Gå til innhold

Senking av multiplyer og heving av FSB=bedre ytelse?

ebso86

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg mener å huske et sted at jeg hadde les om at det var FSB som sa hvor mye båndbredde du hadde.

Vil det si at hvis jeg sitter FSB og multiplyer slik at det blir tilsammen 1.8Ghz så blir det "kjappere" en ved original FSB og multiplyer?

Kan være det er et teit spørsmål men jeg tenkte jeg skulle få svar på dette før eller senere!

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får bedre ytelse fordi folk har vært på månen,

og du får 42 svadaprosents bedre utelse for hver mhz på fsb.

Og hvis du ikke klarer å leve med det faktum at for hvert

hakk du øker fsb gir ett hakk bedre ytelse på en udefinerbar skala,

så kan desverre hverken jeg eller særlig mange andre hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Jeg tror svaret er, prøv deg frem. Prøv forskjellige multiplier settings slik du beskrev. Bruk programmer som du til daglig bruker (de tyngste), f.eks. spill, grafikkprogs. Bruk operasjoner du allerede bruker, slik at du får en skikkelig følelse om det blir bedre eller ikke. Til syvende og sist vil jo det være det reelle grunnlaget for at du vil gjøre en slik endring. Ingen vil kunne presist forutse den effekten du vil oppleve på din maskin...

Lenke til kommentar

UT2003Demo botmatch-citadel (640x480) med Asus A7N8X | XP2400+ | TwinMos DDR400 m/Wb (Cas 2T-2-2-3)| GF3 Ti200 @ 250/500 Vsync og lydkort slått av:

133(x15)____122,8fps, 52,4p

166(x12)____134,2fps, 57,4p

200(x10)____143,3fps, 61,4p

For å kunne kjøre 200 fsb måtte jeg sette opp vcore litt, noe som førte til en anelse høyere temp. hvor mye husker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ja, høyere fsb = høyere ytelse så lenge du kjører minnet på samme hastighet. (Hjelper lite å kjøre cpu på 223Mhz hvis du kjører minnet på 166Mhz).

Og ja høyere fsb = høyere temperatur. Min Barton prosessor er f.eks stabil på 2250Mhz hvis jeg kjører 166Mhz fsb (13,5x multiplier), men 10x225 er ikke stabilt. 9,5x 225 er stabilt så det er nok ikke hovedkort/minne. Den blir merkbart varmere på 225Mhz. (Målt med MBM). Men jeg husker ikke sånn i farta eksakte tall, jeg sitter på jobb så jeg får ikke sjekket heller.

Lenke til kommentar
Takker for svar, de svarene jeg fikk av "Nisje olm" og "Bender" var de jeg var ute etter! :evil: Roskov :evil:

Alltid en kjempetriks å kjefte/bjeffe til de som i det hele tatt gidder å hjelpe deg. Ingen her SKYLDER deg et svar ... ingen her får penger for å svare. Hadde du betalt Roskov, DA skal du få lov til å bjeffe bittelitt ( men bare bittelitt, siden du faktisk bare stillte et Ja/Nei-spørsmål. )

Får du svar, er det flott. Får du ikke; nei synd for deg, men du har ihvertfall ikke tapt noe. Du kan ihvertfall ikke kreve noe av noen her.

Når det er sagt, så er svaret; jo høyere FSB i forhold til Core, jo lavere forsinkelse blir det når kjerna trenger data fra systemminnet. Færre CPU-cycle'r går tapt mens CPU venter på data. Med 24x multiplier vil hver hz forsinkelse i minnet føre til at CPU kokkelimonker i 24 hz. Med 10x går bare 10 hz tapt for kjerna.

Når det er sagt, så vil HyperThreading i P4 og nyere Intel CPUer faktisk miste mer og mer av sin effekt etterhvert som FSB øker (forrutsatt at multiplier senkes tilsvarende). Jo mindre tid som går tapt i kjerna ved minne-requests ... jo mindre tid får HT på seg til å gjøre noe nyttig. Med null forsinkelse mellom minne og kjerne, vil kan ikke HT får gjort en dritt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...