Gå til innhold

Vidresende fra nettsiden i php?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med dette.

Jeg lager nå en webside, og jeg har vært så dum at jeg har laget den, slik at den kun fungerer i vista og xp, og ikke i windows 7. Jeg vil ha den til å fungere i windows 7, men dette fikk jeg ikke til.

Derfor har jeg nå laget to versjoner, en med windows 7, og en med vista og xp. Jeg lurte da på om vi kunne bruke noe slags "vidresending", slik at alle de som har windows 7 som operativsystem, blir vidresendt til /win7 og alle de med xp eller vista, blir vidresendt til /xp-og-vista.

Er det noen som kan hjelpe med? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor fungerer ikke siden i Win7? Største utfordringen med webutvikling er i hovedsak browser-relatert, ikke OS.

OT:

Hvis du skal videresende brukeren med PHP kan du plassere dette øverst i dokumentet ditt:

<?php
header("Location: http://domene.com/win7/");
?>

Men dette forutsetter at scriptet ikke har skrevet ut headerinformasjon før denne kommandoen utføres.

OBS: Du må selvsagt skrive en test for å se om brukeren har WIN7 og videresende bare disse. Hvis ikke vil alle bli videresendt uavhengig av operativsystem.

Endret av emilkje
Lenke til kommentar

Gratulerer, du har nå fått oppleve en av de mest vanlige feilene utviklere gjør.

Dessverre er det slik at HTML koden som blir laget for lesing av programvare(her spesifikt nettlesere) ikke blir lest likt mellom de forskjellige versjonene eller utgiverene. Dette er ofte enten fordi de mener de gjør det bedre eller fordi de ikke vet bedre. For å sørge for at flest mulig nettlesere leser og viser(!) samme nettside mest mulig likt så bruker man felles standarder(CSS2 og HTML4.01 Strict) for eks.

De fleste nettleserene er flinke på dette, men den største synderen av dem alle har i alle år vært Internett Explorer. Siden IE i alle år har vært den mest brukte nettleseren så oppfattes det derfor slik at det er de ANDRE nettleserene som ikke følger standarden, mens IE gjør det. Dette er helt feil. Nå er heldigvis IE ikke lenger den mest brukte lenger(FF passerte med 45% i januar 2009), men dessverre holder den en sterk andreplass, og dette gjør at den er utbredt og "populær". Som igjen resulterer i at utviklere lager nettsider som fungerer best i IE. I tillegg kan de forskjellige versjonene av IE(6, 7, 8 og nå 9) vise nettsider forskjellig. IE6 var den aller værste på dette, og IE6-only nettsider holder fortsatt et godt tak i bedrifter og utviklere.

Og det er vel her "finne ut av hvilken versjon av windows"-ideen din kommer inn i bildet. Og for å si som de fleste andre her sier, ikke gjør det! Du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste. Hva med Mac OSX? Linux? Opera? Skal du oppdatere 7 forskjellige versjoner hver gang det kommer en endring? Når det kommer en nyansatt så skal du gå inn på hver enkelt versjon(en for IE7 med Windows Vista, en for IE6 med XP, en for FF med Linux osv)?

Lær deg skikkelig HTML først som sist, lær deg CSS, sørg for å definere standardene i HTML-koden og følg standarden slavisk. Og må du avvike så lager du til NØDS et ekstra stilark for den/de versjonene som avviker fra standarden(og her snakker vi som regel om IE, og ikke de andre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...