festen Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 jeg tenkte å importere en, altså dra ned til tyskland, finne en bil, kjøre den hjem. Er det bare å kjøpe den, få tak i tyske prøveskilt, stoppe på svinesund, betale moms for den ved å vise en kjøpskvittering, og så møte opp på biltilsynet senere for å få den testet, få skilter og betale avgifter? Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Litt usikker mtp. tyske prøveskilt, men ja - det er egentlig ikke verre enn det. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Du trenger tollskilt for å kjøre bilen fra Tyskland til Norge. Du bør kontakte tollvesenet om dette. Du betaler ikke bare moms for å ta bilen inn til Norge, men en engangsavgift som beregnes ut i fra vekt , motorstørrelse, utslipp o.l. Det kan du beregne HER. Her kan du få noen tips om import SAMAG Lenke til kommentar
valentino Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Tollvesenet har forklart dette ganske greit på sin hjemmeside. Her har du direkte link til den relevante siden: Slik innfører du kjøretøy til Norge Prosedyren omfatter følgende punkter: 1. Før innførsel2. Ankomst norsk grense 3. Kjøp dagsprøvekjennemerker hos Statens vegvesen 4. Fortolling: Betal merverdiavgift hos Tollvesenet 5. Godkjenning av brukte kjøretøy hos Statens vegvesen 6. Betal engangsavgift hos Tollvesenet For næringsdrivende: Registrering som avgiftspliktig 7. Registrering av kjøretøyet hos Statens vegvesen 8. Betal årsavgiften Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Du betaler ikke bare moms for å ta bilen inn til Norge, men en engangsavgift som beregnes ut i fra vekt , motorstørrelse, utslipp o.l. Det kan du beregne HER. Tull, på grensa - altså for å få bilen inn i landet, er det kun moms som må betales - det er først når du skal ha skilter du må betale engangsavgiften. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Du betaler ikke bare moms for å ta bilen inn til Norge, men en engangsavgift som beregnes ut i fra vekt , motorstørrelse, utslipp o.l. Det kan du beregne HER. Tull, på grensa - altså for å få bilen inn i landet, er det kun moms som må betales - det er først når du skal ha skilter du må betale engangsavgiften. This. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Husk å kjøpe prøveskilter på forhånd! Vet om mange som har glemt dette, og som har måttet komme seg fra Svinesund til Fredrikstad og tilbake igjen på annen måte. Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Det kan bli en utfordring det med transport i tyskland. Jeg hadde trodd jeg hadde løst det med å få med en kamerat, men nå skal han plutselig og ha bil, så da er vi 2 stykker som drar og skal ha 2 biler. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Du betaler ikke bare moms for å ta bilen inn til Norge, men en engangsavgift som beregnes ut i fra vekt , motorstørrelse, utslipp o.l. Det kan du beregne HER. Tull, på grensa - altså for å få bilen inn i landet, er det kun moms som må betales - det er først når du skal ha skilter du må betale engangsavgiften. Lese hva som blir spurt om. Han skal regge bilen. Da ordner man dette samtidig ikke etterpå! Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Det blir nok en tur til biltilsynet etterpå, så slipper jeg å gjøre det på grensa, dessuten skal ikke bilen nødvendigvis registreres og forsikres før den gamle er solgt og den forsikringen kan overføres til den nye bilen med bonuser, o.s.v. Det var slik at dette er mulig? Er det noen tidsfrister fra den er tatt over grensa til den må forsikres og registreres? Endret 7. oktober 2010 av festen Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Nei. Så lenge den er momset inn, kan du ha den stående i garasjen uten skilter og forsikring i 2000 år hvis du vil. Endret 7. oktober 2010 av Tee-Zee Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Lese hva som blir spurt om. Han skal regge bilen. Da ordner man dette samtidig ikke etterpå! Da ordlegger man seg også på ordentlig måte i forhold til det som blir spurt om. At han skal registrere bilen tilsier ikke at han må betale alt på grensa, selv om det er et alternativ. festen: Du kan i utgangspunktet få samme bonus etc. på den bilen du henter i Tyskland med en gang, be om å få den på samme forsikringspolise/nummer som den gamle bilen. Bare husk å ha med deg understellsnummeret, siden du ikke får skilter før bilen er forsikret. Eller den kan stå uregistrert så lenge du vil, ingen tidsfrister på det Endret 8. oktober 2010 av trollhatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå