Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å sparke ansatte?

Anbefalte innlegg

§ 15-14. Avskjed

(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.

(2) Ved avskjed gjelder bestemmelsene i §§ 15-1 og 15-4 tilsvarende

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#15-14

Har vel ansatt noen hundre stk. gjennom mitt arbeidsliv, noen få har fått sparken grunnet denne paragrafen.

Ellers har noen fått tilbud om å si opp seg selv.(grunnet mindre straffbare handlinger)

Kan (i grunn) ikke se at det er så vanskelig å si opp udugelig folk, disse "sparker" seg selv med tid og stunder.

Er faktisk mer bekymret bl.a for denne utviklingen:

http://www.dagbladet.no/2011/09/04/nyheter/sykemelding/sverige/utenriks/17957306/

Jarmo :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett om arbeidsgiver er en kynisk og psykopatisk drittsekk, så holder Camlons argumentasjon fortsatt vann.

Spørsmålet er da hvorfor folk ønsker så sterkt oppsigelsesvern allikevel?

1. Jeg tror de færreste er utsatt for aktive kampanjer om å bli presset ut av jobben, og de har heller ingen intuitiv forståelse av at dette kan være en konsekvens.

2. Jeg tror de færreste har spesielt god oversikt over hvordan arbeidslovgivningen virker, men at det er et generelt trekk i Norge at folk tror å klæsje på litt regler her og der, gjør ting så mye bedre.

Frykten for å miste egen jobb, og ikke få ny jobb pga stigmaet som henger igjen er sterkere, enn frykten for å ikke få jobb, fordi det er for store konsekvenser knyttet til hver feilansettelse.

Lenke til kommentar

Syns det burde være lov å sparke folk som ikkje klarer å gjøre jobben sin på en tilfredsstillende måte. Til dømes lærera

...Og det er det også.

Det finnes folk som ikke gjør jobben sin og de fortjener selvsagt sparken. Og det finnes også sjefer og overordnede som kan stille umenneskelige krav og "ta" underordnede på selv de minste bagateller dersom de fikk ture fram akkurat slik de ville. Slike tilstander er ikke ønskelige på en arbeidsplass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det burde være lov å sparke folk som ikkje klarer å gjøre jobben sin på en tilfredsstillende måte. Til dømes lærera

...Og det er det også.

Det finnes folk som ikke gjør jobben sin og de fortjener selvsagt sparken. Og det finnes også sjefer og overordnede som kan stille umenneskelige krav og "ta" underordnede på selv de minste bagateller dersom de fikk ture fram akkurat slik de ville. Slike tilstander er ikke ønskelige på en arbeidsplass.

Nei.

Lenke til kommentar

...Og det er det også.

Jeg vet ikke helt hvor du har fått ideen om at det er lett å sparke ansette i Norge, men jeg skal love deg det ikke er lett om de ikke gjør alvorlige brudd på arbeidskontrakten. Å sparke lærere er enda vanskligere. Jeg har sett nok av lærere som burde ha fått sparket, men som i beste fall blir omplassert.

Det er praktisk talt umulig å sparke en ansatt på grunn av dårlig arbeidsvilje, eller at de ikke passer inn i bedriften. Det er en grunn til at de fleste arbeidsgivere presser ansatte til å slutte istedenfor å sparke dem.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvor du har fått ideen om at det er lett å sparke ansatte i Norge, men jeg skal love deg det ikke er lett om de ikke gjør alvorlige brudd på arbeidskontrakten. Å sparke lærere er enda vanskligere. Jeg har sett nok av lærere som burde ha fått sparken, men som i beste fall blir omplassert.

Mye av grunnen er dette:

Link

Er det mangel på folk innenfor en bransje, som i dette eksempelet er mangel på lærere, må da skolene fire på kravene som stilles til lærerene. Dermed slipper en dårlig lærer unna med mye mer uten å måtte frykte for sin jobb, enn om denne dårlige læreren lett kunne erstattes med en ny og bedre fort som fy.

Men i.o.m. mangel på kvalifiserte lærere tydeligvis er et problem:

Link

Velger man da å beholde disse dårligere lærerene. Hvorfor risikere å måtte søke erstattere i månedsvis/ubestemt tid som kanskje ikke viser seg å være bedre enn forgjengeren?

(Artiklene er noen år gamle, men situasjonen er nok mye den samme pr. dags dato.)

Det er praktisk talt umulig å sparke en ansatt på grunn av dårlig arbeidsvilje, eller at de ikke passer inn i bedriften. Det er en grunn til at de fleste arbeidsgivere presser ansatte til å slutte istedenfor å sparke dem.

Forstå meg rett, jeg har hørt mange si det samme. Og du har langt på vei rett. Men jeg mistenker du tenker på bransjer der det er arbeidstakers marked og ikke omvendt. Da er en slappere håndhevelse av Arbeidsmiljøloven en selvfølge.

Kan man velge og vrake blant arbeidstakere i alle yrkesbransjer skal jeg love deg at langt flere udugelige/svake arbeidstakere ryker rett ut. Og med GOD hjemmel i Arbeidsmiljøloven, uten at håndhevelsen trenger å være psykopatisk.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Å sparke lærere er enda vanskligere. Jeg har sett nok av lærere som burde ha fått sparket, men som i beste fall blir omplassert.

Å sparke en lærer er ikke noe vanskeligere enn å sparke en ansatt i en annen jobb. Sålenge det er et underskudd av lærere i Norge er det derimot ikke spesielt vanskelig å få en ny jobb. Mange skoler, spesielt i utkantstrøk har lite å velge i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...