emilkje Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Heihei Jeg har et kort spørsmål som sikkert noen av dere kan hjelpe meg med.. Jeg har prøvd å lage et lite script (forenklet i dette eksemplet) som har i oppgave å filtrere ut spambotter som plukker opp epostadresser i html dokumenter. hvis jeg skriver med åpen tekst vil bot'er fange opp dette: <a href="mailto:[email protected]">kontakt meg</a> Jeg har prøvd meg med følgende løsning som baserer seg på base64 encode: <a href="sendmail.php?adresse=ZXBvc3RAZG9tZW5lLm5v">kontakt meg</a> sendmail.php <?php $adresse = isset($_get['adresse'] ? base64_decode($_get['adresse']) : NULL; if($adresse) {header("Location: mailto:" . $adresse);} ?> Vil denne løsningen løse problemet, eller vil bottene gå inn på sendmail.php?adresse=ZXBvc3RAZG9tZW5lLm5v og deretter plukke opp adressen? Lenke til kommentar
OIS Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Håper det er få her som har skrevet en spambot, så det er nok vanskelig å få svar. Spørsmålet ditt er ikke relatert til PHP. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 I alle tilfeller der du bruker mailto, dvs at brukeren får epostadressen vist på _en_eller_annen_måte kan den snappes opp med en spambot som er komplisert nok. Den eneste forholdvis enkle måten å beskytte seg er å skrive en webform som sendes til en side med serverspråk (php, asp, etc) som så sender deg en epost med det brukeren skrev inn i formen. (epostadressen blir aldri opplyst til brukeren). I slike tilfeller er det også ofte like lett å bare ha en meldingsystem på servern, i stedet for å sende deg selv mail. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Eventuelt kan du lagre mailen din som et bilde (om dette er en mail du vil vise). feks: Endret 6. oktober 2010 av Merko. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Det vil spambots kunne tolke Lenke til kommentar
TStyve Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 <script LANGUAGE="JavaScript"> <!-- Begin user="navn"; //Det som er framfor @ site="domene.no"; //Det som er bak @ navn=" ditt navn"; //Det er dette besøkende vil se document.write("<a href=\"mailto:" + user + "@" + site +"\">"); document.write(navn + "</a>"); //End--> </SCRIPT> Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Takk for svar. Jeg tror ikke Javascript er løsningen for meg, da jeg liker å ha en fallback til nettlesere som ikke har dette. Vil jo ikke at kun brukere med Javascript skal kunne kontakte meg... Da ser det ut som det blir backend-løsning med POST form i stedet. Takk igjen for utredningen. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Godt å høre Husk at e-postadressen kun skal være tilgjengelig for backend, det er ikke nødvendig for html-formen å inneholde e-posten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå