Caau Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Lurer på hvordan man kan fotografere og få slike farger som det er i den reklamen fra Rema 1000 - Norsk lam i verdensklasse. Noen som skjønner hva jeg mener? Det er veldig varme farger, nesten som et gammelt maleri. Brukes det et eget filter, eller må man justere i ettertid, i såfall hvordan? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Kan styres via hvitbalansen på kameraet ditt. Lenke til kommentar
Caau Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Kan styres via hvitbalansen på kameraet ditt. Har du noe nærmere å komme med her? Lenke til kommentar
Mr Wonderful Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Kan styres via hvitbalansen på kameraet ditt. Har du noe nærmere å komme med her? Du kan også ta bildet normalt først også redigere det på forskjellige redigeringsprogramer på pc`en;) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Endre på bildekvalitet i kameraet ditt så det tar RAW-filer i tillegg til (eventuelt i steden for) jpg-filer. Åpne RAW-bildet i favoritt-bildebehandlingsprogrammet ditt, eller i raw-konverteringsprogrammet som fulgte med kameraet. Der kan du endre hvitbalansen på bildet ditt, og dermed få fargene til å se så varme, kalde eller noe helt annet - som du bare lyster. Det er også mulig å endre en jpeg i ettertid, men så mister du litt bildekvalitet i forhold til å gjøre det i RAW-konverteringen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Kan være enklere og gi deg en "oppskrift" hvis du nevner hvilken kamera og redigeringsmuligheter du har Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Du kan også, som PerB skriver, endre hvitbalansen i kameraet i det du tar bildet - er du i direkte sollys kan du sette hvitbalansen til overskyet for varmere farger, tungsten (lyspærelys) for kalde farger, eller velge en fargetemperatur i Kelvin. Les manualen for mer informasjon - og eksperimenter. Men for best kontroll - skyt i RAW og juster i etterbehandlingen. Lenke til kommentar
Caau Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Takk! Jeg har Canon EOS 500D. Har også Adobe photoshop. Hadde Lightroom, men bare en prøveversjon. Ble veldig glad i den, så jeg må nok få tak i den. Har også Paint shop pro. Klarer ikke finne noe sted hvor jeg kan forandre hvitbalansen bare en og en farge.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Vel,da burde du også ha Canon sitt program DPP. Hvis du tar bilder i raw-format kan du enkelt i DPP forandre hvit-balansen på bildene. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Sett kameraet på RAW, ta bilder og dobbeltklikk på RAW-filen. Eksisterende bilder: Browse i Adobe Bridge til du finner bildet. Høyreklikk på bildet og velg "open in Adobe Camera RAW". Gjør du en av de to er du i riktig program. De to øverste sliderne er hvitbalansen. Eller bruk pipetteverktøyet. Lenke til kommentar
Caau Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Vel,da burde du også ha Canon sitt program DPP. Hvis du tar bilder i raw-format kan du enkelt i DPP forandre hvit-balansen på bildene. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har innstallert dette programmet før nå!! Tusen takk for spark bak! Brukte noen bilder jeg hadde tatt i RAW fra før, og det ble jo såååå bra! Har også forsøkt å stille inn på kamera ved å velge de ferdig programerte valgene. Det ble ganske bra, men sammen med DPP ble det perfekt! Ut og ta mer RAW nå!! Tusen takk for alle gode tips her! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Har også forsøkt å stille inn på kamera ved å velge de ferdig programerte valgene. Hvis du skyter kun i raw kan du i etterkant forandre bildene i DPP med de eksakt samme "forhåndslagrede" innstillingene som du har i kameraet. Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Bruk Gradient Map i PS, eller Split Toning i Lightroom, så får du uendelig med muligheter for å forandre og tilføre farger i bilder. Jeg bruker det veldig ofte. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Når du først er i gang med RAW, så kikk også på å hente inn eksponeringen - hente inn ting som ble litt for lyse eller mørke. Før du vet ordet av det går du over til å kun skyte i RAW - at jpeg-filene bare er i veien.. Lenke til kommentar
Caau Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 Når du først er i gang med RAW, så kikk også på å hente inn eksponeringen - hente inn ting som ble litt for lyse eller mørke. Før du vet ordet av det går du over til å kun skyte i RAW - at jpeg-filene bare er i veien.. He he.. ja, jeg er litt der ennå at jeg må ha både jpeg og RAW.. tør liksom ikke slippe jpeg helt ennå, men det kan nok hende det kommer. Skal prøve de funksjonene i photoshop og lightroom.. må bare skaffe lightroom igjen. Morro dette!! Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 En grei ting å gjøre er å beholde JPEG på bilder som skal bli fort ferdige eller som ikke trenger videre etterbehandling. Greit om du skyter f.eks sport også, JPEG holder skuddtakten på kameraet oppe i motsetning til RAW Ellers er jo RAW supert! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hvitbalanse er bare justering av rød og blå. Mindre blå og mer rød => varmere Mer blå og mindre rød => kaldere Kan gjøres i alle tegneprogram uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå