Gå til innhold

Trodde vi at vi kom til å tjene på biler som bruker mindre?


gxi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan heller kutte i kommunepolitkken så sparer de mye penger og folk blir mye mere gladet...

 

(slå sammen kommuner)

 

EL-Bil avgift kommer innen 2 år, samme gjelder Bio og avgift på hydrogen. selv om eneste utslippet til hydrogen er 100% rent vant som man kan drikke.

på tide folk våkner opp og slutter å stemme på avgiftpartiet.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir for dumt, når jeg hører miljøavgift så gir de som skal innhente de pengene en god faen i miljø. Samme med rushtrafikk-avgift, er like dumt om ikke verre, ingen sitter med vilje i en km lang kø for at de har lyst... De må jo faen meg hjem eller til jobb. Tullinger...

 

.. mulig det, men når bilene bruker mindre, slipper ut mindre, osv. så må det selvsagt "kompanseres for" med økte avgifter. Det er samme leksa som med biodiesel.

Det i seg selv er helt lattelig, da får de som styrer dette vakre landet faktis jobbe litt med å finne penger et annet sted, istedenfor å øke feks liter prisen på bensin/diesel.

 

Mine two cents hvertfall

Lenke til kommentar

Samme med rushtrafikk-avgift, er like dumt om ikke verre, ingen sitter med vilje i en km lang kø for at de har lyst... De må jo faen meg hjem eller til jobb. Tullinger...

 

Erfaringene fra Stockholm er at køene ble redusert med 50 % etter at man måtte betale 20 kroner i rushtids-avgift. Så det viser jo at alle MÅ ikke bruke bilen til jobb. Men nå er jo Svenskene mye fattigere enn oss da, så effekten er sikkert ikke like stor her :p

Lenke til kommentar

Det største problemet med rushtidsavgift i Norge er at man ikke har et godt nok kollektivsystem til å takle særlig mange flere mennesker på buss, tog eller trikk. Mange er også nødt til å bruke bil grunnet mangel på kollektive alternativer. Med andre ord, det straffer feil, og for hardt.

Lenke til kommentar

Det største problemet med rushtidsavgift i Norge er at man ikke har et godt nok kollektivsystem til å takle særlig mange flere mennesker på buss, tog eller trikk. Mange er også nødt til å bruke bil grunnet mangel på kollektive alternativer. Med andre ord, det straffer feil, og for hardt.

 

Det de gjorde i Stockholm var å lage mange nye bussruter FØRST, og så opprette Park & ride-anlegg utenfor bomringen.

 

Håper noe tilsvarende kan bli gjort i Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger / Sandnes.

Lenke til kommentar

Jeg har lest et sted at mange unge i dag ikke benytter seg av BSU (boligsparing for ungdom). Beløpet man sparer gir 20 % skattetrekk. Maksgrensa ble for to år siden økt til 150 000 kr. Jeg tror at hvis mange hadde benyttet seg av dette så ville staten ha snevret inn fordelene fordi det betyr røde tall i statskassa.

 

Min teori er at staten egentlig driter i miljøet. Eller så bryr de seg om miljøet, men setter økonomien først. Hvis de ville ha en renere bilpark så må engangsavgiften på nye biler reduseres. Omregistreringsavgiften må også settes ned betraktelig. Det burde i alle fall ikke koste mer å omregistrere en ny og tung bil. Vekttillegget burde i så fall slå inn mye høyere (f.eks. over 3500 kg).

 

Neste tiltak ville være å redusere forurensningen i byene. Her tenker staten helt feil. Man tvinger folk til å ikke bruke bilen, men gir dem ingen andre gode alternativer. I Frankrike eksperimenteres det med å gjøre en by bilfri ved å innføre totalforbud for bil i sentrum. Samtidig tilbys gratis kollektivtransport.

Lenke til kommentar

Jeg har lest et sted at mange unge i dag ikke benytter seg av BSU (boligsparing for ungdom). Beløpet man sparer gir 20 % skattetrekk. Maksgrensa ble for to år siden økt til 150 000 kr. Jeg tror at hvis mange hadde benyttet seg av dette så ville staten ha snevret inn fordelene fordi det betyr røde tall i statskassa.

 

Hva har dette med trafikk, egentlig noe, å gjøre?

 

Dette finner jeg når jeg søker på BSU:

"En undersøkelse TNS Gallup har gjort i samarbeid med Finansnæringens Fellesorganisasjon, viser at antallet BSU-sparere har gått opp med 10 prosentpoeng fra i fjor. Seks av ti under aldersgrensa på 34 år har nå BSU-konto, skriver Stavanger Aftenblad."

 

Min teori er at staten egentlig driter i miljøet. Eller så bryr de seg om miljøet, men setter økonomien først. Hvis de ville ha en renere bilpark så må engangsavgiften på nye biler reduseres. Omregistreringsavgiften må også settes ned betraktelig. Det burde i alle fall ikke koste mer å omregistrere en ny og tung bil. Vekttillegget burde i så fall slå inn mye høyere (f.eks. over 3500 kg).

 

Neste tiltak ville være å redusere forurensningen i byene. Her tenker staten helt feil. Man tvinger folk til å ikke bruke bilen, men gir dem ingen andre gode alternativer. I Frankrike eksperimenteres det med å gjøre en by bilfri ved å innføre totalforbud for bil i sentrum. Samtidig tilbys gratis kollektivtransport.

 

Jeg forstår ikke dine argumenter. Du mener "Staten" tenker feil i Norge, ved å tvinge folk til å ikke bruke bilen. Og bør heller gjøre som Frankrike, ved å totalforby bilen? :hmm:

 

Norge er det landet hvor "Rene" er billigst i hele verden, sammenlignet med hva en gjennomsnittlig bil koster. "Rene" biler har blitt billige i flere år nå.

Lenke til kommentar

Jeg leste denne artikkelen om BSU:

http://www.dinside.no/852885/skuffet-over-videreforte-bsu-satser

 

Det står ikke noen konkrete tall der om BSU, men det kan virke som om BSU ikke er noe folk flest benytter seg av. Denne tråden handler jo først og fremst om øknomi og statens avgiftspolitikk. Jeg trakk fram BSU som et eksempel på hva som ville skje hvis alle brukte BSU. Det samme vil skje med elbiler hvis flere tar det i bruk; staten snevrer inn fordelene.

 

Forstå meg rett. Jeg snakket ikke om å totalforby bilen overalt. Totalforbudet i Frankrike og i andre europeiske byer er kun i bykjernen. Men for at dette skal være praktisk mulig har de tilrettelagt slik at folk kan komme seg rundt på andre måter.

 

Jeg kan ikke se hva det er som har blitt bedre med kollektivtrafikken her i landet. Samtidig skal de som bruker bilen straffes økonomisk, med unntak av elbiler da. Dette er feil framgangsmåte, mener jeg.

 

De «rene» bilene du snakker om er vel først og fremst elbiler i Norge. Disse er billige i dag, men bare vent om noen år. Så snart flere bruker dem så blir de nok ikke så billige. Dessuten er batteriene på disse bilene dyre i drift og lite miljøvennlige. Et nytt batteri koster opp mot 130 000 kr.

 

Selgerne av elbiler skryter ofte av prisen for «full tank» som er bare 20 kr eller ca. 10 øre/km. Tar man med batterikostnaden blir det like dyrt per km som en vanlig bil. Når staten om noen år snevrer inn fordelene med elbiler fordi flere har anskaffet seg dem, så blir de like dyre i drift som vanlige biler.

 

Husk at bilen alltid har vært ei stor melkeku for staten.

Lenke til kommentar

Et apropos: Kollektivtrafikken i Bergen er et godt eksempel på hvordan Norge henger etter samferdselsmessig. Bergensavisene har den siste tiden være fulle av klager på reisetid, antall avganger, billettsystem, gudene vet hva passasjerene (og faktisk også bussjåførene!) ikke har kritisert. Med et såpass begrenset tilbud tilgjengelig ville det være direkte frekt å samtidig innføre rushtidsavgift. Sagt på en annen måte, man må si A før man sier B...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avgiften er regnet med og må inn uansett.

Den bytter bare navn.

 

Rabatt på dieselbiler/ diesel , så kjøper mange det og man taper penger så øker man avgiften igjen.

 

Gratis for el-bil, når x% har skaffet dette må man sette på avgiften igjen.

 

For eks Trondheim parkering skriver ut mindre bøter så taper kommunen penger som de har regnet med og da sliter de. Da må de øke avgiften på noe annet.

 

 

Pengene / summen er faststatt, den skal kreves inn.

Eneste som varierer er navnet på denne avgiften, det blir ikke billigere i lengden.

Hadde man kjørt på luft og ikke slippet ut ett gram co2 hadde vegavgiften blitt på 30K isteden.

 

Man slipper ikke unna.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hva det er som har blitt bedre med kollektivtrafikken her i landet. Samtidig skal de som bruker bilen straffes økonomisk, med unntak av elbiler da. Dette er feil framgangsmåte, mener jeg.

 

Dette kommer jeg på nå i farten:

 

Månedskort i Oslo har blitt billigere. 5-minuttsavgang på trikken. T-baneringen er fullført. Holmekollbanen oppgraderes. Alle vognene i T-banen er snart nye MX3000. NSB bruker 6 milliarder på nye togsett de neste 2 åra.

 

Trondheim har fått 1 / 3 av bussparken med nye gassbusser. Mange nye kollektivfelt. Signalprioritering i lyskryss og sanntidssystem er underveis.

 

Kristiansand får 100 nye Mercedes-busser på nyåret. Metro-rutene som kom i 2003 har vært en stor suksess her.

 

Bergen har fått bybanen til over 2 milliarder.

 

Dobbeltspor Sandnes - Stavanger.

 

Og sikkert mye annet i byer jeg ikke er så godt kjent :)

 

De «rene» bilene du snakker om er vel først og fremst elbiler i Norge. Disse er billige i dag, men bare vent om noen år. Så snart flere bruker dem så blir de nok ikke så billige. Dessuten er batteriene på disse bilene dyre i drift og lite miljøvennlige. Et nytt batteri koster opp mot 130 000 kr.

 

Selgerne av elbiler skryter ofte av prisen for «full tank» som er bare 20 kr eller ca. 10 øre/km. Tar man med batterikostnaden blir det like dyrt per km som en vanlig bil. Når staten om noen år snevrer inn fordelene med elbiler fordi flere har anskaffet seg dem, så blir de like dyre i drift som vanlige biler.

 

Husk at bilen alltid har vært ei stor melkeku for staten.

 

Er EL-biler som relativt sett er billigst i Norge ja, grunnet avgiftsfritak. Men nye dieselbiler f.eks. er blitt mye billigere de senere årene. Rimligste Volvo V70 diesel kosta 430.000 kr i 2007. 2011-modellen koster nå fra 340.000 kr.

 

Men ja, Staten tar inn mye i avgifter på bilen, og summen avgifter vil nok holde seg ganske lik i årene fremover. Ingen har vel prøvd å legge skjul på at det betyr mange av avgiftsfordelene ved EL-bil vil forsvinne den dagen det er blitt "allemannseie".

 

Mitt tips uansett må være, kjøp en bil med lavt forbruk. Drivstoffet kommer IKKE til å bli billigere i årene fremover :p

 

Når det gjelder batteri-kostnad på EL-biler så "leier" man vel bare batteriene i en Think, slik at du gratis får nye når de er modne for utskifting (tror man betaler ca. 1000 kr mnd for tjenesten)

 

Et apropos: Kollektivtrafikken i Bergen er et godt eksempel på hvordan Norge henger etter samferdselsmessig. Bergensavisene har den siste tiden være fulle av klager på reisetid, antall avganger, billettsystem, gudene vet hva passasjerene (og faktisk også bussjåførene!) ikke har kritisert. Med et såpass begrenset tilbud tilgjengelig ville det være direkte frekt å samtidig innføre rushtidsavgift. Sagt på en annen måte, man må si A før man sier B...

 

Har man ikke nettopp skiftet til Skyss-kort i Bergen, samtidig som Bybanen just er satt i drift? Litt innkjøringsproblemer kan jeg jo forstå.

 

Syns jeg las at Bergen må innføre rushtidsavgift skal de få belønnings-midler fra Staten. For håpe de får til et bedre kollektivtilbud før den tid hvertfall da!

Lenke til kommentar

Et apropos: Kollektivtrafikken i Bergen er et godt eksempel på hvordan Norge henger etter samferdselsmessig. Bergensavisene har den siste tiden være fulle av klager på reisetid, antall avganger, billettsystem, gudene vet hva passasjerene (og faktisk også bussjåførene!) ikke har kritisert. Med et såpass begrenset tilbud tilgjengelig ville det være direkte frekt å samtidig innføre rushtidsavgift. Sagt på en annen måte, man må si A før man sier B...

 

Har man ikke nettopp skiftet til Skyss-kort i Bergen, samtidig som Bybanen just er satt i drift? Litt innkjøringsproblemer kan jeg jo forstå.

 

Syns jeg las at Bergen må innføre rushtidsavgift skal de få belønnings-midler fra Staten. For håpe de får til et bedre kollektivtilbud før den tid hvertfall da!

Litt "innkjøringsproblemer" kan jeg leve med, men når bussjåførene selv nekter å ta betaling i protest mot et ELENDIG system bør det blinke en rød lampe. Man har brukt utrolige 187 millioner på et billettsystem som ikke fungerer, jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. BT har anslått at en buss i rushtrafikken (som er tidspunktet da vi ønsker at flest mulig skal bruke kollektivtrafikk) kan bli stående opp til 8 minutter på hvert stopp i sentrum. Helt latterlig. Forventer man at folk skal bruke kollektivtrafikk under slike forhold?

 

Bybanen er et kapittel for seg selv. Isolert sett fungerer den greit, den setter seg tross alt ikke fast i trafikken. Likevel bruker den lengre(!) tid til sentrum enn bussen gjorde tidligere. Bilen slår den galant dersom det ikke oppstår spesielle hindringer langs veien. Som et lite "pluss" har banen erstattet såpass mange busser at ikke alle får plass på banen når de ønsker - de som får plass står som sild i tønne. Komfortabel måte å reise til jobb på... Jeg vet at jeg hadde foretrukket bilen...

 

Vi får absolutt håpe at kollektivsystemet blir bedre før man innfører en avgift ja. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...