vivastar Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Man oppgraderer ikke hovedkortet til UEFI med software, så det du sier adder1972 er helt irrelevant. Du FÅR ikke UEFI på din "gamle laptop med win7". Ingen beholder vel en gammel pentium prosessor når de kjøper nytt hovedkort heller. Det adder1972 mener, slik jeg tolker det er at når UEFI blir standard og har vært rundt en stund vil vi kunne se PCer med UEFI, treg harddisk og ett år gammel installasjon av W7. Da vil UEFI hjelpe lite på oppstartstiden. At dagens PCer bruker BIOS er irrelevant, nå snakker vi et par år inn i fremtiden. Eller mener du at trege harddisker og bloatede operativsystem ikke kommer til å eksistere på PCer med UEFI? Når UEFI begynner å bli vanlig så finnes det ingen ting som heter for trege harddisker lengre, for hvis du har fulgt med litt så holder SSD på å komme i stormskritt. Så hvis UEFI kommer som en standard, la oss si om 2 år så er nok de fleste ny'e pc'er utstyrt med SSD disker, de er vell ikke akkurat treige for å si det slik. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Kan ikke helt si jeg deler enkeltes entusiasme for EFI. Som efikkan allerede har påpekt er det ingenting som hindrer BIOS fra å eksempelvis være både raskere og ha GUI. Coreboot ser jo f.eks. ut til å være raskere enn noen annen BIOS jeg har sett før. Hvor ligger egentlig fordelen i å ha EFI kontra coreboot? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 efikkan: fin oppramsing det der. Kan ikke lett bekrefte/avkrefte om dine forestillinger treffer spikeren på hodet, men det er i allefall interessant. Jeg tror elementet med enklere driver utvikling er vesentlig. Dette koster mye og påvirker time to market vesentlig. Vil tro den pågående fremmarsjen av ARM vil aktuaalisere dette ytterligere. Det er heller ikke gitt at x86 blir den fremtidige standarden inne servere og større personlige maskiner. Vil vel påstå at sikkerhetsproblemet i kombinasjon x86 og EFI skyldes x86 baggasje og ikke EFI. Det finnes f.eks ia64 systemer med EFI, ikke så rart kanskje siden det er her EFI kommer fra, som blir fult autentisert i boot prosessen for å garantere at det ikke har sneket seg inn skadelig programmvare. Når det gjelder grafikk drivere så er det et ikke-tema på lang sikt. Det vil ikke være noe mer aktuelt med GPU driver enn det vil være CPU driver innen kun få år... her vil det snart bli full markedshype om "unified" eller "converged" processing og vips er GPU borte. 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Når UEFI begynner å bli vanlig så finnes det ingen ting som heter for trege harddisker lengre, for hvis du har fulgt med litt så holder SSD på å komme i stormskritt. Så hvis UEFI kommer som en standard, la oss si om 2 år så er nok de fleste ny'e pc'er utstyrt med SSD disker, de er vell ikke akkurat treige for å si det slik. Jeg tror du må gi SSD mer enn to år. Minst fire-fem år på iallefall de billigste PCene. Endret 5. oktober 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
lif Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Først noen oppklaringer: Det er forskjell på BIOS og BIOS. Mange bruker termen om interfacet som brukes til å stille inn hardware. Interfacet kan være separert fra det egentlige BIOS. I PC-ens barndom, var det ikke uvanlig at det ikke fantes innebygget konfigurasjonsmuligheter. Man måtte boote fra diskett; for så å kjøre et config program... Noen hovedkort har tilogmed i nyere tid blitt levert med konfigurasjons program som kan kjøres fra Windows, som regel med innstillinger for overklokking, etc.. BIOS brukes til å ha et standard interface mot hw. Problemene med BIOS er at BIOS er 16-bit. Moderne OS bruker ikke disse interface annet en i oppstarten. Dere som sysler med programmering vet at skifte mellom modus ikke er veldig effektivt... For å slippe dette brukes egne drivere for direkte kontakt med HW. Det er dyrt å lage, og oppdatere, driverer. For å forenkle dette litt har ACPI og andre utvidelser blitt innført. For hardwareutviklere har det vært et poeng å skjule mest mulig hvordan deres hardware fungerer. Dette for å sikre hemmeligheter og teknologisk forsprang, etc. Hvis et nytt system blir innført vil dette bli enklere for dem. Man vil ikke trenger så avanserte drivere heller... Dette vil sannsynligvis være en fordel for frie OS. Selv om vi aller helst ville hatt tilgang til alle hardware spesifikasjonene istedet... Alternativene til (U)EFI og BIOS finnes. Noen nevnte CoreBoot. Coreboot bruker få sekunder på og boote og gi kontrollen videre til OS... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 efikkan: fin oppramsing det der. Kan ikke lett bekrefte/avkrefte om dine forestillinger treffer spikeren på hodet, men det er i allefall interessant. Jeg tror elementet med enklere driver utvikling er vesentlig. Dette koster mye og påvirker time to market vesentlig. Vil tro den pågående fremmarsjen av ARM vil aktuaalisere dette ytterligere. Det er heller ikke gitt at x86 blir den fremtidige standarden inne servere og større personlige maskiner. Vil vel påstå at sikkerhetsproblemet i kombinasjon x86 og EFI skyldes x86 baggasje og ikke EFI. Det finnes f.eks ia64 systemer med EFI, ikke så rart kanskje siden det er her EFI kommer fra, som blir fult autentisert i boot prosessen for å garantere at det ikke har sneket seg inn skadelig programmvare. Når det gjelder grafikk drivere så er det et ikke-tema på lang sikt. Det vil ikke være noe mer aktuelt med GPU driver enn det vil være CPU driver innen kun få år... her vil det snart bli full markedshype om "unified" eller "converged" processing og vips er GPU borte. Som jeg prøve å få frem så ser jeg et poeng med EFI for servere og arbeidsstasjoner, men svært lite for skrivebordet. Hadde jeg hatt tid så skulle jeg satt meg inn i siste versjon av UEFI, men jeg har bare følgt med siden jeg satt meg inn i og kodet mot EFI for noen år siden da jeg jobbet med en eksperimentell bootloader som senere ble skrinlagt. Men som du sier er sikkerhetstrusselen ved overgang fra RM til PM pga. x86, og etter min kjennskap er det ikke tilsvarende på andre arkitekturer. På skrivebordet så vil nok x86 leve en stund til, siden x86 er en god "all rounder" og vi har ingen revolusjonerende alternativer ennå, men til serverbruk finnes det selvsagt bedre løsninger mot spesifikke arbeidsområder. Men x86 vil ikke leve evig, før eller siden blir det erstattet av noe annet. Men så vidt jeg kan se er det verken behov eller gode alternativer i dag. Eventuelle problemer er stort sett knyttet til CPU-arkitekturene og ikke selve instruksjonssettet. Dette er en diskusjon vi har hatt mange ganger uten å komme noe videre. x86 har et par stygge ting, som skifting mellom RM og PM pluss en del andre ting som kan virke som "tilfeldigheter", og dette er alt sikkert godt kjent for deg og det er vel heller ikke nødvendig for meg å forklare grunnen. Poenget mitt er uansett at dette ikke har innvirkning i praksis for ytelsen i de aller fleste tilfeller. Først noen oppklaringer: Det er forskjell på BIOS og BIOS. Mange bruker termen om interfacet som brukes til å stille inn hardware. Interfacet kan være separert fra det egentlige BIOS. BIOSen er grensesnittet som programvaren bruker til kommunikasjon med firmware. Omtrent alle BIOSer har et GUI for å endre innstillinger, men dette er ikke selve BIOSen. Dette er trolig det du mente. Problemene med BIOS er at BIOS er 16-bit. Moderne OS bruker ikke disse interface annet en i oppstarten. Dere som sysler med programmering vet at skifte mellom modus ikke er veldig effektivt... Hva i all verden mener du med at BIOS er 16-bit?Det er en vanlig misforståelse at BIOS brukes kun i oppstarten. BIOS er viktig for adresserom til I/O, interrupts osv. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Sorry, litt OT, men likevel: Artikkelen i seg selv, brakte ikke mye nytt og spennende... Men du verden jeg lærer mye av å følge med i debatten på forumet :-) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Til tross for at jeg har lest gjennom al dett så ser jeg ikke poenget med EFI . for meg er det bare en ny variant av "biosen" . Etter å lest dette så sitter jeg igjen med mange spørsmål. Det kan umulig være meningen at vi forbrukere skal bli tvunget til å ta i bruk kun det aller nyeste teknologien når vi setter samme pcer. . Selv om SSD er raske så har de alt for lav lagringskapasitet til de store formålet . prisen blir også en vesentlig del. Da trenger man en overgangsperiode . hvis det skal standardiseres enda mer så blir det noe merkelig her . på den en siden ønsker vi konkurranse , på den andre så ønsker vi standard . Da ender man lett opp med at alle følger etter en enkelt produsent som mest sannsynlig får et slags monopol her Lenke til kommentar
lif Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Problemene med BIOS er at BIOS er 16-bit. Moderne OS bruker ikke disse interface annet en i oppstarten. Dere som sysler med programmering vet at skifte mellom modus ikke er veldig effektivt... Hva i all verden mener du med at BIOS er 16-bit? Det er en vanlig misforståelse at BIOS brukes kun i oppstarten. BIOS er viktig for adresserom til I/O, interrupts osv. PC-er har siden 286 startet i real-mode. Og tilogmed en x86-64 CPU starter i real-mode. CPU-en skifter ikke til protectet/long etc mode før bootloader og OS starter... Du har helt rett i at BIOS (kall) også kan brukes etter oppstart av OS. For å få tilgang til dette fra et moderne OS må man bruke "Virtual 8086 Mode"... http://wiki.osdev.org/Virtual_8086_Mode Jeg er ikke en guru på dette området så jeg kan ikke forklarer i detalj hvordan dette virker... At BIOS er 16-bit er grunnen til at vi kaller det "legacy"... Ganske bra artikkel om BIOS her: https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/BIOS Lenke til kommentar
johome Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jeg bruker EFI Bios med Asus P5Q Deluxe, Brukergrensesnittet er mye bedre og jeg har ikke savnet noen overklokkings funksjoner fra den gamle biosen. Vil si at oppstartstiden er den samme. Bruker Win7 64bit & Intel ssd. Hvordan fikk du tak i EFI BIOS'en ? Jeg har samme HK , XP x64 + Intel SSD. Lenke til kommentar
Sandviiik Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jeg bruker EFI Bios med Asus P5Q Deluxe, Brukergrensesnittet er mye bedre og jeg har ikke savnet noen overklokkings funksjoner fra den gamle biosen. Vil si at oppstartstiden er den samme. Bruker Win7 64bit & Intel ssd. Description P5Q Deluxe EFI Bios V0221 kan asus rampage 3 extrem bruke det? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Appropos misvisende artikler: nrk nyheter. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Nok en artikkel det nesten er umulig å forstå. Masse påstander oversatt direkte fra engelske sider, uten at de er forklart. Og selvfølgelig et elendig stock-foto. "BIOS er et gammelt og utdatert system som er på tide å oppgradere – egentlig er det ganske merkelig at at det fortsatt brukes." Hva i all verden betyr dette? "Blant mange fordeler med UEFI er at det skal bety vesentlig raskere PC-oppstart. Det dreier seg om en oppstart på noen få sekunder." Vil selvsagt ikke hjelpe på en laptop med 5400 rpm-disk og ett år gammel W7. HW.no må beskrive og forklare mer. 5 setninger oversatt av en av skribentene deres er absolutt verdiløst. UEFI vil vel bare hjelpe på BIOS delen av oppstarten uansett hva resten av hardwaren i maskinen er. I stedet for å vente 5-10 sekunder på at BIOS skal gjøre seg ferdig så windows kan starte å laste så skal det forhåpentligvis bare gå et par sekunder. Det blir med andre ord en "flat" inntjening på oppstartstid, ikke noe som skalerer. Men det visste du sikkert og peker det bare ut anntar jeg. Jeg er enig i at artikelen kunne detaljert slikt litt mer. De fleste leserene selv på en side som hw.no har ikke så mye detaljkunnskap om ting som BIOS tross alt. Hvorfor er det en slik trend mot at 90% av alle artikkler skal være så ekstremt korte? _litt_ dypde er jo greit å ha med. Dette er ikke forsiden av se og hør -Stigma Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Appropos misvisende artikler: nrk nyheter. Det er nå såpass feil det som står der at det burde vært tiltak mot det fra PFU eller noe, men de bryr seg nok ikke. Lenke til kommentar
Sandviiik Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 KAN NOEN SVARE MEG OM DET FUNKER PÅ ASUS RAMPAGE 3 EXTREME? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Litt kvalitetsfakta om UEFI: http://news.cnet.com/8301-13924_3-20018475-64.html Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 KAN NOEN SVARE MEG OM DET FUNKER PÅ ASUS RAMPAGE 3 EXTREME? Caps lock ? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 man kan få pcen til være klar til brukt mye raskere en mange tror uten store endringer. 1) slå av selv teste av biosen ( tar en del sekunder ) 2) unngå alle programmene som starter opp samme med Windows og tester systemet ( tar ganske lang tid) det er dette som er gjør at maskinen ikke er klar samtidig som du slå den på i tillegg velg Dvalemodus i stedet får å slå av maskinen. da blir innholdet i minnet lagret på harddisken og man får det tilbake når maskinen slåes på. Da er maskinen klar på ca 5 sekunder etter at man har slått den på. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Min Asus EEE har en "fast boot"-option. Tror den virker slik at den legger en cache av resultat av POST og initialiseringer på en partisjon på disken (trenger å ha en der på 8MB eller så for at det skal virke). Når denne er skrudd på, hopper jeg til OS-boot på godt under ett sekund. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Det er enda ingen som har svat meg ffs omg jeg klikekr folk er jo helt retarda... Har du vurdert at det kanskje ikke er noen som har svar på spørsmålet ditt? Endret 8. oktober 2010 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå