Gå til innhold

Laptop - 3 ganger på rep. Rett til å heve kjøpet?


Andzel

Anbefalte innlegg

Det har vært varme, jeg har faktisk brent meg på den! Den blir så varm at den skrur seg av også, da snakker vi varme.

 

Jeg skal ikke gi meg med det første, men trodde jeg skulle være snill å gi dem en sjanse men ser ut som jeg må bli mer "slem" mot de.

 

edit:

 

Verkstedrapportene vil vise deg hva slags feilbeskrivelse Siba har meldt den inn med. For å ha krav på heving er det jo tredje gang samme symptom som er det avgjørende. Dersom Siba har gitt en dårlig beskrivelse til verkstedet når de søker kreditering risikerer de å få avslag fra produsent, som igjen betyr at de blir vanskeligere overfor deg siden de da må ta kostnaden selv.

 

Verkstedrapporten jeg har på den første er at de har byttet FAN pluss DVD-rom. Andre gangen, da ringte jeg de og fikk hørt det ifra en fyr i telefonen som leste ifra min rapporter. FAN bare og ikke noe oppgradering som SIBA har skrivet på sin rapport. Skal ringe verkstedet i morgen også høre hvorfor SIBA har fått den beskjeden. Når jeg får en annen en.

Tredje har jeg ikke fått tilgang til ettersom jeg ikke har hentet PCEN ifra butikken. Men igjen hørte det ifra SIBA og verkstedet at de hadde byttet DVD-rom pluss FAN.

 

Men vist de ikke har byttet FAN på andre gangen så ble den levert inn pga at den ble for varm som alle de andre gangene og igjen så det samme feil for meg som forbruker.

 

Imorgen skal jeg ringe: Verkstedet, HP, pluss forbrukerrådet, og etter det dra til SIBA etter jeg har sluttet på jobb ettersom sjefen var der sikkert til fire eller fem. For å si det sånn de viste det knapt om han jobbet kveld eller dag eller noe. Bra sted å jobbe på for å si det sånn =|

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de har byttet vifte 3 ganger er ikke avgjørende for om du kan heve kjøpet eller ikke. Det er feilsymptomet som er avgjørende. Nå sier du jo at du har levert den inn 3 ganger pga varme. Så hva verkstedsrapporten sier er ikke avgjørende her. Din feilmelding er det avgjørende her.

 

Eksempel:

Service 1) Feil: Blir varm. Utført arbeid: Byttet vifte.

Service 2) Feil: Blir varm. Utført arbeid: Byttet kabinett

Service 3) Feil: Blir varm. Ikke brukerfeil, hevingsgrunnlag.

 

Eksempel2:

Service 1) Feil: Blir varm. Utført arbeid: Byttet vifte.

Service 2) Feil: Støy, bråker. Utført arbeid: Byttet vifte.

Service 3) Feil: Skrur seg av etter kort tid. Utført arbeid: Byttet vifte

 

I eksempel 2 er det ikke hevingsgrunnlag da det er ulike feil som er oppgitt på hver service. Selv om samme del er byttet på alle servicene så er det fortsatt den oppgitte feil som er avgjørende i forbindelse med forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Var på SIBA i dag og har ringt HP og verkstedet.

 

Men verkstedet og HP sa det var SIBA som skal heve kjøpet, men SIBA sier det er verkstedet osv. Sjefen i butikken forsto ikke lovene eller noe så...

 

Herregud, gir opp. Ringte forbrukerportalen og de kunne ta saken med engang vist jeg sendte dokumenter osv til de.

 

Edit:

 

Glemte å si jeg hadde jeg sa jeg hadde ringt HP osv, men han måtte ringe selv osv fordi han ikke fant noen service logger på pcen, men han andre fyren igår klarte det og han her er sjef. Begynner å lurer noen ganger hva de driver med på SIBA... Så han lovet å ringe meg opp i morgen så får håpe det.

 

Fordi de hadde ringt meg når de skulle igår men har jeg ikke dekning osv, så får jeg mld at noen har prøvd å ringe osv, men ikke når SIBA skulle ha ringt. De viste logg, men en kompis av meg tror de bare har "ringt" også lagt på med engang. Ettersom han fyren sa han bare hadde fått telefonsvareren min to ganger.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Du trenger kun å forholde deg til SIBA. Og når du hever kjøpet så er det ovenfor SIBA, og det er SIBA som skal betale tilbake pengene. Hvorvidt de vil eller kan ta dette videre med verksted/produsent får være opp til de, men det skal ikke ha noe så si for din hevingsrett. Er utallige forhandlere som prøver seg på "vi må vente til verkstedet har godkjent hevingen". Nei, forhandleren må ikke det.

Lenke til kommentar

Det stemmer, med mindre det er åpenbart eller selger er kompetent nok til å avgjøre dette på egenhånd. Uansett, i denne saken har de hatt maskinen inn på verksted og til og med reparert feilen, selv om kjøper ba om heving. Eg mener det ikke er urimelig at de burde klare å utelukke brukerfeil i løpet av denne prosessen.

 

Men, om Andzel får pratet med rette personen i butikken så tror eg nok at saken løser seg.

Lenke til kommentar

Rette personen? Jeg snakket til og med sjefen igår og han viste ikke om den paragfragen osv, men fant hovedkontoret til Norge på SIBA så kanskje det hjelper å snakke med de.

Telefon nummeret :)

 

Uansett jeg får heller ikke nummeret til SIBA butikken pga da tror de kommer til å bli spammet med telefoner, jeg jobber på et sykehus så vanskelig å ta telefonen og noen ganger så har jegi kke dekning heller, eller at den ligger i skappet skrudd av. Varierer hele tiden på hvem avdeling jeg er på. Så når sjefen skal ringe idag så lurer jeg på om i hele tatt ringer :s.

 

Hører jeg ingenting i dag så drar jeg ned ditt igjen...

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Da var saken løst, ringte hovedkontoret pluss en bruker her på forumet har hjulpet meg litt for å si det sånn :) Tusen takk!

 

Fikk hevet kjøpet i dag uten problem og fikk pengene mine uten problemer :).

 

Kommer forsatt til å være kunde hos SIBA ettersom de rettet saken fort og effektivt etter noen tok kontroll over saken!

 

Så nå er saken løst og vel så det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...