Gå til innhold

Prosessor for HD video redigering. AMD eller Intel?

Epp

Anbefalte innlegg

Hei

Skal bygge en PC hvor det mest krevende blir HD Video redigering (AVCHD). Samtidig skal PCen kunen vare noen år uten at en trenger å oppgraderes. Skal ikke brukes som spill-pc.

Jeg har bygd 3 intel PCer de siste par årene, men nå lurer jeg på om kanskje AMD gir mer bang-for-the-bucks? Det er ikke jeg selv som skal ha PCen og oppdraget er å få den rimelig. Har lite erfaring med AMD, så noe tips ville vært fint.

Noen som har anbefalinger? Jo flere kjerner jo bedre, men ikke om CPUen blir veldig dyr. Totalbudsjettet er et sted mellom 6000 og 8000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 6'er med litt overklokk på fra AMD burde holde en stund ja.

Så legger meg på den linja, spesielt om du vil være litt snill med lommeboka.

Blir ikke overklokking. Ser at 6-kjerneren med 2.8GHz var til en fin pris. Så kan de velge om de vil ha 3.2 eller 2.8 utifra sluttbudsjett :-)

Min gamle maskin med AMD fra 2003 hadde problem med at CPUen gav mye varme. Er det fortsatt slik med AMD CPUer? Trenger man ei bedre CPU vifte enn stock? Bør man ha ekstra god kabinettskjøling?

Lenke til kommentar

Phenom II prosessorene holder seg faktisk ekstremt kjølige, og viften som følger med gjør jobben ok og klarer uten problem og holde prosessoren kjølig. Men det er anbefalt og kjøpe en rimelig kjøler ala denne : COOLER MASTER HYPER TX 3

Min erfaring med boxed kjøleren som følger med AMD X6 kan lett bli litt irriterende å høre på i lengden siden viften hele tiden varierer gradvis etter hva slags temperatur CPU har, noe som resulterer i en konstant slags type varierende sint ule lyd. Dette er jo mest på grunn av at vifte dimensjonene i utgangspunktet kun er på småe 60 x 60 x 15 mm.

Men den TX'n er til sammenligning relativt lydløs med sine 92 x 92 x 25 mm PWM vifte. Den vil hvertfall ikke kunne høres ved lav RPM, ned mot 800-1200 omregninger. Anbefales pga meget høy Bang4buck faktor!

Lenke til kommentar

Phenom II prosessorene holder seg faktisk ekstremt kjølige, og viften som følger med gjør jobben ok og klarer uten problem og holde prosessoren kjølig. Men det er anbefalt og kjøpe en rimelig kjøler ala denne : COOLER MASTER HYPER TX 3

Min erfaring med boxed kjøleren som følger med AMD X6 kan lett bli litt irriterende å høre på i lengden siden viften hele tiden varierer gradvis etter hva slags temperatur CPU har, noe som resulterer i en konstant slags type varierende sint ule lyd. Dette er jo mest på grunn av at vifte dimensjonene i utgangspunktet kun er på småe 60 x 60 x 15 mm.

Men den TX'n er til sammenligning relativt lydløs med sine 92 x 92 x 25 mm PWM vifte. Den vil hvertfall ikke kunne høres ved lav RPM, ned mot 800-1200 omregninger. Anbefales pga meget høy Bang4buck faktor!

Den var billig. Har alltid godt for Noctua før, men skal kikke på denne. Er den med vifte eller bare kjøleribbene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...