osv.

Men man må også ta i betraktning at når 9700 korta stod på trappen så forventet de fleste at nVidia korta (FX5800) ville grisebanke ATI korta. Og da er det jo litt vanskelig og beregne på forhånd hvor mange 9700 kort det kommer til å gå. Så for å spare penger på produksjonen kortsiktig for mindre volum så er det ganske lurt å ha bare en produksjonslinje, og så ganske enkelt "lobotomere" korta som selges som 9500. Dette gir en liten avanse i mainstream korta (9500) og en stor avanse på high end korta (9700). Det kan virke som C3D folka har feilberegnet litt, og nå er det for sent for dem å sette opp en ny produksjonslinje for 9500 kort med billigere komponenter, så de må fortsette å produsere 9500 kort på 9700 PCB med 9700 komponenter. Bra for oss, dumt for dem. :lol:

Tror nok det sitter en god del "9700" kort rundt om kring i maskiner og lunter på 9500 speed. :)

Uansett så må 9500 korta sies å være god verdi for pengene selv om de kjøres på stock speed, så jeg syntes definitivt det er verdt gambelen. Og med softmod trikset så er jo garantien intakt, så det er jo bare å returnere kortet i.h.h.t. kjøpsloven om trickset ikke funker. Jeg har hørt at man kanskje må flashe BIOS`en på de nyeste korta for å få lov til å overklokke, da må man huske å flashe BIOS`en tilbake til original før man prøver å returnere. :)

At de prøver å hindre oss i å overklokke korta demmes er jo en ganske sterk indikasjon på at det ligger mer kraft i korta en fabrikantene vil ut med. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...