Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rødvin sunt for 14 år gammelt barn?

Veltins

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv fått skjenket et nippe rødvin i ny og ne under oppveksten. Kan ikke si at jeg har tatt noen skade av det.

Jeg har jo hørt at det er bra for hjerte.

Joda. Men det er fordi rødvin rett og slett er druejuice. Du kan drikke vanlig, ugjæret druejuice og få den samme effekten. Da slipper du alkoholen.

Feil. Alkoholen løser opp fettet i blodårene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

For guds skyld, ikke legg opp til å drikke alkohol hver dag... Alkoholiker er det som blir resultatet.

Slutt å prøv vidunderdrikker (:ermm:) for å få bort fett osv (om det er det som er meninga), trening er tingen!

Lenke til kommentar

Druejuice eller røde drue gjør susen. Inneholder mye bra og forebygger hjerte-kar sykdommer.

Alkohol bremser ned forbrenningen, og dem som trur at det å drikke rødvin er bra for fettforbrenning er helt på jorde. Man bruker vin til fet mat for å løse opp fettet på tungen.

Lenke til kommentar

Alkohol er ikke sunt for noen.

Har selv fått skjenket et nippe rødvin i ny og ne under oppveksten. Kan ikke si at jeg har tatt noen skade av det.

Joda. Men det er fordi rødvin rett og slett er druejuice. Du kan drikke vanlig, ugjæret druejuice og få den samme effekten. Da slipper du alkoholen.

Feil. Alkoholen løser opp fettet i blodårene.

Ville du lagt merke til subtile skader på hjernen din egenhendig? Neppe.

Altså er slike subjektive uttalelser tåpelige.

Lenke til kommentar

Det ferdige produktet rød vin er mer en summen av delene, det er mer en drue juice og det er mer enn moderadt mengde alkohol, at rødvin har en god effekt på hjerte og karsykdomer vet vi, det er mye i vinene som hjelper med dette.

Når det er sagt bør barn under 16 har "LITE" alkhol, smake en sip ja, men å faktisk drikke før den aldren er skaddelig av 2 grunner,

1 og enkel og det er vekten det er først i midten av tenårene at man legger på seg en sun vekt, gutter for merme muskler osv. så klart finnes det feite barn ned i 5 års alderen men det er ikke sunn og vanlig vekt,

2. er at leveren faktisk ikke er 100% ferdig utviklet før rundt 16(i hvertfall det jeg har lært) siden leveren står for 95% av forsvaret mot alkohol er det ikke lurt å drikke stoffer som kan påføre leveren skade før dne er ferdig, det er litt som en bue, i arkitekturen, når den er ferdig, leveren når den er ferdig utviklet er det sterkeste organet du har, med mindre du får en sykdom eller missbruker midler, vil den holde lengre enn noe annet organ, men viss du roter med den før det er ferdig, skal det mye mindre til for å rive ned buen.

Det er også noen forskings forsøk som også tyder på at jo yngre du er når du begynner å drike større mengder alkohol jo større er sjangsen for å bli alkoholiker.

ET glass ved en festlig anlending ok, et glass i uka no no, et glass om dagen, NO NO, ikke en gang voksene bør drikke hver dag, leveren trenger minst en dag i uka for å hvile, en voksen som drike et glass vin til maten NESTEN hver dag, så lenge de har minst en hvile dag.

Lenke til kommentar

jeg hadde ikke hatt noe imot å la mitt barn få smake litt vin til maten en gang i blant.

vin i moderate mengder tar ikke kroppen skade av, og vil forhåpentligvis være med på å gi barnet sunne drikkevaner når det blir eldre. Jeg vil påstå det er heldig at dem har fått et sunt forhold til alkohol gjennom foreldrene, så dem slipper å hive inn mest mulig av mest mulig forskjellig mens dem er på fest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...