Gå til innhold

Har 2 x 1GB DDR2. Kan jeg stappe inn 2 x 2GB i tillegg?

Ferris

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et kjapt spørsmål. Dama har en PC trenger som oppgradering. Hun klager over dårlig ytelse i WoW, og så vidt jeg kan skjønne så er det rammen som er neste flaskehalsen (korriger meg gjerne hvis dere mener noe annet).

PC'en er bygd hos en liten tysk PC-sjappe med navn PC-King (bor i Tyskland). Her er spec'en (håper jeg har alle relevante deler inkludert) slik den står på kvitteringen:

Hovedkort: S775 ASUS P5Q FSB1600

Intel Core2 Duo E5200 2.5 Ghz

DDR2 800MHz 2GB (2x1GB). Ser nr KVR800D2N5K2/2G

Skjermkort: GRP MSI RX3850-T2D256E OC 256MB

Jeg har tatt en kikk i boksen, der er det 4 slots, 2 svarte og 2 gule (jeg vet ikke hva fargene betyr, men regner med alle er DDR2).

Slik jeg har skjønt må jeg opp til Windows 7 for å få noe ut av mer ram. Greit nok.

Siden det er fortsatt 2 ubrukte slots i maskinen tenkte jeg å bare stappe inn 2 stykk 2GB så jeg kommer opp til 6 GB.

Eksempelvis, vil denne pakken her fungere? http://www.amazon.com/Kingston-ValueRAM-240-pin-PC2-6400-unbuffered/dp/B0012Y0QV6/ref=sr_1_7?s=electronics&ie=UTF8&qid=1286125473&sr=1-7

Edit: Mer konkret tenker jeg på å kjøpe denne: http://www.amazon.de/Kingston-4GB-RAMKit-2x2GB-DDR2/dp/B000Z2CZY2/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1286126234&sr=8-5

Ellers, andre problemer man får når man blander "små og store" brikker? Har plasseringen i slotsene noe å si?

Takk for alle svar på forhånd!

PS: Om noen har lyst til å svare på et lite tilleggspørsmål: Etter at rammen er utvida, så er neste flaskehalsen skjermkortet, eller?

Endret av Ferris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan se ut som at manglende minne er det største behovet. Det bør gå veldig greit å sette inn de 2x2 GB fra tysk Amazon. Siden dagens brikker sannsynligvis står i dual-channel er det bare til å fylle de ledige slotsene, ellers står optimal konfigurasjon godt beskrevet i hovedkortmanualen (fargene indikerer som oftest enten minnekanaler eller optimal konfigurasjon). Hovedkortet er et robust og stabilt kort som ikke bør ha noe problem med en slik oppgradering.

For å utnytte mer enn ca. 2,5-3,5 GB minne må du ha 64-bits operativsystem, ja. Du får også Windows Vista i 64-bit-utgave, men i mine øyne er det helt klart best å bytte til Windows 7. Vista ble med SP2 riktignok kvitt de fleste barnesykdommene, men Win7 har vært kjapt og stabilt omtrent fra dag én.

PS: Om noen har lyst til å svare på et lite tilleggspørsmål: Etter at rammen er utvida, så er neste flaskehalsen skjermkortet, eller?

Prosessoren og skjermkortet er rimelig godt godt balansert i dette oppsettet. Så hvis skjermkortet plutselig blir for dårlig, vil sannsynligvis prosessoren også ligge litt tynt an. Du vil selvfølgelig få merkbar ytelsesøkning ved bare bytte av skjermkort, men med den prosessoren vil nok ikke skjermkortet yte sitt maksimale av hva det kunne ha gjort.

Edit: Men sørg for å være sikker på at det ikke er overoppheting som gjør WoW-ytelsen dårlig (hvis den f.eks har blitt dårligere over tid). I litt gammel maskinvare slik som dette kan det fort ha samlet seg noen gode doser støv som i sin tur gjør ting ekstra varmt. I såfall er det fort gjort å blåse vekk, og noen blanke kroner er spart. Overoppheting kan føre til både lagg og ustabil maskin.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...