Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mistanke om musearm

medlem-156941

Anbefalte innlegg

Hei

Eg har no i det siste (kanskje for 2 veker sidan eller noko) begynt å merke små smerter på sida av overarmen, det er ikkje mykje, men nok til at eg kjenner det. Eg sit ofte ved dataen, både fordi det blir endel data på fritida og eg har IT på skulen, og eg kjenner det som regel når eg sit ved dataen. Nokon som har forslag om eg kan gjere noke for å få det til å roe seg?

Er det einaste som fungerer å spele mindre, eller er det i det heile tatt teikn på musearm?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at slikt utvikler seg er at du (som mangen andre PC "nerds") ikke gjør så mye annet aktivitet/trening. Så et gjenntatt bevegelse, som bruke mus, ender opp å slite på muskler og bein.

Bussfører osv, også får dette i arm/skulder pga gjenntatt bevegelse av å bruke rattet.

Jeg også holdt på å få musearm, men kjøpte meg en sånn "klemme ball" (aka stress ball) for å trene hånden. Kjøpte også de Handgrips apperatene på xxl. Alt det hjalp meg ivertfall.

Lenke til kommentar

Begynn med trening NÅ.

Lar du dette utvikle seg kan du ende opp med en tilstand du ikke får tatt kverken på, og som du kan kaste tusenlapper etter for behandling som ikke vil ha effekt.

Pass også på at du har optimal ergonomi ved datamaskinen.

Lenke til kommentar

Gjør det.

Mitt tips er imidlertid å ta det veldig rolig, dvs. kun gjøre det dataarbeidet du er nødt til, og holde deg unna fristelser som sexbox til du er frisk. Det tror jeg du vil tjene på.

Ta det med ro i en uke eller to etter at symptomene er borte også. Ellers har dette en lei tendens til å bli gjenstridig.

Lenke til kommentar

Gjør det.

Mitt tips er imidlertid å ta det veldig rolig, dvs. kun gjøre det dataarbeidet du er nødt til, og holde deg unna fristelser som sexbox til du er frisk. Det tror jeg du vil tjene på.

Ta det med ro i en uke eller to etter at symptomene er borte også. Ellers har dette en lei tendens til å bli gjenstridig.

vil anbefale litt trening hver dag, kjenner igjen symptonene selv når jeg ikke trener og bruker mye tid for dataen, med spilling og hva det skulle være, en rask treningstur gjør faktisk at arma føles bedre, tror det har med at musklene og bindevev får strekt og tøyd og sammentrekt seg på trening og får en større positiv belastning, noe som gjør at man klarer mere tid ved pcen etterpå , win win situasjon :)

Lenke til kommentar

Det optimale er å høre på kroppen. Smerte = avstå fra smertefull aktivitet.

Likevel har man jo visse forpliktelser man "må" gjøre.

Hvis dette er IT2 er det vel mye programmering, og dette kan man i mindre grad lese seg til.

Alliér deg med noen kompiser og forsøk å gjøre så mye tankearbeid og så lite skrivearbeid/musearbeid som mulig selv. Det gjelder å ha gode tilpasningsstrategier.

Lenke til kommentar

Men kva skal eg gjere med IT på skulen? Eg har 5 timar kvar veke, 45min pr time.

Går det greit?

5 timer it pr uke? altså det holder med 20 min. uansett trening, jogging, vekter, etc..du kan om så gjøre armhevinger og pushups i 20min hjemme, hovedsaken er at du får brukt armene og får blodsikrualsjon igang så det løser opp litt :) ...se bort fra mine skriveleif..xx antall øl inntatt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...