Gå til innhold

Må man som kristen elske Gud mer enn noe annet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av alle ting i hele verden, alt fra drap, voldtekt, vold, svindel osv, så er det kun èn ting som er straffbart i kristendommen med evig tortur, og det er å ikke ha en tro på/elske gud mer enn noe annet. Ironien er at hvis gud er allmektig og altvitende så vet han hvem som kommer til å tape det kulturelle lotteriet ved å ikke bli født inn i en religiøs familie som kan sørge for at du blir skikkelig indoktrinert til å se bort ifra denne rasjonaliteten som gud har skapt for deg, som en slags syk test. Han vet da og nødvendigvis hvem som kommer til å havne i helvete uten noen sjangse, men velger alikevel å skape dem med enveis-billett til helvete. Herlig! Det er nok av folk som dreper ungene sine fordi de tror gud har sagt de skal gjøre det. Jo mindre de er, jo mindre sjangse er det for å bli korruptert av det som ble betegnet av St. George som sykdommen skeptisisme. Makes perfect sense!

Lenke til kommentar

Her er det snakk om forskjellige former for kjærlighet, kjærligheten agape — er kjærlighet som er basert på prinsipper, og som kan sies å være synonym med uselviskhet. Det er den kjærlighet apostelen Johannes siktet til da han sa: «Gud er kjærlighet.» — 1. Johannes 4: 8.

Ordet agạpe betegner derfor den form for kjærlighet som er styrt av eller basert på prinsipper. Den kan, men må ikke nødvendigvis, være forbundet med hengivenhet. Selv om det særegne ved agạpe-kjærligheten er den respekt for prinsipper som den er forbundet med, er den ikke blottet for følelser – ellers ville den ikke skille seg ut fra kald rettferdighet.

Men den blir ikke styrt av følelser eller sentimentalitet; den ser aldri bort fra prinsipper. Kristne viser med rette agạpe-kjærlighet overfor mennesker de ikke har varme følelser eller hengivenhet for. De gjør det med tanke på disse menneskenes beste. (Ga 6: 10) Men selv om de ikke føler hengivenhet for dem, føler de medlidenhet med og oppriktig omtanke for disse sine medmennesker innenfor de grenser og på den måte som rettferdige prinsipper tillater og krever.

Professor William Barclay sa om denne form for kjærlighet (a•ga´pe): «Agapē har med sinnet å gjøre; det er ikke bare en følelse som oppstår av seg selv i vårt hjerte [slik det kan være med fi•li´a]; det er et prinsipp som vi bevisst lever etter. Agapē har i høyeste grad med viljen å gjøre. Det er en seier, en prestasjon. Det har aldri vært naturlig for noen å elske sine fiender. Å elske sine fiender innebærer å seire over alle våre naturlige tilbøyeligheter og følelser. Agapē . . . er i virkeligheten evnen til å elske det som det ikke er verdt å elske, evnen til å elske mennesker som vi ikke liker.» — New Testament Words.

Ja, noe av det som skiller den rene tilbedelse av Gud fra andre former for gudsdyrkelse, er at den legger så stor vekt på denne form for kjærlighet. Jesus Kristus sa med rette om de to største bud: «Det første er: ’. . . du skal elske din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av hele din styrke.’ Det andre er dette: ’Du skal elske din neste som deg selv.’ Det er ikke noe annet bud som er større enn disse.» (Markus 12: 29—31)

Apostelen Paulus la like stor vekt på kjærlighet i kapittel 13 i 1. Korinter. Etter at han hadde understreket at kjærligheten er den mest uunnværlige egenskapen, konkluderte han: «Men nå forblir tro, håp, kjærlighet — disse tre; men den største av disse er kjærligheten.» (1. Korinter 13: 13) Jesus sa med rette at kjærlighet skulle være hans etterfølgeres kjennetegn. — Johannes 13: 35.

Endret av TheaLinnea
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem ville kristne foreldre helst hatt til nabo?

En "forkynnende" ateist eller en pedofil voldtekstmann?

Svar: en pedofil voldtekstmann

Han ville bare ødelagt livet på jorden, mens en forkynnende ateist kunne ødelagt evigheten.

Endret av Tobben70
Lenke til kommentar

Selv klarer jeg ikke å forestille meg at et flertall av kristne elsker Gud mer enn deres egne barn. Hvorvidt dette medfører at de ikke lever et godt liv i henhold til boka vet jeg ikke. Forhåpentligvis er vi på vei inn i en tid hvor menneske står mer i sentrum.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ingen kjærlighet som overgår den kjærlighet man har til barna sine, uansett hva slags veier de velger. Tro er ikke noe man arver, eller prenter inn i hodene på barna sine. Oppgaven til foreldre er å oppdra barna sine til å bli selvstendige individer som tar sine egne valg.

I mitt tidligere innlegg beskriver jeg den form for kjærlighet som ofte blir beskrevet i Bibelen – agape kjærlighet

Den er styrt av helt andre ting enn den kjærlighet man har til barna sine

Endret av TheaLinnea
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ingen kjærlighet som overgår den kjærlighet man har til barna sine, uansett hva slags veier de velger. Tro er ikke noe man arver, eller prenter inn i hodene på barna sine.

Må kommentere denne jeg og. Det aller fleste som er troende i dag, uansett religion, er religiøse nettopp fordi foreldrene har lært dem opp til å tro.

Tror du religionene hadde vært like store dersom ingen foreldre fikk lov å nevne noe som helst om religionen for barna sine? Ganske trolig ikke.. ?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ingen kjærlighet som overgår den kjærlighet man har til barna sine, uansett hva slags veier de velger. Tro er ikke noe man arver, eller prenter inn i hodene på barna sine.

Tror dette kartet viser helt klart at tro er noe som arves og blir innprentet i hodene på barna.

Ellers ville det vel vært en mer tilfeldig spredning?

http://www.wadsworth.com/religion_d/special_features/popups/maps/matthews_world/content/map_01.html

Endret av Tobben70
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det viktigste for gud(jesus) er at man tror og tilber han, betyr det at de som er kristne må elske gud høyere enn noe annet? Blir gud viktigere for deg enn dine egne barn, dersom de ønsker å gå andre veier enn deg?

Det betyr at om Gud forteller en kristen at han skal ta livet av sitt eget barn, så skal den kristne gjøre akkurat det. Noe Abraham var nær ved å gjøre, på guds befaling.

Lenke til kommentar

Det viktigste for gud(jesus) er at man tror og tilber han, betyr det at de som er kristne må elske gud høyere enn noe annet? Blir gud viktigere for deg enn dine egne barn, dersom de ønsker å gå andre veier enn deg?

Det betyr at om Gud forteller en kristen at han skal ta livet av sitt eget barn, så skal den kristne gjøre akkurat det. Noe Abraham var nær ved å gjøre, på guds befaling.

Nei nei, Gud ber oss bare skremme livskiten ut av ungene våre, ved å la de bære ved opp til ett fjell, binde dem fast til veden og stå med en dolk hevet over dem... Ikke noe som burde prege barna våre for resten av livet, når Gud svever på en sky bak oss og sier "fniiiis, skulle du virkelig til å gjøre dette Ola?"

Lenke til kommentar

Ja.

Sier en som ikke har barn selv.. no.gif

Nei, jeg har ikke kone eller barn; men jeg vet fortsatt at det er galt å være utro mot konen sin, uansett hvor fristende det kunne være.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke kone eller barn; men jeg vet fortsatt at det er galt å være utro mot konen sin, uansett hvor fristende det kunne være.

Jeg er nysgjerrig og lurer derfor på en ting. I dagens samfunn blir det mer og mer vanlig med partnerbytter, trekant sex, gruppesex osv og hva syntes du om det? Her er jo både mann og kvinne innvolvert samtidig...

Et tenkt tilfelle:

En mann og en kvinne tar med seg en mann til i sengen for å leve ut en fantasi der begge mennene har sex med henne. Er dette utroskap også i dine øyne? Og hva sier bibelen om dette? står det noen sted at det ikke er lov for mennesker, som faktisk er gifte i de fleste tilfellene, å ha uforpliktende sex med hverandre eller dekker den bare klassisk utroskap der en av partene har sex uten at den andre parten vet det?

Dette er for meg et klassisk eksempel på hvordan analogien "elsk din neste" burde vært i bibelen ;)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Ja.

Sier en som ikke har barn selv.. no.gif

Utro mot kona kan vi være enig om at er fyfy,.. og ja visst faen er det fristende :)

Men jeg sikter til at du sier "ja" til at man må elske Gud mer enn barna dine.

DA sier jeg: Sier en som ikke har barn selv :no:

Kommentér gjerne igjen når du får barn, og se om du fortsatt klarer å elske Guden mer enn de små søte mini-deg'ene

Lenke til kommentar

Ja.

Jeg setter pris på din ærlighet, og faktisk er jeg ganske enig i ditt utsagn. Gud bør være den viktigste dersom man er religiøs, noe annet er ulogisk da man er religiøs for å kunne få leve i en evighet. Disse 80 årene ca man får på jorden er ingenting i forhold til en evighet, og skal man komme til evigheten burde man ikke utfordre gud, ser det ut som. Noe annet er vel hyklersk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...