NextoN Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hei Vi holder på å trekke noen kabler på jobben, så bruker vi firmabilen for at det skal gå litt lettere, men clutchen lukter svidd etter et par timer. Lurer på om man skåner clutchen hvis man trekker i revers? 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Du får ikke mer kraft, men godt mulig får du en lavere utveksling, som igjen kan være bedre for kløtsjen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Det er vel typisk litt mindre utveksling i reversen, som gjør det til en fordel siden den vil være noe sånt som 0,9. gir i forhold til 1. Derimot tviler jeg på at reversgiret er laget for å belastes noe særlig, da det har en annen oppbygging enn forovergirene, så fullt mulig at det heller ender opp med å slite ekstra på girkassen. 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Ser for meg at man får mer riktig tyngdepunkt siden tauet blir bunnet fast foran på bilen, så får du en lettere måte å dra på, kontra å bli "holdt igjen". Mener å ha hørt at reversen er sterkere enn 1giret. 1 Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Ser for meg at man får mer riktig tyngdepunkt siden tauet blir bunnet fast foran på bilen, så får du en lettere måte å dra på, kontra å bli "holdt igjen". Mener å ha hørt at reversen er sterkere enn 1giret. Kan ha en sammenheng med lavere giring. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Spiller ingen rolle hvor på bilen du fester tauet, om tauet trekkes i horisontal retning. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg har aldri tidligere hørt om biler som har revers med lavere giring enn første gir. Hvilke bilmodeller er det dere referer til, fikse, gxi, "ingeniør"? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har aldri tidligere hørt om biler som har revers med lavere giring enn første gir. Hvilke bilmodeller er det dere referer til, fikse, gxi, "ingeniør"? Toyota Hi-Lux, Hi-Ace og 4-Runner fra 1984 til 1989 (mulig brukt enda senere?) er bare ett eksempel av sikkert en god del flere... The G52 is the five-speed, fully-synchonized manual transmission found in Toyota trucks '84 and after. Here are the gear ratios (thanks to Paul Kube: [email protected]): From Marlin Czajkowski's literature on Marlin crawlers: 1st 3.93, 2nd 2.33, 3rd 1.91, 4th 1.00, 5th 0.83. The Toyota "New Car Features" book lists the ratios slightly differently: 1st 3.928, 2nd 2.333, 3rd 1.451, 4th 1.00, 5th 0.851. Reverse: 4.743. (kilde) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Spiller ingen rolle hvor på bilen du fester tauet, om tauet trekkes i horisontal retning. Det er faktisk ikke helt uvesentlig for trekkraften (les: veigrepet) Om trekkpunktet er bak på bilen og høyere enn navet/akselen vil du overføre vekt fra foraksel til bakaksel, noe som er en fordel på en bakhjulstrekker og en ulempe på en forhjulstrekker. Omvendt ved feste foran. Er trekkpunktet lavere enn akselen blir vekta overført andre veien, i noe mindre grad. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Ja, det stemmer. Tilhengerfester er vel festet under eller på lik høyde som akselen? Jeg regner med at trådstarter fester tauet til denne, og da vil det si at det er bedre om du trekker med bilen kjørende i framover kjøreretning for best veigrep og trekkraft. Lenke til kommentar
ole_kristian_ Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Du får bedre veigrep/trekk kraft uten og spinne dersom du fester tauet fremme på bilen, og kjører bilen i revers. Bilen vill da presse frem-dekka ned i bakken. (fwd) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Du kommer til å slite koblingen uansett om du kjører i revers eller første gir så lenge du slurer. Hvor store kabler snakker vi om forresten?. Endret 17. oktober 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Her snakker vi om 240mm2 kobber kabler. Så skal vi gjennom 2 krappe svinger i tillegg. 1 Lenke til kommentar
ole_kristian_ Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kjøp trinser som kan ligge på bakken.... ikke dyre, gjør jobben MYE enklere:) Har selv vært med på og trekke ut 1000mm2 66kv kobber kabler:) hadde vært umuligt uten trinsene:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå