grastust Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hei, Har fått et oppdrag i å framskaffe en bærbar pc hvor bruksområdet vil være: fotoredigering surfing lette kontoroppgaver musikk Når det gjelder fotoredigering, så er det viktig å frem at det er nok ikke verdens mest avanserte oppgaver som skal gjøres, men det vurderes om man skal gå over fra å ta bilder i JPG-format til kameraets raw-format. Fikk anbefalinger om å gå for en i7-prosessor samt 8GB RAM, og ekstern skjerm til selve bildebehandlingen da bærbare ikke er de best på fargegjengiving (eller hva man nå skal kalle det). Oppløsningen er vel heller ikke all verden, og er veldig usikker på hvor mye man vinner på å gå opp fra 1366x768 til 1600x900 på en 15-16''. Så på denne fra Komplett,Acer Aspire 7745G. Hyggelig pris, men trenger man virkelig i7? Skriver fra en ASUS N61JV som også er til en hyggelig pris, og virker solid (alle er vel veldig glad i ASUS nå om dagen). Litt lav oppløsningen men det blir jo litt øyet som ser. Hvilke andre bør jeg se på? Vekt og batteri er egentlig en ikke-sak da den vil være veldig stasjonær. Bør det minimum være i5, eller kan jeg gå ned på i3? Betyr skjermkortet noe for selve fotoredigeringen, eller blir det mer et spørsmål om man kobler til ekstern skjerm? Må jeg legge inn 8000++ eller klarer jeg meg med mindre? Alle innspill mottas med takk. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Skermkort har liten betydning for bilderedigering. Det som teller er RAM og CPU. 4 GB RAM bør være minimum, og en i5 prosessor bør holde. Selv sitter jeg på en Acer Aspire TimelineX til 5000 med 4 GB ram og i3-prosessor. Den fungerer til bilderedigering, men er litt treg når jeg drar frem 12 megapixels RAW-filer fra kameraet. Med en i5-prosessor bør du ha litt mer å gå på. Til slutt kommer det og an på hvor heftig bruk det er snakk om. Skal du redigere 200 bilder i slengen blir det slitsomt med en treg maskin, men hvis det bare er snakk om et bilde i ny og ne så gjør det ikke så mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå