monca Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Fra eksplosjonen på oljeriggen the Deepwater Horizon 20 april, og frem til lekkasjen ble tettet 15. juli, har det rent ut enorme mengder olje i Mexicogulfen. Kysten er rammet og svære mengder olje er samlet under vann, og de langsiktige konsekvensene av dette er usikre. Fisk og sjøfugl lider og dør. Allerede er fiskeri- og turistnæringene sterkt skadelidende. Eieren av riggen, BP, er blitt sterkt kritisert for manglende sikkerhet forut for ulykken og manglende initiativ under ryddearbeidet etterpå. Den amerikanske presidenten Barack Obama har gjort det helt klart at BP vil bli stilt til økonomisk ansvar for de store utslippene. Det er grunn til å regne med mange sivile krav mot selskapet også, og det har blitt spekulert i om BP kan gå konkurs på grunn av de store erstatningskravene. Ved en eventuell konkurs vil ikke alle krav mot selskapet kunne imøtekommes, og selskapslovgivningen beskytter BPs aksjonærer mot tap utover det de har investert i BP-aksjer. BPs fremtid er uviss. Selskaper har frem til ulykken utmerket seg som et foregangsselskap innenfor feltet samfunnssansvar (CSR), hvilket står i kontrast til ansvaret selskapet har for utslippene i Mexico-gulfen. Diskuter med utgangspunkt i dette eksemplet samfunnsansvaret til aksjeselskaper. Trekk gjerne inn etisk teori og eksempler fra de første temaene i kurset. Hvordan ville dere gått løs på denne oppgaven? Hvilke spørsmål bør stilles? Hva bør diskuteres og drøftes? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal besvare den. Håper noen har noen idéer! Lenke til kommentar
Weedeed Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Hei Sitter med den samme oppgaven, sliter også litt med den. Men en viktig ting som man kan ha med er, om Bp virkelig er ett selskap innenfor CSR? Oppgave teksten sier det, men viss du søker litt på nettet så vil du finne andre ting.=) Endret 4. oktober 2010 av Weedeed Lenke til kommentar
monca Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Ja, de driver forsåvidt med CSR, og bruker mye penger på dette - men de driver mye med greenwashing - altså å fremme at deres etikk/produkter er miljøvennlige gjennom PR og markedsføring selvom de ikke er det. Sliter liksom litt med å sette opp oppgaven. Hvordan gjør du det? Føler at den er utrolig uklar.. Endret 4. oktober 2010 av monca Lenke til kommentar
Weedeed Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Har ikke gjort så mye til nå, skrevet litt om CSR og litt om samfunnsansvar. Men jeg kommer nok til å skrive en god del om BP og deres rolle innenfor samfunnsansvar. Står mye om BP på denne siden, motherjones.com. Men har ikke funnet nok om samfunnsansvaret til aksjeselskaper. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Står endel om samfunnsansvaret til aksjeselkapene i komendiumet. Hvordan har dere satt opp oppgaven deres? Jeg har tatt først litt info om BP katastrofen, CSR og etiske perspektiver og deretter dratt inn BP katastrofen i 4 forskjellige etiske perspektiver. Tror uansett det skal mye til å ikke få godkjendt på den oppgaven her... Lenke til kommentar
nordin Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hei Jeg jobber med samme oppgaven. Begynte med en liten innledning om selve katastrofen, før jeg dro inn noen relevante kjennetegn på det moderne aksjeselskapet og så gikk over til CSR. Tenkte jeg skulle snakke litt om etiske teorier før konklusjonen, men finner det litt vanskelig å se hvilke type teorier som kan trekkes inn i denne saken med BP. Noen tips? Lenke til kommentar
Madock Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Har denne oppgaven jeg også.. Noen som har noe lurt å komme med? :] Lenke til kommentar
monca Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Hvilke etiske perspektiver har dere tatt med? Det er dette jeg sliter med.. har satt opp oppgaven min som følgende: - Gjort rede for / diskutert CSR og samfunnsvar - Skrevet om BP saken, før og etter, hvilket ansvar de har for samfunnet etter ulykken Og lenger har jeg egentlig ikke kommet. Sliter litt med de etiske prinsippene.. hva menes her? :S Lenke til kommentar
monca Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Vurderer å diskutere hvorvidt det kan rettferdiggjøres å bore etter olje på så dypt vann, ettersom konsekvensene blir så store som dette her om man f.eks får en utblåsning, eller om noe annet går galt. Er det etisk riktig? De fleste vil jo ha billig bensin/oljeprodukter.. men på hvilken bekostning? Er det riktig å ta risikoen? Lenke til kommentar
monca Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 En etisk problemstilling er jo den klassiske profitt på bekostning av det som har skjedd her. Lenke til kommentar
Mikael89 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Skal kilder dokumenteres om man bruker info fra artikkelsamlinga? evt fra studieguiden? Lenke til kommentar
monca Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Skal kilder dokumenteres om man bruker info fra artikkelsamlinga? evt fra studieguiden? I guess. Skriv opp navnet på artikkelen og forfatteren. Er endelig ferdig med denne fæle oppgaven! Ble ikke så verst til slutt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå