Gå til innhold

Trodde vi at vi kom til å tjene på biler som bruker mindre?


gxi

Anbefalte innlegg

Månedskort i Oslo har blitt billigere. 5-minuttsavgang på trikken. T-baneringen er fullført. Holmekollbanen oppgraderes. Alle vognene i T-banen er snart nye MX3000.

Månedskortet kostet før 550 kr. Nå har det gått opp til 570 kr. T-banen har fortsatt stans flere ganger i måneden til tross for at de nye MX3000-togene er i gang. Noe av problemet har blitt bedre, men fortsatt er skinnene og signalanlegget for dårlig vedlikeholdt og fører til stans.

 

Oslo og Akershus har siden 1980-tallet brukt ufattelige 600 millioner på å lage et elektronisk billettsystem som selv i dag ikke fungerer. Automatene som har blitt satt opp for flere år siden har ikke blitt tatt i bruk. Portene i byen er åpne og valideringen fungerer ikke alltid (kommer en irriterende alarm).

 

 

Mitt tips uansett må være, kjøp en bil med lavt forbruk. Drivstoffet kommer IKKE til å bli billigere i årene fremover :p

Besparelsen i drivstoff er minimal i forhold til alt annet som bilen koster. En bil koster ca. 30 000 kr i året (+/- noen titusener avhengig av modell og kjørelengde). Kjører man 20 000 km i året og har et drivstofforbruk på 0,7 kontra 0,6 sparer man kun 2000 i året.

 

 

Når det gjelder batteri-kostnad på EL-biler så "leier" man vel bare batteriene i en Think, slik at du gratis får nye når de er modne for utskifting (tror man betaler ca. 1000 kr mnd for tjenesten)

Batterileie for Think koster 1219 kr i måneden. Med en årlig kjørelengde på 20 000 km tilsvarer det 73 øre/km. Til sammenligning koster en dieselbil ca. 50 øre/km (bare dieselutgiftene tatt i betrakning).

 

Elbiler er fortsatt dyrere enn vanlige biler. Skal man virkelig være miljøvennlig og spare penger må man kjøpe en elsykkel. Den koster bare en tiendedel per km og har en rekkevidde på opptil 100 km. I morgen- og ettermiddagsrushet er den raskere enn både elbil, buss og T-bane så lenge avstanden er kortere enn én mil. Til lengre turer eller der man har last bruker man bensin- eller dieselbil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batterileie for Think koster 1219 kr i måneden. Med en årlig kjørelengde på 20 000 km tilsvarer det 73 øre/km. Til sammenligning koster en dieselbil ca. 50 øre/km (bare dieselutgiftene tatt i betrakning).

Videre bør man også ta hensyn til at en elbil ikke kan være "bil nr 1" for de fleste personer her til lands grunnet en begrenset rekkevidde. Altså må elbilen kjøpes som en "bil nr 2", noe som videre reduserer målgruppen betraktelig. Segmentet som kjøper elbil bor ikke bare i eller i nærheten av arbeidsplassen, de må også ha en inntekt som støtter kjøp av to biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...