Teardrop Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hei, Jeg er blitt så engstelig for smitte, og forsøker da å finne ut litt mer om hvordan sykdommer smitter for å ihvertfall ikke gå rundt å tro ting som ikke stemmer. Men sliter med å finne detaljert informasjon om hvordan virus smitter. Hvor lenge kan f.eks. et forkjølelsesvirus være intakt utenfor en vert? Om det er en som er smittet som holder seg for munnen og hoster og tar på et dørhåndtak, og det kommer en annen etter en stund og tar på samme dørhåndtak før vedkommende spiser uten å vaske hendene. En annen ting jeg lurer på er om dersom en får et forkjølelsesvirus i et sår på hånden vil det gi sykdom, eller må det komme inn i luftveiene for å fungere? Når en er blitt smittet vil innumforsvaret lagre informasjonen om viruset resten av livet, isåfall hvor lagrer det denne? Om noen har tips til steder der jeg kan finne informasjon om slike ting så er det også interessant. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hovedforsvaret vår foran virussmitte er jo hudoverflaten vår, de små hårene i nesa og luftveiene og selve slimhinnene våre. Et influensa virus lever ikke lenge utenfor host, ca noen få timer maks, men det finnes selvsagt andre virus og bakterier som kan leve i mange år uten problemer, men disse har jo gjerne også en veldig lav spredningsfare. Mener at man ikke trenger å bli syk av et virus for å bli Immun mot det, avhengig av hvor sterkt immuneforsvaret vårt er så er det godt mulig at kroppen reagerer tidsnok til å stoppe en infeksjon / virusangrep før det utvikler seg til en sykdom hvor kroppens forsvarsmekanismer må settes i høygir for å stoppe den (temperatur, forbrenning etc). Hvor denne informasjonen lagrer seg er jeg litt usikker på faktisk. Den enkleste måten å ikke bli syk på av influensa er jo å ikke omgåes andre folk og holde seg selv isolert, men det går jo selvfølgelig ikke ann i lengden, andre mener riktig bruk av munnbind kan være en god mulighet mens jeg personlig kun bryr meg om god personlig hygiene. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Slik jeg har forstått det, smitter vi som værst før vi faktisk blir sjuke i "inkubasjonstiden", ergo blir det veldi vanskelig å holde seg unna smittefaren. Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 Slik jeg har forstått det, smitter vi som værst før vi faktisk blir sjuke i "inkubasjonstiden", ergo blir det veldi vanskelig å holde seg unna smittefaren. Hm, kan noen avkrefte eller bekrefte dette og evt. forklare hvorfor? Jeg har også hørt det samme, men så har jeg også hørt at en smitter under resten av sykdomsforløpet, så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hm, kan noen avkrefte eller bekrefte dette og evt. forklare hvorfor? Jeg har også hørt det samme, men så har jeg også hørt at en smitter under resten av sykdomsforløpet, så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Nja, igjen er dette helt avhengig av viruset og hvordan det sprer seg. I korte trekk tror jeg at du kan ta det med ro, smittefaren du eksponeres for til daglig ligger vel i underkant av 00.05% antar jeg for det meste og øker proporsjonalt med mengden syke i samfunnet. Men er du helt Paranoid, tar du og investerer i munnbind og desinfiserende væske som skal brukes på munnbindet regelmessig, bytt også ut munnbindet og lær deg hvordan du håndterer det for å minimere smittefaren. Ved å velge riktig bekledning kan du også minske smittefaren du får på kroppen men man bør jo også selvsagt sørge for å ta av på klærne riktig. Men ved å minske kroppens utsettelse for smitte kan det være du gjør deg selv en bjørnetjeneste... Mange forskere mener det beste forsvar er at kroppen utsettes for angrep og greier å ta knekken på disse selv. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) En ting er sikkert, og det er at kroppen angripes hele tiden, av alt fra harmlöse sykdommer til mer farlige, som vi heldigvis er immune mot. Immunforsvaret vårt er ikke så genetisk, men mer bestemt av miljö. Som spebarn utsettes vi for mange angrep av virus/bakterier i vårt miljö, og blir derfor immun mot disse. Det du burde väre mer redd for er smitte i utlandet, mot sykdommer vi ikke tåler men de infödte gjör. Som regel får vi vaksiner mot disse. Ifölge min biologilärer er denne overdrevne hygienen og steriliseringa av mat osv negativ for oss mennesker, fordi vi blir så fölsomme mot bakterier osv som vi i utgangspunktet skal tåle. Btw: Tenk dere den dagen når antibiotika og penicilin ikke fungerer lengre, flere bakterier er alle rede på god vei å bli immune. Endret 4. oktober 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 En ting er sikkert, og det er at kroppen angripes hele tiden, av alt fra harmlöse sykdommer til mer farlige, som vi heldigvis er immune mot. Immunforsvaret vårt er ikke så genetisk, men mer bestemt av miljö. Som spebarn utsettes vi for mange angrep av virus/bakterier i vårt miljö, og blir derfor immun mot disse. Jeg er fullstendig uenig. Immunsystemet er så veldig genetisk. Det du burde väre mer redd for er smitte i utlandet, mot sykdommer vi ikke tåler men de infödte gjör. Som regel får vi vaksiner mot disse. HIV er like farlig i Norge som i Afrika. Man kan bli litt brom brom i magen når man reiser til eksotiske plasser, men det betyr ikke at man ikke blir det om man bader i bakterier her hjemme. Dessuten er slike episoder vanligvis en overgangsfase. Ifölge min biologilärer er denne overdrevne hygienen og steriliseringa av mat osv negativ for oss mennesker, fordi vi blir så fölsomme mot bakterier osv som vi i utgangspunktet skal tåle. Tåle. Tja.... De aller fleste tåler å sitte på dass noen dager med diare etter å ha spist salmonella mat. Men HVA er poenget ? (Sitte på dass er gøy ?) Nei. Jeg velger heler å vaske hendene og steke/koke maten tilfredsstillende. Btw: Tenk dere den dagen når antibiotika og penicilin ikke fungerer lengre, flere bakterier er alle rede på god vei å bli immune. Og det ville ikke hjelpe deg det spøtt selv om du sittet halve livet på dass. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Immunforsvaret vårt tåler angrep vi har møtt før, det kan både min kjemi/biologi lærer og mine foreldre som er leger bekrefte. Det er slik at at når vi blir angrepet og tilslutt slår unna infeksjonen, vil antikropper ifra infeksjonen bli igjen i blodet, slik at vi husker hvordan de fungerer. Alle vaksiner er smådoser av selve sykdommen vi vaksineres mot. Så du tar feil, immunforsvaret er ikke genetisk. For å argumentere mer: Når Columbus kom til Latin-Amerika drepte de 70% og kanskje mer av vanlige sykdommer som forkjølelse, disse tåler latin-amerikanerne idag. Hvorfor? For de de nå har bakterien der, og bli utsatt for den siden de er små, genene er ikke forandret, vi mennesker har ikke forandret oss et "spøtt" siden vi var huleboere. Hvor har du kunnskapene dine ifra? HIV er et unntak fordi vi mennesker fortsatt ikke klarer å bekjempe den selv eller med medisiner. Det finnes mangt værre sykdommer enn diare i f.eks Thailand, som vi får vaksiner imot når vi drar dit. Og når det kommer til den overdrevne hygienen, så skal du vite at vi utsettes av diaresykdommer, forkjølelse hele tiden, eller ofte. Og med overdreven hygiene, vil vi ikke tåle de, altså bli svakere og bli forkjølet osv oftere. Nei men antibiotika-resistante bakterier vil absolutt IKKE gagne deg når du får urinsveisinfeksjon, klamydia eller lungebetennelse og vi ikke har noen måte å behandlet det på, fordi VI har gjort bakteriene sterkere. Endret 4. oktober 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Sebbe : Du tar litt feil når det gjelder immuneforsvaret vårt, det er nettop den genetiske mangfoldet som har gjort at vi har overlevd, ellers har du rett når det gjelder å bli eksponert for sykdommer og bakterier. Genetiske varianter som vi disponerer og som kan være forskjellig fra menneske til menneske : *Bedre rustet mot visse typer virus og bakterier. *Kraftigere / raskere respons mot overnevnte. *Mangel på visse reseptorer på blodcellene, kan gjøre at vi ikke blir angrepet av en sykdom (noen prostituerte i afrika har denne genen som beskytter dem mot hiv). Uten et genetisk mangfold hadde vi sannsynligvis død ut for lenge siden. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Sier meg enig der Gener er altså et utgangspunkt, men miljø påvirker svært mye? Endret 4. oktober 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Det er sant at miljøet er viktig for at imuneforsvaret vårt skal utvikle seg riktig, men genetikken er om ikke like viktig og definitivt en av de faktorene som kan avgjøre om vi overlever eller ikke. La oss si det kommer en ny virusinfeksjon som er 100% dødelig for blodtype B+ , A+ mens blodtypene AB og 0 kun opplever en dødelighet på 75%. Da vil den nedarvede blodtypen være utslaget for om vi overlever eller ikke. Sånt sett så kan også to personer som utsettes for akkurat det samme viruset og som har gått igjennom de samme sykdommene i livet ha et helt forskjellig utfall nettop pga genetikk, den ene kan rett og slett være imun av forskjellige grunner mens den andre kan være svak ovenfor akkurat det viruset. Sånn sett så er Genetikk veldig viktig for vår overlevelse, miljøet er kun naturens måte på å sikte ut de som ikke er riktig tilpasset. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Det er sant at miljøet er viktig for at imuneforsvaret vårt skal utvikle seg riktig, men genetikken er om ikke like viktig og definitivt en av de faktorene som kan avgjøre om vi overlever eller ikke. La oss si det kommer en ny virusinfeksjon som er 100% dødelig for blodtype B+ , A+ mens blodtypene AB og 0 kun opplever en dødelighet på 75%. Da vil den nedarvede blodtypen være utslaget for om vi overlever eller ikke. Sånt sett så kan også to personer som utsettes for akkurat det samme viruset og som har gått igjennom de samme sykdommene i livet ha et helt forskjellig utfall nettop pga genetikk, den ene kan rett og slett være imun av forskjellige grunner mens den andre kan være svak ovenfor akkurat det viruset. Sånn sett så er Genetikk veldig viktig for vår overlevelse, miljøet er kun naturens måte på å sikte ut de som ikke er riktig tilpasset. Det er ikke dette jeg mente med genetikk og immunforsvar. Dette har med om man genetisk disponibel for en sykdom eller ikke. Men det jeg mente meg genetikken og immunsystemet er at det er de genestiske variasjonene som skjer fortløpende og hele tiden som skaper de rette antistoffene til å bekjempe (og gjøre noen immun) mot en bakterier/virus. Jeg registrer at sebbe nå har gått tilbake på hans påstand og det er bra Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Når en er blitt smittet vil innumforsvaret lagre informasjonen om viruset resten av livet, isåfall hvor lagrer det denne?De cellene som lagrer informasjon om fremmedlegemer kan leve i mange år. En vaksine regnes som virksom i ca ti år. Da har så mange av "hukommelsescellene" i immunforsvaret dødd og blitt erstattet av nye at kroppen begynner å glemme sykdommen. Men dette går selvfølgelig gradvis. Det er spesielle celler i immunforsvaret som lagrer denne informasjonen. Hvis kroppen blir utsatt for viruset igjen vil kroppen lage mange nye celler som kjenner igjen dette viruset, og det vil igjen ta mange år før det glemmes. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Når en er blitt smittet vil innumforsvaret lagre informasjonen om viruset resten av livet, isåfall hvor lagrer det denne?De cellene som lagrer informasjon om fremmedlegemer kan leve i mange år. En vaksine regnes som virksom i ca ti år. Da har så mange av "hukommelsescellene" i immunforsvaret dødd og blitt erstattet av nye at kroppen begynner å glemme sykdommen. Men dette går selvfølgelig gradvis. Det er spesielle celler i immunforsvaret som lagrer denne informasjonen. Hvis kroppen blir utsatt for viruset igjen vil kroppen lage mange nye celler som kjenner igjen dette viruset, og det vil igjen ta mange år før det glemmes. Nja... Hvordan kan det ha seg at flere eldre som hadde vært sjuke under spanskesjuken (datidens kraftige influensa) viste seg i dag å være immune mot svineinfluensaen? Når det gjelder vaksiner så ser det ut til å stemme at virkningen gradvis avtar, mens det ser ut som om når kroppen selv har greid å bli frisk på egen hånd av en sykdom som kan dette vare livet ut. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Når en er blitt smittet vil innumforsvaret lagre informasjonen om viruset resten av livet, isåfall hvor lagrer det denne?De cellene som lagrer informasjon om fremmedlegemer kan leve i mange år. En vaksine regnes som virksom i ca ti år. Da har så mange av "hukommelsescellene" i immunforsvaret dødd og blitt erstattet av nye at kroppen begynner å glemme sykdommen. Men dette går selvfølgelig gradvis. Det er spesielle celler i immunforsvaret som lagrer denne informasjonen. Hvis kroppen blir utsatt for viruset igjen vil kroppen lage mange nye celler som kjenner igjen dette viruset, og det vil igjen ta mange år før det glemmes. Nja... Hvordan kan det ha seg at flere eldre som hadde vært sjuke under spanskesjuken (datidens kraftige influensa) viste seg i dag å være immune mot svineinfluensaen? Når det gjelder vaksiner så ser det ut til å stemme at virkningen gradvis avtar, mens det ser ut som om når kroppen selv har greid å bli frisk på egen hånd av en sykdom som kan dette vare livet ut. I prinsippet husker immunforsvaret resten av livet, men ting som ikke har blitt detektert på en stund blir gradvis svakere og svakere. Men den oppfriskes ved tegn til ny infeksjon. Det kan jo hende at informasjonen om spanskesyken har blitt oppfrisket av lignende infeksjoner i mellomtiden. Husk også at vaksiner er mot spesielt vanskelige sykdommer. Så selv om kroppen ikke glemmer vaksinen helt, blir infoen så mye vannet ut at kroppen ikke rekker å mobilisere før sykdommen har tatt overhånd (det er jo det som er problemet i utgangspunktet med sykdommer man vaksineres mot). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå