Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det bedre dreiemoment i revers?


NextoN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel typisk litt mindre utveksling i reversen, som gjør det til en fordel siden den vil være noe sånt som 0,9. gir i forhold til 1. Derimot tviler jeg på at reversgiret er laget for å belastes noe særlig, da det har en annen oppbygging enn forovergirene, så fullt mulig at det heller ender opp med å slite ekstra på girkassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser for meg at man får mer riktig tyngdepunkt siden tauet blir bunnet fast foran på bilen, så får du en lettere måte å dra på, kontra å bli "holdt igjen". Mener å ha hørt at reversen er sterkere enn 1giret.

 

Kan ha en sammenheng med lavere giring.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri tidligere hørt om biler som har revers med lavere giring enn første gir.

 

Hvilke bilmodeller er det dere referer til, fikse, gxi, "ingeniør"?

Toyota Hi-Lux, Hi-Ace og 4-Runner fra 1984 til 1989 (mulig brukt enda senere?) er bare ett eksempel av sikkert en god del flere...

 

The G52 is the five-speed, fully-synchonized manual transmission found in Toyota trucks '84 and after.

 

Here are the gear ratios (thanks to Paul Kube: [email protected]):

 

From Marlin Czajkowski's literature on Marlin crawlers: 1st 3.93, 2nd 2.33, 3rd 1.91, 4th 1.00, 5th 0.83.

 

The Toyota "New Car Features" book lists the ratios slightly differently:

 

1st 3.928, 2nd 2.333, 3rd 1.451, 4th 1.00, 5th 0.851. Reverse: 4.743.

 

(kilde)
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hvor på bilen du fester tauet, om tauet trekkes i horisontal retning.

Det er faktisk ikke helt uvesentlig for trekkraften (les: veigrepet)

 

Om trekkpunktet er bak på bilen og høyere enn navet/akselen vil du overføre vekt fra foraksel til bakaksel, noe som er en fordel på en bakhjulstrekker og en ulempe på en forhjulstrekker. Omvendt ved feste foran. Er trekkpunktet lavere enn akselen blir vekta overført andre veien, i noe mindre grad.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...