Gå til innhold

Fokuseringsproblem Canon EOS 400D

Anbefalte innlegg

Har hatt mitt Canon EOS 400D i 3 år no, og det har vert feilfritt like lenge. Men no syns eg fokuseringa er begynt å bli litt kranglete :ermm: Døme : Eg skal ta eit bilde av ein person ute i naturen (eller kvar som helst) der eg ynskjer at personen skal vere i fokus. Det som då ofte skjer, er at personen vert uklar, medan omgivnaden rundt vert i fokus. Eg har velgt at fokuspunktet skal vere midt på, alle punkt etc....men til inga nytte. Eg må liksom fokusere ein heilt annan plass for at personen skal verte i fokus - og er ikkje det litt...bakvendt? Føler det er slik på begge objektiva; 18-55mm og 55-250 mm.

Er det kameraet som er begynt å bli dårleg, eller er det berre eg som gjer noko rivruskande gale ? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noe feil med kameraet,men kan aldri si aldri.

Først noen spørsmål,Objektivene står på autofokus,det er lys nok så kameraet klarer og fokusere greit,fokus står i "one shot" og du forstår basisen ved bruk av midterste fokuspunkt "fokusere,re-komponere,ta bilde".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mange klager over slike problem, ofte helt fra første bruk av f.eks. 400D, 450D og 5xxD. Selvsagt kan det være brukerproblem noen ganger, men det kan også være feil på kamera. Det kan være en god ide å ta det tilbake til butikken eller få en ekspert til å dobbeltsjekke det.

Lenke til kommentar

Mange klager over slike problem, ofte helt fra første bruk av f.eks. 400D, 450D og 5xxD. Selvsagt kan det være brukerproblem noen ganger, men det kan også være feil på kamera. Det kan være en god ide å ta det tilbake til butikken eller få en ekspert til å dobbeltsjekke det.

Den feilen er fra starten,har ikke hørt om noen som har opplevde det som en senskade.

Ville nok først prøve alle andre muligheter før et eventuelt verksted blir aktuelt,er det ikke en reklamasjonssak står du igjen mer regninga.

Lenke til kommentar

Den feilen er fra starten,har ikke hørt om noen som har opplevde det som en senskade.

Ville nok først prøve alle andre muligheter før et eventuelt verksted blir aktuelt,er det ikke en reklamasjonssak står du igjen mer regninga.

Har akkurat opplevd samme på mitt 50D etter å ha hatt det i ganske nøyaktig 13 måneder. Jeg har fått godkjent det som en reklamasjonssak hos Japan Photo, og fikk før det en meget lovende mail fra Serviceproffen.

Men jeg sender inn mitt i morgen. Vet ikke hvor rask saksgangen blir, men jeg kan godt oppdatere her?

Mvh

Jim

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe feil med kameraet,men kan aldri si aldri.

Først noen spørsmål,Objektivene står på autofokus,det er lys nok så kameraet klarer og fokusere greit,fokus står i "one shot" og du forstår basisen ved bruk av midterste fokuspunkt "fokusere,re-komponere,ta bilde".

Ja til alt :) Men det skjer når eg har kameraet på auto og. Ser no at på Auto so står der AI Focus....

Vel, eg får berre teste litt meir tenker eg....er berre so rart at eg ikkje har hatt problemet før - viss det er eg som gjere noko feil med innstillingane :innocent:

Lenke til kommentar

Ja til alt :) Men det skjer når eg har kameraet på auto og. Ser no at på Auto so står der AI Focus....

Godt mulig du har problemet der, ja.. ;)

Gå tilbake til one shot, og det skulle fungere som før igjen.. :)

Edit: One Shot er for enkeltskudd, AI Servo er kontinuerlig fokus til sport og sånt noe, og AI Focus prøver å gjette på om One Shot eller AI servo er det riktige - derfor varierende resultater..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Godt mulig du har problemet der, ja.. ;)

Gå tilbake til one shot, og det skulle fungere som før igjen.. :)

Edit: One Shot er for enkeltskudd, AI Servo er kontinuerlig fokus til sport og sånt noe, og AI Focus prøver å gjette på om One Shot eller AI servo er det riktige - derfor varierende resultater..

Men....Får ikkje endra det inn på Auto (grøn firkant) :hmm: Eller er det berre eg som er helt lost nå ?

Endret av klxm
Lenke til kommentar

Men....Får ikkje endra det inn på Auto (grøn firkant) :hmm: Eller er det berre eg som er helt lost nå ?

Ikke bruk grønn firkant. Bruk heller P. P er for de fleste praktiske formål akkurat det samme som grønn firkant, bortsett fra at du selv styrer om du skal ha blits eller ikke. Pluss - du får mange flere muligheter til å justere ting selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...