Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tune en Volvo 460?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Volvo 460 2.0, 94-modell som jeg tenkte å få på veien igjen. Har nettopp postet i Styling-tråden om evt. visuelle forandringer, og tenkte jeg skulle høre med dere i denne tråden om evt. tuning.

 

Jeg har aldri vært borti tuning på Volvo generelt, og lurer da på; hva finnes der ute? Hva kan jeg gjøre med 460'en min for å vekke til live det beistet som (kanskje) skjuler seg?

 

Jeg mener ikke vill tuning for racing, men bare for å få litt mer futt i den, hvis dere henger med her. Hva kan jeg gjøre for å forbedre motorkraften?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enkleste måten å få mer motorkraft er å kjøpe ny bil :) det stemmer i 99% av tilfellene. Motoren i disse 440/460 volvoene kommer blant annet fra renault, og ikke fra volvo. hadde bilen din hatt en av de gamle volvomotorene, så hadde saken vært rimelig grei, selv om det da også hadde lønt seg å skaffe en turbomotor som du kunne satt inn.

 

av alle bilene jeg har hatt, så er det bare en jeg har klart å trimme noe særlig merkbart. det var en sierra jeg monterte turbo på. den bortimot doblet hestene sine og gikk såklart merkbart bedre. men det gikk ikke mer enn rundt 10mil før stempelringen ble ødelagte og bilen døde sakte men sikkert. denne turbokonverteringen kostet meg rundt 10.000kr, og da gjorde jeg alt selv, og kjøpte de fleste og dyreste delene brukt.

 

vil anbefale deg å kjøpe en 740 turbo jeg :)

Lenke til kommentar

Du har jo rett i det. "Hvilken bil har du da?" "Volvo 460"- Det er alt jeg rekker og si får Volvo-fansa begynner å skumme ut kjeften og banne over at det ikke er ekte Volvo.

 

Motoren er vel produsert på DAF i Nederland, og er vel litt skrøpelig ja.

 

Det har seg sånn at jeg er 19 år, er ferdig med skole, og har ikke fått meg jobb enda, så det å kjøpe "ny" bil er uaktuelt :p

 

Jeg klarer meg sikkert uten det lille ekstra ^^

Lenke til kommentar

Det er en Renault-motor og det er vel neppe noe galt med den men har den ikke turbo så er det fryktelig dyrt og få noe særlig mer effekt, naturlig nok er tilgangen på rimelige trimdeler mye større til Volvo sine egne motorer, det er liten tvil om det.

Lenke til kommentar

Det er en Renault-motor og det er vel neppe noe galt med den men har den ikke turbo så er det fryktelig dyrt og få noe særlig mer effekt, naturlig nok er tilgangen på rimelige trimdeler mye større til Volvo sine egne motorer, det er liten tvil om det.

 

Men hvilke trimdeler er dette da? Kan du gi meg noen eksempel? Har ikke så mye peiling på dette.

Lenke til kommentar

Det er en Renault-motor og det er vel neppe noe galt med den men har den ikke turbo så er det fryktelig dyrt og få noe særlig mer effekt, naturlig nok er tilgangen på rimelige trimdeler mye større til Volvo sine egne motorer, det er liten tvil om det.

 

Men hvilke trimdeler er dette da? Kan du gi meg noen eksempel? Har ikke så mye peiling på dette.

 

ny kamaksling(er), bygge om til forgasser(e), nytt grenrør og eksosanlegg, høykompresjonsstempler, større ventiler og porting av toppen osv er noe man kan gjøre med en motor uten turbo. alt dette vil mest sannsynlig koste mer og gå dårligere feks en 740 turbo. å montere turbo på motoren du har nå blir nok også billigere enn å trimme den uten turbo. trimming av motorer uten turbo er for meget spesiellt intresserte og folk som kjører løp med restriksjoner for å si det sånn.

 

det du kan gjøre er å kjøpe eksosdeler og et stort luftfilter fra biltema/bilekstra/mekonomen. da høres bilen kvassere ut, og man får ofte en placebo-effekt som tilsier at bilen går bedre :p jeg ville satset på eksosanlegg og luftfilter, og heller bruke resten av pengene på senkesett og noen kule felger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...