Gå til innhold

Hente ut strøm fra lampeuttak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker du på noe slikt:

 

US_lampholderAdapter_x2.jpg

 

Som Hårek vil du nok aldri få bruke noe slikt i Norge, gudene vet hva folk hadde fått til om de var i salg på clasern.

 

Når det er nevnt dersom det er en tykk kabelføring (ink jord) frem til punktet burdet det ikke være noe problem å få en elektriker til å se på det og sette inn et stikk istedenfor. Men et stikk uten jord på badet får du nok ikke noen til å lage ;)

Lenke til kommentar

Tenker du på noe slikt:

 

US_lampholderAdapter_x2.jpg

 

Som Hårek vil du nok aldri få bruke noe slikt i Norge, gudene vet hva folk hadde fått til om de var i salg på clasern.

 

Når det er nevnt dersom det er en tykk kabelføring (ink jord) frem til punktet burdet det ikke være noe problem å få en elektriker til å se på det og sette inn et stikk istedenfor. Men et stikk uten jord på badet får du nok ikke noen til å lage ;)

 

Akkurat en sånn ja :) menmen, får nok gjøre om det uttaket til et støpsel istedet.

Lenke til kommentar

Du vil gjere det om til ein stikkontakt kanskje? Du er klar over at det kun er autorisert installatør som har lov å gjere det?

 

Jepp, det er en regel som kom når inkompetente folk begynte å gjøre en dårlig jobb. Jeg er selvlært, går fint å gjøre det selv :) Det er mer avansert å koble bilstereo.

Lenke til kommentar
Hei. Finnes det tilkobing som lar meg hente ut strøm fra lampeuttak og koble på f.eks en varmeovn?

 

Det finnes ingen slik (lovlig) "tilkobling".

Det virker som mye av diskusjonen dreier seg om det er mulig å bygge om et lampepunkt til et stikk. Dette er det da ofte mulig å gjøre relativt enkelt, når en har kjennskap til gjeldende regelverk og forståelse for hvordan anlegget er bygd opp. Om det er en særlig praktisk løsning er en helt annen sak! I et bad er det spesielle regler å ta hensyn til enten det er "tykke kabler" eller annet som "stikker ut".

Lenke til kommentar

Når det er nevnt dersom det er en tykk kabelføring (ink jord) frem til punktet burdet det ikke være noe problem å få en elektriker til å se på det og sette inn et stikk istedenfor. Men et stikk uten jord på badet får du nok ikke noen til å lage ;)

 

Det bør du ikkje vere heilt sikker på. Dersom det er på ein 16A kurs, og det har stått ei fast belastning, f.eks ein lampe, kan det godt hende at det er lagt opp 1,5 mm2. Så lenge det er ei fast belastning går dette heilt fint. Derimot går dette IKKJE dersom du koblar til ein stikkontakt. Så før det her blir tilkobla noko som helst, bør trådstartar finne ut av dette.

 

Delvis OT: Berre det at trådstartar ikkje kan sjå kva tverrsnitt desse "tjukke" ledningane har, tilseier, i mine auge, at han ikkje er kvalifisert til jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Delvis OT: Berre det at trådstartar ikkje kan sjå kva tverrsnitt desse "tjukke" ledningane har, tilseier, i mine auge, at han ikkje er kvalifisert til jobben.

Egentlig er du svært On Topic. Bare det at han ikke er autorisert installatør sier at han ikke skal tukle med denne type installasjoner.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg som elektriker ser med skrekk og gru på denne posten, ikke bare ar det en job som skal gjøres selv, den skal utføres på våtrom

 

vill påpeke at alt arbeid utført av person uten fagbrev kan både føre til frafall av forsikkring og bøtelegging, om jobben i tilleg er utført dårlig kan det gå menneskeliv tapt og da kan man bli siktet og dømt for uaksomt drap. med andre ord, det er ulovelig!

 

regner med det ikke er noen vits i å stoppe denne (har jeg lov å si tosken?)persjonen, så da vil jeg gi en pekepinne på hvordan han bør gå frem

 

nummer en, finne ut hvor mange ampere den kursen kan belastes med

vist det er en 10A kurs, bør du ikke montere mer en 2000W ovn, om det er en 16A kurs bør du ikke ha mere en 3000W

nummer to, bruk vago når du skal koble ledningene, avissoler med ordentlig verktøy(les avissoleringstang) og forsikre deg om at de sitter godt

nummer tre, mål resistansen over fase L mot jord og fase N mot jord, før du legger inn sikkringen da skal du ha uendelig ohm

Lenke til kommentar

jeg som elektriker ser med skrekk og gru på denne posten, ikke bare ar det en job som skal gjøres selv, den skal utføres på våtrom

 

vill påpeke at alt arbeid utført av person uten fagbrev kan både føre til frafall av forsikkring og bøtelegging, om jobben i tilleg er utført dårlig kan det gå menneskeliv tapt og da kan man bli siktet og dømt for uaksomt drap. med andre ord, det er ulovelig!

 

regner med det ikke er noen vits i å stoppe denne (har jeg lov å si tosken?)persjonen, så da vil jeg gi en pekepinne på hvordan han bør gå frem

 

nummer en, finne ut hvor mange ampere den kursen kan belastes med

vist det er en 10A kurs, bør du ikke montere mer en 2000W ovn, om det er en 16A kurs bør du ikke ha mere en 3000W

nummer to, bruk vago når du skal koble ledningene, avissoler med ordentlig verktøy(les avissoleringstang) og forsikre deg om at de sitter godt

nummer tre, mål resistansen over fase L mot jord og fase N mot jord, før du legger inn sikkringen da skal du ha uendelig ohm

 

Jeg skal ikke gjøre jobben :) Bare lurte på om det var en måte å hente ut strøm fra lampeuttaket.

Lenke til kommentar

 

 

jeg som elektriker ser med skrekk og gru på denne posten, ikke bare ar det en job som skal gjøres selv, den skal utføres på våtrom

 

vill påpeke at alt arbeid utført av person uten fagbrev kan både føre til frafall av forsikkring og bøtelegging, om jobben i tilleg er utført dårlig kan det gå menneskeliv tapt og da kan man bli siktet og dømt for uaksomt drap. med andre ord, det er ulovelig!

 

regner med det ikke er noen vits i å stoppe denne (har jeg lov å si tosken?)persjonen, så da vil jeg gi en pekepinne på hvordan han bør gå frem

 

nummer en, finne ut hvor mange ampere den kursen kan belastes med

vist det er en 10A kurs, bør du ikke montere mer en 2000W ovn, om det er en 16A kurs bør du ikke ha mere en 3000W

nummer to, bruk vago når du skal koble ledningene, avissoler med ordentlig verktøy(les avissoleringstang) og forsikre deg om at de sitter godt

nummer tre, mål resistansen over fase L mot jord og fase N mot jord, før du legger inn sikkringen da skal du ha uendelig ohm

 

Jeg skal ikke gjøre jobben :) Bare lurte på om det var en måte å hente ut strøm fra lampeuttaket.

 

 

 

Det var da inderlig bra det da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...