Gå til innhold

Fotografering av dokumenter


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har noen dokumenter som jeg kunne tenke meg å få digitalisert men så har jeg ikke noen scanner så jeg lurte på å bare bruke et digitalkamera (Panasonic G2 med 14 - 42 linse) til å ta blider av dokumentene. På det forrige kameraet mitt var det en egen instilling for dokumenter, men det er det ikke på dette så jeg lurer på om noen har noen tips på instillinger eller erfaring. Det er ikke så viktig for meg å få OCR'et dem, bare at de er bevart og at det går ann å lese teksten på dem, noen er håndskrift og noen er maskinskrevete. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt vil et speilreflekskamera med et makroobjektiv i området 50-60 mm og et stativ med snorutløser gjøre susen.

 

Kjenner ikke kameraet ditt, men jeg vil tro at et stativ og snorutløser uansett er tingen. Noen stativer er konstruert for at du kan plassere kameraet på undersiden. Lyset er viktig for et godt resultat og jeg vil tro at plassering nær vinduet i godt dagslys er en god tilnærmingsmåte. Alternativt kan du bruke blits eller annet passende lys for å sikre likt resultat uansett lysforhold utendørs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...