lokeland Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Jeg sitter i en litt kinkig situasjon som gjør at jeg trenger noen råd. Saken er den at jeg har gått lærlingerløpet (Grafisk designer) på Medier og kommunikasjon, men kun som lærlingerkandidat ettersom jeg pga. lærevansker ikke fikk tatt alle fag. Tok dette for øvrig over 3 år (fordeler ved å ha ADHD gitt!) istedenfor 2. Problemet med alt dette var at jeg ikke greide å få tak i en lærlingerplass og nå, 1 år etter, har jeg fortsatt ingenting fornuftig og gjøre om dagen. I den forbindelse lurer jeg på hvilke muligheter jeg har herifra. Kan jeg ta opp igjen søken på lærlingerplass, og hvordan skal jeg isåfall gå fram? Et annet alternativ jeg har tenkt på er å ta studiekompetanse, noe jeg ikke fikk ettersom jeg ikke gikk det vanlige Medier og kommunikasjons-løpet. Jeg mangler noen fag her og der, i tillegg til alt av allmenne fag fra VG3. Hvilke muligheter har jeg her, og hvem kan jeg kontakte? Situasjonen min er litt lei ettersom jeg mangler fag her og der og har en ufullstendig skolegang, og jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre for å komme videre. Håper på noen gode tips og råd! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hva har du fullført? Har du gått dette løpet? Hvilke fag har du strøket i? VG1 medier og kommunikasjon VG2 medier og kommunikasjon VG3 allmenn påbygg Har du fullført alle disse med ingen stryk, da kan du vurdere høyere utdanning. Hvis du mangler spesiell fordypning da søker du deg inn på halvårig realfagkurs hvor du får R1 og R2 matte med Fysikk 1 ved en høyskole. Søknadsfristen er et sted i november. Da er du klar for universitetet høsten 2011. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Jeg har gått VG1 og VG2, men har også fullført mediefagene i VG3. Hvilke fag jeg ikke hadde (eller strøk i) husker jeg ikke, og har heller ingen oversikt over det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Da er første trekk å bla frem vitnemål/kompetanse beviset ditt, så ser du på alle karakterer der det står IV eller 1 for de har du strøket i, og rapporter her. Det gjelder for alle de tre årene dine. Finner du ikke dokumentene dine så ringer du til skolen(e) som du gikk ved for å få tilsendt en kopi av vitnemål/kompetanse bevis. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Jeg vet ikke helt hvor jeg har lagt de papirene, så jeg skal ta en telefon til skolen på mandag! Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Kontakt skolen du gikk på, og få fatt i kompetansebeviset ditt. Deretter kontakter du Sonans, Bjørknes eller Akademiet. Disse tilbyr gratis rådgiving. De kan se på hvilke muligheter du har for fagkombinasjoner, hva du mangler etc, slik at du får generell studiekompetanse og kan begynne på høyere utdannelse. Deretter får du selv vurdere om du vil lese fagene selv og gå opp som privatist, eller om du vil ta dem hos en videregående skole. Når det gjelder lærlingplass kan jeg ikke hjelpe deg, da jeg ikke har erfaring fra dette området selv, men jeg ville kontaktet opplæringskontoret og hørt hvilke muligheter du har. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Etter hva jeg har hørt av medie elevene så er det ekstremt vanskelig å få lærlingplass innenfor yrket rett fra vgs. Så du bør stoppe å søke etter læreplass dersom du har søkt i over et år nå. Når du finner ut hvilke fag du har strøket i da kan vi først se på hvilke skader som er med i bildet, og eventuelt finne den beste løsningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå