Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Så for litt siden fikk jeg en orm på den bærbare xp pcen min. På denne har jeg brukt en Ipod nano 5g, en ekstern harddisk og en minnebrikke via en usb leser. Denne ormen leste jeg om og da stod det at den spres via "removable drives".

Så har jeg da brukt den minnebrikken via usb leseren i en frisk data og ipoden i en bilstereo via usb..

Men det jeg lurer på er da om den har spredd seg. For alltid når jeg kobler til en usb device til dataen får jeg alternativer i et lite vindu, som "bla gjennom" (som jeg alltid bruker og brukte til å ta inn to bilder). Vil ormen bli spredd over hvis jeg gjør det sånn?

og vil en bilstereo kunne holde på den ormen slik at neste gang jeg plugger i noen friskt der via usb så vil den infisere det jeg plugger i?

takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei for noen dager siden fikk jeg denne ormen på dataen: Worm:Win32/Rimecud!inf

Jeg leste litt om den og da stod det at den sprer seg via removable drives...

Jeg hadde da brukt et minnekort via en usb leser, en ekstern haddisk og en ipod nano 5g. Det jeg da gjorde var da å:

-slå av autorun

-plugge inn minnekortet (scannet det og hele dataen flere ganger) deretter formaterte jeg minnekortet og tok innpå viktige filer fra skrivebordet.

-plugge inn den eksterne harddisken (scannet den og hele dataen flere ganger)

-plugge inn ipoden (scannet den og dataen flere ganger)

deretter fant jeg denne guiden. og fulgte den for hver enkelte av driverne.

for å være sikker, prøvde jeg og å slette vanlige ondsinnete filer i cmd som "del Autorun.inf".

Dette er resultatene jeg fikk (se bilder) (gjorde det bare på eksterne harddisken og ipoden, for jeg formaterte minnepinnen)

Kan jeg nå være HELT sikker på at ormen er vekke (hvis den var der i det hele tatt? var ikke det litt rart?) Jeg har nemlig fått vite at å bruke malwarebytes, men trenger jeg det?

Ville jeg finne alle ondsinnete filer gjennom cmd sånn som jeg gjorde det?

Noen andre tips/råd?

post-221701-1286099554,8798_thumb.jpg

post-221701-1286099571,2928_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...