Gå til innhold

hjelp, grafikkkortene vises ikke.

Emmen

Anbefalte innlegg

har for ett par dager siden kjøpt meg en "komplettpc" mer nøyaktig denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332714

Etter byggingen ser alt fint ut, unntatt grafikkkortet. i ATI catalyst vises grafikkkortet "Ati radeon 4290" som jeg går utifra er det interne grafikkkortet. de ekserne Grafikkkortene ser ut til å virke da viftene på dem går. jeg har tatt dem ut og inn og misskontakt kan umulig være grunnen. CDen som fulgte med innstallerte jeg og.

Hvordan får jeg pcen til å finne kortene?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor har du satt i skjermkabelen?

jeg har satt den i den øverste, altså den som går til hovedkortet.

om jeg putter det i noen av de under så vil ikke skjermen vise noe.

Må du ikke inn i bios og velge hvilkent grafikkort du vil ha?( Onboard devices ) Isåfall velger du 5xxx kortet ditt og plugger inn i den nederste Dvi inngangen, trykker F10 og saver og booter opp.

Svein

Lenke til kommentar

Akkurat ja, og du har husket strøm til kortene?

som skrevet så spiller viftene på kortene. Det er ikke noen ekstra kabler fra kortene. unntatt crossfire. og ja, jeg har prøv å ta denne av og på, hjelper ikke.

Må du ikke inn i bios og velge hvilkent grafikkort du vil ha?( Onboard devices ) Isåfall velger du 5xxx kortet ditt og plugger inn i den nederste Dvi inngangen, trykker F10 og saver og booter opp.

Svein

prøvde dette, men ingenting om GPU vistes pådette valget...

Lenke til kommentar

Akkurat ja, og du har husket strøm til kortene?

som skrevet så spiller viftene på kortene. Det er ikke noen ekstra kabler fra kortene. unntatt crossfire. og ja, jeg har prøv å ta denne av og på, hjelper ikke.

Svein

prøvde dette, men ingenting om GPU vistes pådette valget...

Du må i såfall disable onboard graphic device, da vil maskina bruke de andre valgene som i ditt tillfelle er pci-e. Les litt her: http://www.hardocp.com/article/2010/07/06/asus_m4a89gtd_prousb3_motherboard_review/2

Endret av diosyris
Lenke til kommentar

Viftene på skjermkortet kan snurre selv om du ikke har plugget i den ekstra strømkabelen.

Disse drives da ofte av 12V fra PCI-E sporet, og 75W er ikke alltid nok for raske skjermkort å leve på, og da må du ha en kabel ekstra for å få "maten" sin :D

Lenke til kommentar

Viftene på skjermkortet kan snurre selv om du ikke har plugget i den ekstra strømkabelen.

Disse drives da ofte av 12V fra PCI-E sporet, og 75W er ikke alltid nok for raske skjermkort å leve på, og da må du ha en kabel ekstra for å få "maten" sin :D

disse har da ikke en ekstra kabel. ingenting tyder på det, hverken manuall eller noe.

uansett, jeg tror problemmet er at jeg har vært uforsiktig da jeg satte kortene inni. jeg tror jeg holdt dem istedenfor å holde i kantene...

det gamle skjermkortet på den gamle maskina kjører helt fint, så jeg tror det er det....utrolig frustrert nå.

Lenke til kommentar

uansett, jeg tror problemmet er at jeg har vært uforsiktig da jeg satte kortene inni. jeg tror jeg holdt dem istedenfor å holde i kantene...

Tror nok ikke det skal påvirke kortet noe uansett hvor du holder det, så lenge du holder forsiktig.

Iallefall har ikke mine skjermkort brydd seg om sånt.

Tror det er som fyren over sier at du må sette i strømkabelen (6pin).

Du har mest sannsynlig en slik på PSUen din :thumbup:

Lenke til kommentar

Er nok det ja.

Viktigste er vel å få deaktivert onboard GPU.

Deretter finnes det noen enten 6pin eller 6+2pin ledninger fra strømforsyningen din som skal være merket "PCI-E"

Disse MÅ du sette inn i grafikkortene dine :)

Så lenge du ikke går med ullsokker på bestemors ullteppe mens du håndterer kortene har nok alt gått bra, så ikke vær bekymret for det :)

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...