Gå til innhold

Skal begynne med styrketrening. Har noen spm.

Anbefalte innlegg

Hei, da har det endelig gått ca 6 måneder siden en opprasjon jeg hadde. Det betyr at jeg ENDELIG kan begynne å trene.

Er en gutt på 16 år, har aldri trent før, men gikk et par år på karate. Per i dag veier jeg bare 52 kilo og er 170-180 høy. UNDERVEKTIG for å si det mildt. Har alltid vært en tynn person og har pga det fått slengt ganske mye dritt i løpet av livet mitt. Har lenge hatt lyst til å begynne med styrketrening, men pga et par opprasjoner jeg har hatt har jeg ikke hatt muligheten til dette. Her er noen mål jeg har:

1. Få bedre selvtillit

2. Gå opp 20 kilo

3. Ha noe å gjøre på fritiden.

4. Bli mer atteraktiv (Selvfølgelig)

5. Få bedre helse

6. BLI STERK!

Det siste året har jeg loket ganske mye rundt på forumet her, og en treningslogg som virkelig har inspirert meg til å begynne å trene er Pijus sin. Det han har fått til, er veldig imponerende.

En ting jeg lurer litt på er hvilket treningsprogram jeg skal kjøre, har sett mye på Stronglifts 5X5 og synes det virker som et bra program, hvilket utstyr trenger man til disse øvelsene? Er mange treningssentre å velge mellom i byen, så tenkte jeg skulle sende de en mail for å sjekke om de har apperatene jeg trenger. Noen som har prøvd Stronglifts og vil dele sin erfaring med det? Når det kommer til benkpress, lurer jeg på om det finnes noen benkpress ''stativ'' som gjør at du ikke får hele stanga over deg hvis du failer. Fins det? Har blir opperert i bryst mage regionen og flytta på ribbein og litt av hvert, det skal være grodd nå, men tviler på at det vil være gunstig å få 50kg smelt inn i brystet.

En ting jeg lurer på er kostholdet, har fått med meg at hvis man spiser mer enn man forbrenner så går man gradevis opp i vekt. Det å dra å trene, tror jeg ikke blir noe problem for meg, men det og faktisk spise, tror jeg blir det vanskeligste. Har egentlig aldri vært en storspiser. Tips? Hvis jeg begynner å spise mye,vil jeg gradevis bli vant til det?

Har også tenkt til å begynne med proteinpulver, noen konkrete produkter jeg bør kjøpe? Har også hørt om folk som blitt veldig dårlig i magen av protein pulver, er det vanlig? Har allrede en ganske følsom mage så vil helst unngå ting som kan fucka opp magen mer. Har også tenkt på Gainer og Kreatin, men det er kanskje bedre å vente med det til jeg får kostholdet i orden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlig å se at du har lest på fra før.

Stronglifts vil absolutt hjelpe deg å nå alle målene dine.

Hvis du sjekker ut øvelsene som står i Stronglifts er det ikke vanskelig å se at det baserer seg kun på vektstang øvelser. Derav trenger du olympiastang, benkpress, knebøyracket og en eller annen stang for å ta pull-ups.

Det finnes sikkert slike benkpress-stativ, men de er nok skjelden, og jeg tror uansett hvordan kroppen din er så er det ikke bra og få en tung vektstang over seg. Det du gjør er å begynne lett, slik at teknikken og grepet sitter godt, så når du er på de vektene der du er usikker får du en kompis til å sikre deg, eventuelt spørr hvis noen på gymmet kan gjøre det for deg.

Når det kommer til kosthold så gikk det for min del gradvis, tenk alltid å spis til du blir mett og etter det tar du minst en håndfull til, kan være kvalmende i starten, men du blir vant til det og kan så øke. Matlysten vil såklart også øke når du trener. Men så finnes det noen triks for å få økt kaloriene og proteinene. Nøtter inneholder mye energi, og de kan du knaske som mellom måltid, i undervisningen ol. Du kan også drikke mer melk, og da gjerne h-melk, prøv å drikk 2liter+ per dag(vet ikke hvordan det er mtp magen din).

Når det kommer til kosttilskudd, synes jeg at du først skal bygge opp et godt kosthold og se hvis det er noe du mangler og ikke får til å dekke med kosten, men som sagt jobb mye med kostholdet først, få gode vaner. Du trenger nok ikke kosttilskudd til å begynne med, ettersom økningene er veldig gode som nybegynner uansett. Proteinpulver skaffer du hvis du absolutt ikke klarer å dekke proteinene i kosten. Gainer kan være greit å ha tilgjengelig hvis du har en travel dag, eller mye aktivitet, eller som sagt etter å opparbeidet et kosthold fortsatt sliter med overskudd, men det tviler jeg på. Kreatin skal jeg ikke si noe om.

Lykke til, og velkommen til styrkeforumet, opprett gjerne en logg også så blir det lettere å se fremgangen. Anbefaler også å ta et bilde av kroppen nå før du begynner, angrer selv på at jeg ikke gjorde det, fordi det er veldig motiverende.

Mvh. Sebastian.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

i starten (la oss si det første året) skal det ikke så mye trening til for og se framgang så ikke se deg blind på avanserte treningsprogram,spesiellt med tanke på at du har vært operert,6mnd er kort tid.Så tren for og ha det gøy og bygg deg opp fra det nivået du er på nå og det skal nok ikke ta så lang tid før alle de punktene du har vil nok bli oppfyllt :)

proteinpulver, eneste ulempen er at jeg noen gang får litt luft i magen, men det er vel forskjellig fra person til person, mitt tips der er det gode gamle rådet kjøp en boks fra proteinfabrikken med proteinpulver,og en pakke multivitaminer med mineraler, og en pakke fiskeolje så har du dekt det meste det kan du spørre hvem som helst av de som er på topp i norge angående bygging/vektrening :) stemmer jo det du sier om og spise mere enn det man forbrenner du vil jo gå opp i vekt men prøv og ikke spise for mye junk for det legger seg bare rundt magen. tipper tråden blir lang med både frokost,lunch og middagstips hær :)

Lenke til kommentar

Minner om meg selv, da jeg var på din alder: Ivrig til å trene og komme i form. Men jeg falt dessverre ut av treningen, og gikk fra 65kg som 16 åring, til maks: 110kg som 21 åring. Er 23 og veier rundt 105kg nå, så går nedover.

Sett faste rutiner og ikke gå bort fra de om du virkelig må. Jeg skulle bare ta en pause fra treningen ett par uker, og da var det gjort! Mista totalt motivajson.

Så dette er ment som en motivasjon til deg: Ikke ta lange pauser om du ikke må.

Lenke til kommentar

Okei, har hørt at havregrøt, tunfisk, kylling og melk skal være bra. Sikkert mye mer jeg kan proppe i meg.

ja går mye i harvegrøt til frokost , men lager gjerne 3 4 brødskiver med tunfisk skinke og majo på toppen også til frokost men ikke alle som liker det har jeg forstått..etterhvert :D melk er bra, man må aldri få et underskudd av kalsium, da klarer man ikke bygge muskler heller, går for skummet melk selv. middag? :kylling,ris,grønnsaker,laks,sei,ørret,pastaskruer og tunfisk,svinekjøtt i strimler,løvbiffer,bland i med løk og paprika før det stekes. bare nevner de her som et par eksempler, man jo ikke leve bare på kylling og ris eller kun tunfisk og pastaskruer hele uka så lag fullverdige måltid :)

dessuten er det lov og kose seg når det er helg :)

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

:!: Okei, skjønner. De siste dagene har jeg spist frokost kl 2. Kanskje ikke helt opptimalt :!: Er det sånn at man bør spise hver 3 time? Noen måte jeg kan regen ut hvor mye jeg bør få i meg?

Du må ikke, du kan hvis du har lyst. Hvis du skal legge på deg forutsetter det at du spiser flere kalorier enn du forbrenner, og for noen er det enklere å gjøre dette hvis de spiser mange måltider om dagen siden de ikke blir så "stappet" til hvert måltid da.

Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av at du må spise så veldig strict, du har mål om å gå opp 20 kg, og det å skulle gå opp i vekt på torsk og brokkoli alene er VANSKELIG. Det er heller ikke nødvendig. For de aller fleste som spiser noenlunde fornuftig fra før (som du gjør, om det er en ærlig representasjon av kostholdet, med unntak av disse løvbiffene da :p)

Det er ingenting i veien med å spise (grovt) brød og pasta selv om man trener. ;) Hvis det kun er hvit pasta og lyst brød kan det være lurt å revurdere. Mye fisk, nok grønnsaker, frukt, magre meieriprodukter og fornuftige karbohydratkilder er for de aller fleste den veiledningen de trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...