Gå til innhold

Migrere Windows Live blog til blogspot.com i stedet for WordPress

kennethx

Anbefalte innlegg

Mer detaljer, info og nedlastnings linker her:

st185cs.wordpress.com

Nylig annonserte Windows Live Team at de vil stenge Live Spaces, og tilbød deg tre valg:

1. Slette bloggen
  2. Laste bloggen ned til PC'en din som et arkiv
  3. Automatisk overføring av bloggen til WordPress.com

Opsjon en er jo ikke noen opsjon i det hele tatt, opsjon 2 gjorde jeg for å ha en form for backup av bloggen selv om det i seg selv ikke var noen opsjon for videreføring av bloggen på nett.

Så da stod man igjen med et frivillig tvang! Så da ble det WordPress.com da. Vel, det tok ikke lange tiden før jeg innså at det var FULLSTENDIG ubrukelig!!! Min gamle Windows Live space blogg var privat, og bare mine MSN kontakter kunne logge in ved hjelp av Windows Live ID for å lese bloggen.

Bloggen var fortsatt privat når den ankom sitt nye hjem på WordPress.com, men da jeg skulle prøve å legge inn alle kontaktene mine som lesere av bloggen (noe som i seg selv føltes veldig unødvendig å gjøre manuelt) fant jeg ut til min store forkrekkelse at man MÅTTE ha en WordPress.com brukerkonto for å kunne lese/bli lagt til private blogger! Folk har jo evig nok brukernavn og passord å huske fra før av, så det ville vært de ferreste som hadde giddet å regisrere seg på WordPress.com utelukkende for å lese bloggen min, ergo klarte Windows Live Team med denne manøveren å ta fullstendig livet på bloggen min, som fungerte helt utmerket der den var før.

Masse googling og posting på diverse fora senere var det bare å innse at bloggen var død...

Eller.....?

Mens Windows Live Space Forum fløt over med posts fra frustrerte brukere er ikke jeg den som legger meg ned å gir opp alt for lett, jeg kan være ganske sta og målbevisst om jeg blir forbanna nok, og det skal ikke stikkes under en stol at frustrasjonen nok lot seg avbilde i diverse Windows Live forum posts...

Jeg fant ut at blogspot.com var et mye bedre alternativ, ettesom brukere kan logge inn med Google konto, det er vesentlig flere som har Google konto sammenlignet med WordPress konto. I tillegg tilbyr blogspot.com 100 private brukere mot WordPress sine usle 35 med mindre man betaler årlige avgifter. blogspot.com har også import og export funksjonalitet, noe som trigget mitt videre arbeid inspirert av frustrasjonen over Windows Live Team sin komplette overkjøring av private bloggere.

Så nå har jeg har klart å overføre, bilder, blog tekst og kommentarer til min bloggs nye hjem på blogspot.com. Dette var ingen rett fram jobb, men jeg tok utgangspunk i backupen jeg hadde av bloggen, som jeg fikk ved hjelp av opsjon 2 som jeg nevnte tidligere. Dette var en hel bråte med html filer og jpg bildefiler i en eneste stor smørje.

Løsningen ble delvis manuell, og delvis automatisert.

Blogspot.com har muligheten for å eksportere og importere blogg som xml filer. Disse har såklart et helt spesifikt format. Jeg eksprimenterte litt med å lage et par blogg posts, legge til litt bilder og kommentarer for så og eksportere bloggen. Denne XML filen ble da dissekert og delt opp i forskjellige maler som jeg kunne bruke til å fylle inn data fra min gamle blogg. Jeg laget totalt tre maler.

1. EmptyBlogTemplate.xml
  2. BlogEntryTemplate.xml
  3. BlogCommentTemplate.xml

Deretter gikk jeg løs på parsing av html filene fra den gamle bloggen. Det ble mangen timer, mye prøving og feiling. Formateringen av html filene var ikke konsistent, noe som bød på ekstra utfordringer, samt at var tegn som måtte byttes ut ettersom de ikke er lov å skrive i en xml fil.

Bildene var jo en ekstra stor utfording, og løsningen her ble at jeg gjorde en manuell operasjon der jeg lastet opp alle blog bildene fra den gamle bloggen til et blogg innlegg på blogspot. Dette er fordi addressen til bildne du laster opp ikke er determiniskiske, de har deler av addressen som har tilfeldige tegn sekvenser og domene navn. Denne bloggen eksporterete jeg, laget en parser som plukket ut alle URL (adressene) til bildene og la i en fil. Denne filen leste jeg da inn og sammenlignet selve bilde filnavnet (URL slutter på) for så å dra ut hele den nye URLen så jeg kunne plassere de i bloginleggene med den formateringen som blogspot bruker.

Videre fulgte dato parsing, parsing av kommentarer som hver og en er en egen entry i xml filen med referanse til et blogg innlegg, samt at et blogg innlegg har en teller for hvor mange kommentarer den har som måtte holdes styr på.

Noen snarveier måtte jeg nesten ta, bl.a. Vil profilen til alle kommentarene peke på din egen profil(blog eier), men navnet på kommentar innehaveren er ivaretatt, samt kommentar tidspunkt.

Parse programmet laget jeg i C#, og både ferdig kompilert exe fil og kildekode er tilgjengelig for nedlastning.

I korte trekk hva må du gjøre for å migrere din Windows Live Space Blog til blogspot.com

1.  
  2. Ta lokal kopi av din Windows Live Blog (http://myspaceurl/migration/space.zip erstatt myspaceurl med din space addresse, typisk myspace.spaces.live.com)
  3. Lage en ny konto på blogspot.com
  4. Lage en ny blogpost på din nye blogspot.com konto hvor du laster opp alle bildene fra arkivet i punkt 1
  5. Fra din blogspot.com konto gå til Settings->Basic->export blog
  6. Start applikasjonen min og gi den filen fra punkt 4, katalogen til det oppakkede arktivet i punkt 1, og en vilkårlig katalog for å generere resultatet (output.xml).
  7. Gå til blogspot.com Settings->Basic-import blog og last opp output.xml fra punkt 5.

st185cs.wordpress.com

Endret av kennethx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ny versjon av programmet er ute som fikser noen små bugs...

st185cs.wordpress.com

Har også fått noen hyggelige tilbake meldinger fra brukere som har benyttet programmet til å flytte spaces blogger til blogspot.com.

Her er et eksempel fra Windows Live Spaces forumet:

FrustratedJohn.png

Endret av kennethx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje, men det er noen ting å være klar over. Da må man først migrer til fra space til wordpress før man kan migrere videre til blogger. Når man går igjennom Microsoft sin migrering til wordpress legges det inn en autoforward på din gamle space addresse til den nye wordpress addressen, og denne kan ikke endres. Wordpress kontoen kan heller ikke slettes. Dette er bekreftet av både Windows Live og wordpress support.

Så hvis du vil ungå disse tingene, så er løsningen min et fint alternativ ;)

Endret av kennethx
Lenke til kommentar

konto=brukernavn. Det at man ikke kan slette konto/brukernavn om man ønsker det er latterlig kundebehandling i min bok. Det at Microsoft ikke lar deg endre hva adresse din tidligere space skal peke på er også latterlig i min bok. Begge disse tingene finner du flere posts med klager om på windows live space forumet. Selvfølgelig øsnker jeg ikke betale et firma og tjeneste jeg ikke bruker til noe fornuftig for å forwarde til blogger. Det beste er egentlig bare å slette hele spacen etter man har lastet ned en kopi, så kan man foreta en clean cut til blogger ;)

Lenke til kommentar

Om det henger et brukernavn så kan du jo bare skifte epost addressa og aldri logge inn igjen. For å slette bloggen kan man gå til http://<username>.wordpress.com/wp-admin/tools.php?page=delete-blog

Ellers så syntes jeg wp2blogger er enklest fortsatt..

1. Importe wil wordpress

2. exporte

3. Kjøre wp2blogger

4. Importe i blogger

5. Slette wordpress blog/skifte epost eller eventuelt sette opp forward

Du får jo ikke forward fra live spaces til blogger allikevel

Endret av coax
Lenke til kommentar

Folk må jo gjøre det slik de vil, hvis du søker på windows live spaces forumet ser man at det er mange som har problemer med Microsoft sin migrering til wordpress. Enten at de mangler noen innlegg, eller at ikke noen innlegg blir overført. Det er ganske mange som har problemer med wp2blogger også om du søker litt på nettet. Sier ikke at mitt migreringstool er perfekt og alltid virker, men det kan være et alternativ om man vil unngå tidligere nevnte problemstillinger, og/eller de andre alternativene rett og slett ikke virker.

Er ikke flere alternativer en god ting? Det som er "best" for noen er gjerne værst for andre, så da er det jo opp til folk å gjøre sin egen vurdering på hva som er bedre/best/værst/værre.

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...