Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt for tidlig å si. Jeg oppfatter 550D generelt som et hakk over D3100, men D3100 har fått video med kontinuerlig fokus. Virker det er det et stort pluss for D3100 for de som er interessert i en videofunksjon som er enkel i bruk. Bildekvaliteten er også ukjent foreløpig og slår D3100 550D på det området blir det ganske jevnt mellom disse totalt sett.

Lenke til kommentar

550D ligger ubetinget et klart hakk over, selv om D3100 har kontinuerlig fokus. Viktige områder hvor 550D har bedre spesifikasjoner.

- Høyere oppløsning på LCD (1 044 000 pixler mot 230 000 - svært relevant når man driver med video eller bruker Liveview til fokusering)

- Langt flere "videoformat" (24, 25 og 30 fps i 1080p, og 50, 60 fps i 720p mot 24 fps i 1080p og 24, 25 og 30 fps i 720p)

- Høyere oppløsning på sensor

 

Mange peker på kontinuerlig fokus som er fordel for D3100, men generelt er kontrastbasert autofokus pr dato nesten ubrukelig til videoopptak på dSLR. Virkemåte til kontrastbasert autofokus kombinert med optikk med litt lnegde på fokusgang gjør denne treg og tildels unøyaktig.

 

Når det gjelder bildekvalitet tror jeg ikke det er store forskjellen - noe det ikke er på noen kamera i dette sjiktet.

 

Og som nevnt er "rolling shutter" (geleeffekt) pekt på som et problem i enkelte omtaler.

Lenke til kommentar

Nettbutikker har D3100 inne så vidt jeg vet, så den er å få kjøpt. At det ikke er omfattende tester av kameraet handler vel mye om at det akkurat i august/september har blitt lansert utrolig mange nye kamera. D3100 er nok heller ikke førsteprioritet hos f.eks dpreview, tror nok D7000, 60D osv ligger før i køen.

 

Ellers så ville jeg ikke kjøpt kameraet om det var videofunksjonen som lokket, som nevnt er det kommentert for mye "rolling shutter" på dette, samt jeg leser også at kontinuerlig fokus faktisk i stor grad ødelegger opptak. Videoen viser begge problemene. Som en av de som har tatt opp en del video med dSLR anbefaler jeg konsekvent å ta opp video med alt på manuelt. Etter min mening er (nesten) enhver automatikk som er lagt til videofunksjonen på dSLR ubrukelig pr dato og vil med betydelig sannsynlighet ødelegge opptaket.

 

Personlig mener jeg fremdeles at 550D er det kameraet som kvalitetsmessig har den beste videofunksjonen. På tross av minst automatikk - eller kanskje pga mangelen, og det desidert beste omfanget av videomodus.

 

Som rent nybegynnerkamera for foto er det garantert noe som kan anbefales.

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om de tekniske forskjellene mellom disse to modellene, men når det gjelder å kombinere liten størrelse med god ergonomi, så vinner Nikon (i mine hender).

 

Var og klådde på D3100 (og D7000) i forrige uke og ble ekstremt positivt overrasket over hvor godt grep Nikon har fått til på denne D3100.

 

Når jeg holdt D7000 var den til forveksling lik min "gamle" D90 hvilket fra min side er ment som et komplement.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se når en omfattende anmeldelse kommer ut. Noen som vet når D3100 kommer i butikken? Mange nettbutikker som sier at den ligger inne, men har ikke sett noen anmeldelse enda, så det må vel være feil?

 

Jeg bestilte mitt fra Japan Foto på fredags morgen, og hentet på posten lørdag morgen - slå den!

 

Et fabelaktig kamera med tanke på hvor i hierarkiet det sitter, og som nie sier, gummigrepet er rett og slett en genistrek.

Lenke til kommentar

Har du hatt noen andre speilreflekser fcuk_it? Noe du kan sammenligne med?

 

D40, D70s, D80, D300, D5000, D90, EP-1, NEX-3, D700 og 550D

 

Det er vel stort sett bare D700 som er betydelig bedre om vi ser på bildekvalitet isolert, og det er av en helt annen verden bare så det er sagt.

 

Her er et par test videoer fra i dag, skutt håndhold med MF, 1/25s og f/8 (tilgjengelig i 1080p)

 

 

 

Manuell fokusering er litt knotete med dette objektivet, skulle ønske det hadde en fokusring som 24-70mm. Om man panorerer som normale folk, så er ikke jello noe problem tydeligvis - men det kommer såklart litt på hva man filmer også, jeg ser den.

Lenke til kommentar

Så hva er det som gjorde at du valgte D3100 da siden du har/hatt 550D? Og såklart, hvilken er du mest fornøyd med? Selvom du bare har hatt D3100 et par dager..

 

Jeg valgte D3100 primært fordi jeg liker Nikon, og ikke minst, øko systemet rundt - video biten var sånn sett underordnet. Jeg ville ha et lite og lett kamera som jeg kan ha med meg over alt, og til det svarer D3100 veldig bra.

 

550D ble jeg ikke venn med, men det var nok mer meg, enn kameraet sin skyld.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Hva som gjorde at du ikke likte 550D da? For meg står det mellom disse to skjønner du. En av grunnene til at jeg vil ha D3100 er selvfølgelig pga pris, men også at jeg vil kjøpe et 35mm f1.8 objektiv som Canon ikke har tilgjengelig. Har ikke prøvd noen av dem, men har prøvd D3000 og 1000D og jeg liker best Nikon. Video har vært viktig for meg, men har aldri prøvd hvordan det er å filme med manuelle innstillinger så jeg vet ikke hvor problematisk dette er slik som det høres ut.

Lenke til kommentar

Hva som gjorde at du ikke likte 550D da? For meg står det mellom disse to skjønner du. En av grunnene til at jeg vil ha D3100 er selvfølgelig pga pris, men også at jeg vil kjøpe et 35mm f1.8 objektiv som Canon ikke har tilgjengelig. Har ikke prøvd noen av dem, men har prøvd D3000 og 1000D og jeg liker best Nikon. Video har vært viktig for meg, men har aldri prøvd hvordan det er å filme med manuelle innstillinger så jeg vet ikke hvor problematisk dette er slik som det høres ut.

 

Du kan ikke gjøre feil med noen av dem, men D3100 + 35mm f/1.8 tror jeg er en kanonbra kombo, likte veldig godt å bruke dette på D5000.

 

Jeg kunne i hvertfall ikke fordra at kameraet ikke hadde knappene på rett sted ;) Ingenting på venstre side av skjermen, hva!?! Søkeren, den er bedre dog, og det har vel mic inngang også?

 

AF systemet til Nikon ER bedre, det er rett og slett ingenting å diskutere, 3D tracking gjør at man kan sikte og rekomponere uten å riskikere at man mister fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...