Gå til innhold

Markere steder på bildet hvor man vil ha farge?

Anbefalte innlegg

For litt siden greide jeg å markere steder på bildet hvor jeg ville ha farge.. ikke Saturtation eller hva det heter.

Sånn som dette: http://2.bp.blogspot.com/_Uv9OEU8Ians/TAJA4Y0IL2I/AAAAAAAAA5U/BsTUmpWkK48/s1600/DSC_0217_2.jpg

Her ser du at hodet på blomsten er farget, mens bakrunn er grått.

JEG TROR jeg brukte photoscape til dette..

HOW?

Endret av Migla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne bilde i Photoshop. Trykk Ctrl+J for å kopiere laget. Dette ligger nå over selve bildet og er identisk.

Sørg deretter for at det øverste laget er markert, og konverter det til sort/hvitt. Dette gjøres enklest via "Image - Adjustments - Desaturate" (Ctrl+Shift+U). Ønsker du å ha mere kontroll på konverteringen bruker du istedet "Black & White", som ligger på samme fane som "desaturate".

Deretter oppretter du en lagmaske på sort/hvitt-laget (symbol neders på lag-paletten). Marker masken - IKKE selve laget. Masken er helt hvit, noe som betyr at ingenting er maskert bort.

Nå velger du en passende pensel, og maler med svart der du vil ha frem fargen fra laget under. :w00t:

Lenke til kommentar

Eller en enklere måte..

Marker det du ønsker i farger med Polygonal Lasso Tool. Når du er ferdig med dette, og har en selection - høreklikker du inni selectionen og velger "Select Inverse". Deretter går du på hue/saturation, og skrur saturation til 0. Done finito.

Ønsker du høyere kontrast, gjør du dette før du fjerner merkingen.

Er det fler steder på bildet som skal ha farger, bruker du shift for å markere fler områder.

Jeg hjalp forresten TS. Det var snakk om et..... spesielt "gangster" bilde, med noen 200lapper. Noen i nesa, og noen i hånda.

Fikk dog ingen takk, da.

Lenke til kommentar

Eller en enklere måte..

Marker det du ønsker i farger med Polygonal Lasso Tool. Når du er ferdig med dette, og har en selection - høreklikker du inni selectionen og velger "Select Inverse". Deretter går du på hue/saturation, og skrur saturation til 0. Done finito.

Ønsker du høyere kontrast, gjør du dette før du fjerner merkingen.

Er det fler steder på bildet som skal ha farger, bruker du shift for å markere fler områder.

Jeg hjalp forresten TS. Det var snakk om et..... spesielt "gangster" bilde, med noen 200lapper. Noen i nesa, og noen i hånda.

Fikk dog ingen takk, da.

Ja, det er mange veier til Rom.. :)

Grunnen til at jeg foretrekker å gjøre det på denne måten er at jeg synes jeg har mye mer kontroll på "markeringen" på denne måten. Tidligere brukte jeg lassoen mye, men etter jeg oppdaget maskeringslag har jeg aldri vendt tilbake! :love:

Lenke til kommentar

Åpne bilde i Photoshop. Trykk Ctrl+J for å kopiere laget. Dette ligger nå over selve bildet og er identisk.

Sørg deretter for at det øverste laget er markert, og konverter det til sort/hvitt. Dette gjøres enklest via "Image - Adjustments - Desaturate" (Ctrl+Shift+U). Ønsker du å ha mere kontroll på konverteringen bruker du istedet "Black & White", som ligger på samme fane som "desaturate".

Deretter oppretter du en lagmaske på sort/hvitt-laget (symbol neders på lag-paletten). Marker masken - IKKE selve laget. Masken er helt hvit, noe som betyr at ingenting er maskert bort.

Nå velger du en passende pensel, og maler med svart der du vil ha frem fargen fra laget under. :w00t:

Er det ikke vel så enkelt å bare gjøre bildet svart/hvitt for så å bruke history brush på de stedene du ønsker farge? Kan ikke si jeg ser noe forskjell på de to måtene, med unntak av at du sparer en del operasjoner på "min" måte.

Lenke til kommentar

Det funker, men om du bruker history brush uten en selection, kan du fort få litt ujevne kanter osv. Blir nok et penere resultat med polygonal lasso tool. Hvis ikke skal du sitte i LANG tid med brushen på 1500% zoom. Noe som tar tid. Lenger tid enn litt markering.

Lenke til kommentar

Er det ikke vel så enkelt å bare gjøre bildet svart/hvitt for så å bruke history brush på de stedene du ønsker farge? Kan ikke si jeg ser noe forskjell på de to måtene, med unntak av at du sparer en del operasjoner på "min" måte.

Litt usikker på hvordan history brush fungerer, men med lagmasker kan man "male tilbake" sort/hvitt dersom man er uheldig å maskere bort for mye. Angående at "min" metode tar lang tid. Å opprette nytt lag, gjøre det sort hvitt, og opprette en lagmaske tar ca 4-8 sekunder. En brukbar maskering til bruk på web tar rundt minuttet.

Men det er klart - den metoden man er mest vant til å bruke går nødvendigvis raskere enn en metode man aldri har brukt før.. :)

Lenke til kommentar

I staden for å duplisere laget og gjere det øvste om til svartkvitt, slik Ghazaa skildrer, kan ein leggje til eit justeringslag: Layer --> New adjustment layer (trur eg det er), eller denne knappen nederst i lagpanelet:post-21406-1286616884,9749_thumb.png.

Legg til den justeringa ein foretrekker for svartkvitt-konvertering (Black & white, Channel Mixer, Hue/Saturation), og mal med svart der ein vil ha farge. (Justeringslag har ei lagmaske som standard.)

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

I staden for å duplisere laget og gjere det øvste om til svartkvitt, slik Ghazaa skildrer, kan ein leggje til eit justeringslag: Layer --> New adjustment layer (trur eg det er), eller denne knappen nederst i lagpanelet:post-21406-1286616884,9749_thumb.png.

Legg til den justeringa ein foretrekker for svartkvitt-konvertering (Black & white, Channel Mixer, Hue/Saturation), og mal med svart der ein vil ha farge. (Justeringslag har ei lagmaske som standard.)

Bra poeng. Sikkert enklest dette. :) Vet ikke hvorfor jeg ikke bruker denne metoden. Husker ikke helt når justeringslag kom inn i CS, men det er mulig jeg fant metoden før dette var en mulighet.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...