medlem-156941 Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hei Eg har no i det siste (kanskje for 2 veker sidan eller noko) begynt å merke små smerter på sida av overarmen, det er ikkje mykje, men nok til at eg kjenner det. Eg sit ofte ved dataen, både fordi det blir endel data på fritida og eg har IT på skulen, og eg kjenner det som regel når eg sit ved dataen. Nokon som har forslag om eg kan gjere noke for å få det til å roe seg? Er det einaste som fungerer å spele mindre, eller er det i det heile tatt teikn på musearm? Takk for svar! Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Grunnen til at slikt utvikler seg er at du (som mangen andre PC "nerds") ikke gjør så mye annet aktivitet/trening. Så et gjenntatt bevegelse, som bruke mus, ender opp å slite på muskler og bein. Bussfører osv, også får dette i arm/skulder pga gjenntatt bevegelse av å bruke rattet. Jeg også holdt på å få musearm, men kjøpte meg en sånn "klemme ball" (aka stress ball) for å trene hånden. Kjøpte også de Handgrips apperatene på xxl. Alt det hjalp meg ivertfall. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Takk for svar! Då trur eg eg skal sjå på det Vil det hjelpe å trene på treningssenter og? har lenge vurdert å begynne der og. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Begynn med trening NÅ. Lar du dette utvikle seg kan du ende opp med en tilstand du ikke får tatt kverken på, og som du kan kaste tusenlapper etter for behandling som ikke vil ha effekt. Pass også på at du har optimal ergonomi ved datamaskinen. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Eg har passa på med ergonomi ved datamaskina, har hatt støtte til underarmen stort sett heile tida. Kva skal eg gjere med surfinga/spelinga? Kor mykje skal eg redusere med? Blir som regel 3t kvar dag I gjennomsnitt. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Siden du ennå ikke har "full-blown" RSI ville jeg tatt det meget rolig i et par uker. Kanskje er du så heldig, hvis du i tillegg begynner å trene, at du slipper unna med skrekken. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Då får eg vel unngå pcen ei stund. nokon som veit kor stor sjansen er for at det forsvinn? Det er egentlig berre litt ubehagelig, ikkje vondt I den forstand. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Siden du oppdaget smerten tidlig vil det fort gå over. Bare la den hvil og "tren" litt. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Tusen takk igjen for svar, blei litt letta no Men et spørsmål til, dersom eg spelar xbox, vil eg få same belastninga då, eller bør eg unngå det og? Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Pass på å ta plenty med pauser. Xboxspilling er også en statisk belastning for kroppen. All variasjon er bra, så i stedet for å henfalle seg i sofaen kan du jo stå oppreist og spille nå og da. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Det skal eg gjere. Eg kan skrive om korleis det går, viss nokon er interesserte Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Gjør det. Mitt tips er imidlertid å ta det veldig rolig, dvs. kun gjøre det dataarbeidet du er nødt til, og holde deg unna fristelser som sexbox til du er frisk. Det tror jeg du vil tjene på. Ta det med ro i en uke eller to etter at symptomene er borte også. Ellers har dette en lei tendens til å bli gjenstridig. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Då gjer eg det, vil heller bli heilt frisk Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Gjør det. Mitt tips er imidlertid å ta det veldig rolig, dvs. kun gjøre det dataarbeidet du er nødt til, og holde deg unna fristelser som sexbox til du er frisk. Det tror jeg du vil tjene på. Ta det med ro i en uke eller to etter at symptomene er borte også. Ellers har dette en lei tendens til å bli gjenstridig. vil anbefale litt trening hver dag, kjenner igjen symptonene selv når jeg ikke trener og bruker mye tid for dataen, med spilling og hva det skulle være, en rask treningstur gjør faktisk at arma føles bedre, tror det har med at musklene og bindevev får strekt og tøyd og sammentrekt seg på trening og får en større positiv belastning, noe som gjør at man klarer mere tid ved pcen etterpå , win win situasjon Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Jess. Som jeg skrev i en annen tråd, man er høyst sannsynlig ikke i nok aktivitet hvis slike plager melder seg. Å forplikte seg til en eller annen form for mosjon daglig er brabra. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Men kva skal eg gjere med IT på skulen? Eg har 5 timar kvar veke, 45min pr time. Går det greit? Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Det optimale er å høre på kroppen. Smerte = avstå fra smertefull aktivitet. Likevel har man jo visse forpliktelser man "må" gjøre. Hvis dette er IT2 er det vel mye programmering, og dette kan man i mindre grad lese seg til. Alliér deg med noen kompiser og forsøk å gjøre så mye tankearbeid og så lite skrivearbeid/musearbeid som mulig selv. Det gjelder å ha gode tilpasningsstrategier. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Det et nok IT1 eg har, så det er en del arbeid med photoshop, dreamweaver osv. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Men kva skal eg gjere med IT på skulen? Eg har 5 timar kvar veke, 45min pr time. Går det greit? 5 timer it pr uke? altså det holder med 20 min. uansett trening, jogging, vekter, etc..du kan om så gjøre armhevinger og pushups i 20min hjemme, hovedsaken er at du får brukt armene og får blodsikrualsjon igang så det løser opp litt ...se bort fra mine skriveleif..xx antall øl inntatt Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Viktig at du får tøyd ut skikkelig også når du har slike problemer. Ergonomi med pcen er nevnt allerede, men vil bare si det igjen, hvordan du sitter med pcen har gjerne like mye å si som hvor mye du sitter med pcen. Feilbelastning kan gjøre veldig mye skade. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå