Gå til innhold

Med eller uten skatt?

Anbefalte innlegg

Hei hei, har lest den offisielle tarifflønnen for butikkansatte er 124kr timen (lønnstrinn 1 18-24 år.), men er dette før eller etter skatt? :p Har ingen peiling whatsoever på skatt osv så ingen avanserte ord please.

Prøver å finne ut om jeg har noen sjanse til å flytte ut. Skal jobbe minst 80% stilling ut året, tenkt å spare opp så mye som mulig da, så skal jeg jobbe 50% fra 2011. Vet 50% stilling er lite når man skal bo alene, men jeg bruker veldig lite penger, ingen røyk eller alkohol eller reiser, så det blir bare regninger og mat og diverse ting her og der som kler og frisør. Har ikke billån heller, om jeg hadde fått en leilighet nær nokk kunne jeg solgt bilen, men forsikringen på den er ganske billig så vidt jeg vet, 1,200kr.

Så vidt jeg har forstått er 100% stilling i Norge 37.5 timer i uken, om 124 kr er etter skatt hadde det blitt 9300 kr med 50% stilling, ganske liten men ihvertfall en mulighet for å flytte ut (?). Om det er før skatt så er det ihvertfall 0 sjanse for at det skjer :\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5952 kr etter skatt da? Fy f, såvidt noe som helst igjen etter regningene jeg betaler når jeg bor hjemme da :\

Men da hadde jo det blitt 11,904 kr månen med 100% stilling, hvordan i all verden klarer folk jeg kjenner som jobber i butikk bo alene i leiligheter til 8000kr månen, plus ha bil :S Sigh, virker umulig å bo alene i Norge, klarer jo aldri å få 100% stilling..

Lenke til kommentar

8.000 kr er ganske mye å betale i husleie og har man bil i tillegg så er det ganske mye utgifter der også (ikke bare forsikring, men veiavgift, bensin, bompenger etc).

Hvis du har 124 kr i timen burde det gi rett i underkant av 20.000 kr med en 100% stilling før skatt, etter skatt ca. 13-14.000 kanskje?

Hvorfor kan du ikke få en 100% stilling? I et yrke som ikke gir 100% stillinger eller vil du ikke jobbe 5-6 dager i uken?

Lenke til kommentar

Ingen vil ha meg :p Har søkt ca 200 ledige stillinger så langt fordelt på 4-5 år og får ingen jobb, har mer enn nok jobberfaringer fra utplassering fra NAV, jeg jobber bra og skulker ikke, men nothing. Så ringte onkel og sa han kunne gi meg en 50% stilling. Det er ca 40 min å kjøre en vei så kommer til å miste ganske mye av lønnen på bilutgifter :\ Er også snart 23 år og har villet flytte ut siden jeg var 16, men jeg får aldri sjanse til det..

Lenke til kommentar

Hva slags jobber søker du på?

Kunne du tenkt deg å jobbe i butikk, levere avis om morgenen eller sortere/kjøre ut post?

Skal du flytte ut uten å ha noe særlig startkapital og vil leie så burde du nok finne noe som er hakket rimeligere i måneden. Evt. kanskje flytte inn sammen med en kamerat?

Lenke til kommentar

Søker på alt som ikke krever en spesiell utdanning, som er for det meste butikkjobber her.

Vet ikke hvor mye kapital man trenger jeg, har prøvd å spare i ett år mens jeg var i arbeidspraksis i NAV (tjente 5950 kr månen for fulltidsjobb i en butikk), har spart opp 16.500 nå, og bruker ca 1.500 i månen på bil.

Har ikke venner eller kjærest så må bo alene (vil heller bo hjemme enn med en fremmede).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, kjinkig situasjon du har kommet opp i.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg prøvd å fått meg en læreplass som gir fagbrev. Som helsefagarbeider for eksempel. går ann å ta utdannelse samtidig som man går i lære.

Sjekk jobber som sveise, sjåfør osv. Vil ikke anbefale deg bussjåføryrket. Alt for stort ansvar i tillegg til ugunstig arbeidstidsordning.

Sjekk også firmaner som driver med brannforebyggende arbeid. Ovnsinstallatør krever bare et kurs, så er du i gang.

Dersom du skal få deg en kariere uten utdannelse, så må du klare å bevise at du kan stå på. Og her kommer onkelen din deg til unsetning. Bruk denne anledningen til å få vist deg fram!

Vet om en som hadde sommerjobb sammen med 19 andre os Framo utenfor Bergen. Han holdt alltid i en kost, selv når det ikke var noe å gjøre. Etter sommeren fikk en av disse tilbud om fast jobb. Og tipp hvem det var? Jo det var han med kosten!

-Jeg hadde sommerjobb som tømrer. Da fikk jeg tilbud om jobb i et malerfirma. De så at jeg stod på, og dermed ville de ha meg.

Det er bare du som bestemmer hvordan ditt liv skal være! Jeg er en idiot som nå kan velge og vrake i jobber i hele verden. Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen, men kanskje den med hardes treskalle.

Livet er ikke alltid enkelt. Familieproblemer, dop, sosiale, fysiske og psykiske lidelser er ting som kan gi problemer. Du må se for deg hvilket liv du vil ha om 20 år og strekke deg fram mot det!

"The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...