Gå til innhold

Hvordan få seg jobb?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kor gammal er du?

Alderen har stor relevans for kva slags jobber du kan få og kva slags lønn du kan forvente deg.

Ein anna ting er, kor mykje tid har du til å jobbe? Kan du jobbe vanlig 08-16 jobb eller må dette tilpasses skulegangen din.

Å sattse på ei 100% stilling på dagtid er lettare å få jobb på en vilkårlige kveldsskift og helgearbeid.

Rådet om å ta kontakt med forskjellige butikker er nok kanskje det enklaste er mange bedrifter og butikker som trenger litt hjelp.

Eit anna litt meir kreativt forslag vil være å jobbe privat ovanfor privatpersoner. Frå 2009 får du tjene kr 4 000 per år per arbeidsgiver skattefritt så lenge arbeidet ikkje er utført som eit ledd i næringsvirksomheit.

Her vil det med andre ord kunne være ein del kjappe penger å tjene om du er flink til å finne deg arbeid. I tillegg vil du være din eigen sjef slik at du kan tilpasse både arbeidstid, arbeidsmengde og lønn sjølv. Det finnes nok ei øvre grense for kor mykje du totalt kan tjene skattefritt, men eg trur den samsvarer med den vanlige skatteseddelen for skattefritt arbeid (dette bør du sjekke opp).

Slikt type arbeid kan f.eks være å rake hagen til naboane og kanskje snømåking til vinteren. Også andre typer småarbeid kan utførast, er det mange gamle personer i nabolaget ditt? Kanskje nokon av dei er villige til å betale nokon for å springe på butikken og handle for dei om dei er dårlige til beins?

Her er det eigentleg berre fantasien som setter grenser.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke går på skole, så ville jeg gått i forsvaret ;)!

Der er det en del utdanninger man kun trenger grunnskole på. Hvis man ikke må være 18 heller så er det jo bare å kjøre på..

Det er veldig vanskelig å komme inn i forsvaret før du er ferdig med vgs idag. Standaren for å bli innkalt 2011 er ikke slik den var for ett eller to år siden, så ville ikke satset på det nei.

Lenke til kommentar

hvordan eg bør oppføre meg når eg snakker med lederen?

Min erfaring er at det er positivt med personlig oppmøte for den type jobb du er ute etter.

Førsteinntrykk er viktig og da kan det være en fordel å være ren og pen i tøyet og se litt "skikkelig" ut. Du vil gjerne signalisere at du tar dette seriøst og da bør man se bra ut. Godt humør er positivt, men du bør se an personen om du drar en spøk eller ikke. anbefaler ikke at du er eplekjekk bedreviter når du presenterer deg da det ofte kan gi et dårlig inntrykk, men det kommer muligens litt an på hvilken bransje du søker i.

Du bør være saklig, be om å få snakke med sjefen. Si at du er på utkikk etter en jobb og at du lurer på om de har noe å tilby. Det skader ikke om du på forhånd har skrevet en CV og har noen kopier av dine vitnemål og attester dersom de ønsker å se på papirene dine. Husk at det ikke er noe nederlag og ikke få positivt svar akkurat der. Ofte vil de ta ditt telefonnummer og komme tilbake til deg, eller be deg sende en kort søknad pr. e-post som de kan vurdere.

Noen ideer om hvor eg kan søke?

Det spørs hva du ønsker å jobbe med. Er du en som liker å være i kontakt med folk bør du kanskje satse på en selger-stilling i butikk. Da kan du spørre i stort sett alle butikker som ikke selger røyk og sprit. Dette kan for eksempel være malebutikker, jernvare, byggevarebutikk, nille, osv.

Dersom du liker å jobbe litt mer i kulissene har du mange alternativer innenfor lager, transportbransje, vaskehjelp i renholdsbedrifter (men noen krever nok at du har førerkort), produksjonsbedrifter osv.

Vær forberedt på at du sannsynligvis ikke får den første jobben du spør etter, men det skal du ikke ta som noe nederlag. Du vil opparbeide deg erfaring i hver eneste bedrift der du spør om jobb, og du vil bli mer komfortabel med den situasjonen og klarer å slappe litt mer av (dersom du er litt anspent i utgangspunktet).

I tillegg bør du sjekke NAVs hjemmeside og finn.no etter ledige jobber i ditt nærområde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rema, Rimi, Kiwi, Meny, Obs, Prix, Joker osv. Det er vel de som ansetter flest studenter som kombinerer skole og jobb. Det beste du gjør er å skrive en søknad og CV som du overleverer til sjefen personelig.

Eventuelt kan du bare sende søknaden og CV'en til alle bedriftene i ommrådet du bor i, å håpe på det beste.

Lenke til kommentar

hvordan kan man slite økonomisk når man er 16? går du på skole? det er helt normalt å ikke ha så mye penger da. Da gjelder det å prioritere hva man skal bruke pengene sine på.

om du ikke går på skole, men bor borte, flytt hjem til foreldrene dine.

ellers er det vanskelig for en 16 åring ang. jobb. det blir ikke så mye å velge imellom, siden de fleste butikker, kiosker, restauranter osv selger tobakk/alkohol og den som selger det bør da være over 18.

Men det er nok bare å gå rundt å spørre her og der. jobbe på lager... se i aviser osv om noen trenger en barnevakt... osv

Lenke til kommentar

Hvis du ikke går på skole, så ville jeg gått i forsvaret ;)!

Der er det en del utdanninger man kun trenger grunnskole på. Hvis man ikke må være 18 heller så er det jo bare å kjøre på..

Han kommer seg ikke inn i forsvaret, jeg prøvde det samme ifjor, hvor jeg var 17 og ville inn med en gang, men det gikk ikke, fordi du blir regnet som barn pga. din alder, og barn som bærer våpen, er fy.

Så jeg anbefaler deg å ta turen til nærmeste butikk, ta med deg en CV og spør dem "face to face" mulig det krever litt baller for noen, men ingenting å være redd for,jeg gjorde det samme og fikk min første jobb på kiwi når jeg var 15-16 på den måten.

Lykke til! Mvh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...